• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-03-21 19:03:33 följande:
    Vi får väll inte ens komma in på sjukhuset
    De brukar väl alltid ha en bakväg osv.
    Min kompis var på sjukhuset med barn med vattkoppor, för han hade fått infekterade sår. Och bara av det fotot du visade så tycker jag det är superviktigt att ni får komma till läkare, oavsett.
    Så ring och prata med dem och säg att såren är infekterade. För de måste de väl vara om de varar? Ni måste få hjälp, och då kan de väl lika gärna ta hudprovet också?
  • Tibell

Lalalong : äpple innehåller ju en hel del saft och har hon då delat äpplet först sitter det massa kvar på kniven. Så fråga du i morgon,

En fråga bara.. Tål hon björkpollen? Det korsreagersr ju med hasselnöt och äpple väl?
    Min dotter tål inte börjkpollen och ska nu utredas för främst hasselnötsallergi!
    Lite nyfiken bara :)

Det där med att skicka maken till läkaren utan mindre bra resultat känner vi igen här
    Ifrån !
    Sist han var iväg hade han 3 viktiga punkter han skulle prioritera . Inget av dem blev gjorda ;)

• Kavat
    Lalalong skrev 2011-03-21 19:14:57 följande:
    Jag tror inte det legat bland äpplena... Däremot är det säkert så att om dom andra barnen ätit äpple och K fått päron så har den säkert delats med samma kniv! Så det är en inte helt otänkbar förklaring. Även om jag verkligen inte trott att hon är så känslig, så är det ju ändå som sagt en förklaring som inte är omöjlig! Nu var dom bara 4 barn kvar så hon har bara delat två frukter. Men det finns inget som säger att det är två päron hon delat utan kan ha varit ett äpple först och sen ett päron.. Ska fråga i morgon!
    Inte förvånad. Cool

Men tror du inte de menar pricktest. För ni har gjort RAST?
  • Lalalong
    Tibell skrev 2011-03-21 19:26:13 följande:
    Lalalong : äpple innehåller ju en hel del saft och har hon då delat äpplet först sitter det massa kvar på kniven. Så fråga du i morgon,

En fråga bara.. Tål hon björkpollen? Det korsreagersr ju med hasselnöt och äpple väl?
    Min dotter tål inte börjkpollen och ska nu utredas för främst hasselnötsallergi!
    Lite nyfiken bara :)

Det där med att skicka maken till läkaren utan mindre bra resultat känner vi igen här
    Ifrån !
    Sist han var iväg hade han 3 viktiga punkter han skulle prioritera . Inget av dem blev gjorda ;)
    Ja visst är det så! Ska absolut fråga. Skulle ju vara överskönt om det är så pass enkelt!! 
    Hon reagerade inte alls på pollen i somras. Dock ska sägas att detta med hennes allergier inte riktigt "kom igång" förrän sent förra sommaren. Så är hon allergisk mot björkpollen vilket jag inte alls tar för osannolikt i och med att hon visar utslag på både Hasselnöt och äpple, ja då lär vi märka det i vår... 
    Hur ter sig allergin för din tjej? Kli i ögonen och rinnande näsa? Eller ännu värre? 
    Jag har själv lite överkänslighet mot rapspollen. Men det är inte värre än att det kliar och rinner lite i mina ögon. 
    Kavat skrev 2011-03-21 19:28:37 följande:
    Inte förvånad. Cool

Men tror du inte de menar pricktest. För ni har gjort RAST?
    Jaaa, så kan det ju vara! Märks att jag inte är så bevandrad i den här världen
    Klara 060504, Alva 100117
  • Tibell

Hennes blommade upp förra sommaren ( endast 3 år gammal) och då var det främst rinnsnuva och kli i ögon. Men sen hade hon även en hel del problem med astman :( fick även lite nässelutslag av att rulla runt i gräs (
    Tål inte gräspollen heller )
    Så hoppas inte det blir mer i år.. Hon är ju så liten än :(

• Lalalong
    Tibell skrev 2011-03-21 19:44:18 följande:
    Hennes blommade upp förra sommaren ( endast 3 år gammal) och då var det främst rinnsnuva och kli i ögon. Men sen hade hon även en hel del problem med astman :( fick även lite nässelutslag av att rulla runt i gräs (
    Tål inte gräspollen heller )
    Så hoppas inte det blir mer i år.. Hon är ju så liten än :(
    Usch vad jobbigt  
    Hoppas hon klarar sig ifrån att det blir värre!!

Jag tycker det är lite "lustigt" det här med allergi och ärftlighet.. I min släkt finns det allergier mot i princip, allt!
    Det är främst mina kusiner som råkat ut för detta. På min mammas sida är det astma som är det största bekymret, astma som orsakas av pälsdjur och pollen. På min pappas sida är det födoämnesallergier främst. Men det förekommer också pälsdjursallergi. Bland födoämnena finns nötter, mandel, stenfrukter, choklad, fisk och skaldjur o.s.v. För det mesta är det spritt bland kusinerna, men någon enstaka stackare har råkat ut för att vara allergisk mot allt detta. Nötallergierna är dessutom väldigt svåra. 

Jag och mina två syskon är typ dom enda kusinerna som sluppit allt detta. Min lillebror har lite lite astma och jag har som sagt lite lite pollenallergi. Men det är väldigt lindrigt.
    Däremot mina kusiners barn har inga allergier (Än så länge... Något av barnen är bara 2-3 år ännu så man ska ju inte ropa hej! Dom har naturligtvis heller inte fått prova nötter och så än så länge. Men vad det verkar så har man inte upptäckt nåt ännu).
    Medans mina barn blir allergiska... Visserligen inga allvarliga svåra allergier. Men ändå tydligt allergiska.. Lite konstigt tycker jag att det är.. 
    Klara 060504, Alva 100117
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-03-21 18:29:44 följande:
    Första dagarna är mer än en dag men mindre än 4 dagar. Så 2-3 dagar skulle jag säga. Det är nog inte petnoga och du kommer lära dig efterhand hur hon och astman funkar och vad som hjälper när.
    tack.. då får vi göra det i 2-3dagar beroende på hur hon mår.
    Vi ska in till halmstad om hon inte är bättre imorn för de säger att hon kanske behöver annan medicin än airomir för den verkar inte göra någon speciell nytta.
    Hon hade kraftiga indragningar även efter akutdos (4 puffar + 4puffar efter 15min) Indragningarna försvann av sig självt när hon hade sovit en stund. men nu är hon jättehostig och låter superkonstigt. typ som om hon drar efter andan flera gånger i följd, ungefär som om hon ska nysa fast hon nyser aldrig och när hon gör så blir magen som en boll som höjer och sänker sig jättesnabbt. Imellan de gångerna ser man knappt på magen alls att hon andas men man känner lite svag luft om man sätter fingret under näsan. Hon får sova på mig i soffan inatt så hoppas jag hon kanske kommer sova litegrann.

ELI 79: tack! Ja, vi ska också ge 1 puff airomir var tredje timme, vid behov och pulmicort morgon och kväll.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

Hur lång tid kan man förvänta sig att en reaktion på ägg ska ta slut?

• Tibell
    mithrandil skrev 2011-03-21 20:17:12 följande:
    Hur lång tid kan man förvänta sig att en reaktion på ägg ska ta slut?
    Upp till 14 dagar för Bellas del =/
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-21 20:19:01 följande:
    Upp till 14 dagar för Bellas del =/
    du menar inte allvar?
    Usch och fy fan rent ut sagt.
    Alexanders humör blir bara sämre och sämre, kinderna blir rödare och idag har det varit 8grader varmt ute så de beror ju inte på kyla. Vaknade flera gånger under går natten och han brukar ofta sova hela natten numera.
    Hoppas det går över snabbare än 14 dagar.
Svar på tråden Allergitråden