• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell
    mithrandil skrev 2011-03-21 20:02:59 följande:
    tack.. då får vi göra det i 2-3dagar beroende på hur hon mår.
    Vi ska in till halmstad om hon inte är bättre imorn för de säger att hon kanske behöver annan medicin än airomir för den verkar inte göra någon speciell nytta.
    Hon hade kraftiga indragningar även efter akutdos (4 puffar + 4puffar efter 15min) Indragningarna försvann av sig självt när hon hade sovit en stund. men nu är hon jättehostig och låter superkonstigt. typ som om hon drar efter andan flera gånger i följd, ungefär som om hon ska nysa fast hon nyser aldrig och när hon gör så blir magen som en boll som höjer och sänker sig jättesnabbt. Imellan de gångerna ser man knappt på magen alls att hon andas men man känner lite svag luft om man sätter fingret under näsan. Hon får sova på mig i soffan inatt så hoppas jag hon kanske kommer sova litegrann.

ELI 79: tack! Ja, vi ska också ge 1 puff airomir var tredje timme, vid behov och pulmicort morgon och kväll.
    Märkligt att indragningarna inte släppte trots en monsterdos airomir men av att sova ?? Skönt i allafall att det lättade..
    Sen undrar jag ens om så mycket airomir på så kort tid ens hjälper bättre än mindre ? alltså de ska ju vidga luftvägarna men de går ju bara vidga till en viss gräns ? Fråga inne i förkylningsastma tråden istället..de är toppen där inne. Fråga hur de har gjort och hur det funkar.. Tycker det låter knas
    Hoppas ni kan få något bättre i morgon..
  • Tibell
    mithrandil skrev 2011-03-21 20:24:03 följande:
    du menar inte allvar?
    Usch och fy fan rent ut sagt.
    Alexanders humör blir bara sämre och sämre, kinderna blir rödare och idag har det varit 8grader varmt ute så de beror ju inte på kyla. Vaknade flera gånger under går natten och han brukar ofta sova hela natten numera.
    Hoppas det går över snabbare än 14 dagar.
    fast det är den längsta reaktionen hon haft.Och då var det på samma mängd ägg som din son. Alltså en ytterpytte bit som hon spottade ut..
    Av mjölk och soja kanske det sitter i i ungefär 3-5 dagar!
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-03-21 20:24:43 följande:
    Märkligt att indragningarna inte släppte trots en monsterdos airomir men av att sova ?? Skönt i allafall att det lättade..
    Sen undrar jag ens om så mycket airomir på så kort tid ens hjälper bättre än mindre ? alltså de ska ju vidga luftvägarna men de går ju bara vidga till en viss gräns ? Fråga inne i förkylningsastma tråden istället..de är toppen där inne. Fråga hur de har gjort och hur det funkar.. Tycker det låter knas
    Hoppas ni kan få något bättre i morgon..
    jag fick ju rådet i helgen att mer än maxdosen sällan hjälper mer...
  • Tibell
    ELI 79 skrev 2011-03-21 20:27:07 följande:
    jag fick ju rådet i helgen att mer än maxdosen sällan hjälper mer...
    var precis så jag tänkte. Men fick du med ge 8 puffar så tätt ??
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-21 20:17:12 följande:
    Hur lång tid kan man förvänta sig att en reaktion på ägg ska ta slut?
    Har ni Aerius eller Tavegyl hemma?
  • Tibell
    Kavat skrev 2011-03-21 20:30:11 följande:
    Har ni Aerius eller Tavegyl hemma?
    fast hjälper det mot typ magont och humör då? Har alltid fått för mig att det mest hjälper mot klåda och utslag ?
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-03-21 20:29:55 följande:
    var precis så jag tänkte. Men fick du med ge 8 puffar så tätt ??
    nä var tredje timme...hon tyckte inte det var nån ide att göra nåt annat
  • ViFrånLandet

Känns lite dumt att fråga just nu, när ni andra tycks ha sådana stora problem men jag frågar ändå och hoppas på svar... Sonen börjar visa intresse för fikabröd nu, eller har väl gjort det ett tag men nu blir han nästan arg när han inte får det vi äter... Så min fundering är: kan man byta ut vetemjölet mot potatismjöl eller rismjöl (eller 50/50 kanske?) i småkaksrecept?

Passar även på att fråga, eftersom G har aerius i kroppen (fick i morse) borde väl inte dagens böjveckseksem ha med allergi att göra, eller..? Han har varit ute mycket idag med fodrade galonisar så jag hoppas och tror att de beror på att han blivit varm, visst låter det mer troligt..?

• Kavat
    Tibell skrev 2011-03-21 20:32:21 följande:
    fast hjälper det mot typ magont och humör då? Har alltid fått för mig att det mest hjälper mot klåda och utslag ?
    Mjooo... Det beror nog på vad som händer i kroppen. Min dotters humör biter det på, absolut! Men tror hon blir mest ilsk av klåda och kli samt då eksemen, men de är ju de som orsakar klådan. Ibland ser vi inga eksem ens men hon är "galen" ändå och säger att det kliar. Vad det verkar. Hon är ju 5.5 nu och kan ju sätta ord på saker mer. Magontet biter det knappast på.
    Så det skadar aboslut inte att kolla om det funkar.
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2011-03-21 20:34:47 följande:
    Känns lite dumt att fråga just nu, när ni andra tycks ha sådana stora problem men jag frågar ändå och hoppas på svar... Sonen börjar visa intresse för fikabröd nu, eller har väl gjort det ett tag men nu blir han nästan arg när han inte får det vi äter... Så min fundering är: kan man byta ut vetemjölet mot potatismjöl eller rismjöl (eller 50/50 kanske?) i småkaksrecept?

Passar även på att fråga, eftersom G har aerius i kroppen (fick i morse) borde väl inte dagens böjveckseksem ha med allergi att göra, eller..? Han har varit ute mycket idag med fodrade galonisar så jag hoppas och tror att de beror på att han blivit varm, visst låter det mer troligt..?
    Småkakor blir toppen med rismjöl eller bovete tycker jag. De blir krispigare. Jag gillar bovetesmaken, men vet att inte alla gör det.   Ha inte för mycket potatismjöl för det blir nog bara segt och slemmigt liksom eller sen hårt.. Nää, inte potatismjöl i stora mängder.

MEN jag har upptäckt att potatismjöl är mycket bättre än majsstärkelse i många saker. I pannkakorna och i brödet så binder de ihop bättre. Men alltså bara en viss del mjölmängd potatismjöl, inte allt.
Svar på tråden Allergitråden