• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ViFrånLandet
    Kavat skrev 2011-03-21 20:39:07 följande:
    Småkakor blir toppen med rismjöl eller bovete tycker jag. De blir krispigare. Jag gillar bovetesmaken, men vet att inte alla gör det.   Ha inte för mycket potatismjöl för det blir nog bara segt och slemmigt liksom eller sen hårt.. Nää, inte potatismjöl i stora mängder.

MEN jag har upptäckt att potatismjöl är mycket bättre än majsstärkelse i många saker. I pannkakorna och i brödet så binder de ihop bättre. Men alltså bara en viss del mjölmängd potatismjöl, inte allt.
    Tack, då ska jag prova baka framöver! Jag är dock en av de som inte gillar bovetesmaken så det får nog bli rismjöl då Flört 
  • Kavat

Är det någon som har någon bra länk till typ forskning på upprepade öroninflammationer och koppling till (mjölkprotein) allergi eller glutenintolerans?

• Tibell
    Kavat skrev 2011-03-21 20:35:26 följande:
    Mjooo... Det beror nog på vad som händer i kroppen. Min dotters humör biter det på, absolut! Men tror hon blir mest ilsk av klåda och kli samt då eksemen, men de är ju de som orsakar klådan. Ibland ser vi inga eksem ens men hon är "galen" ändå och säger att det kliar. Vad det verkar. Hon är ju 5.5 nu och kan ju sätta ord på saker mer. Magontet biter det knappast på.
    Så det skadar aboslut inte att kolla om det funkar.
    Nä testa kan man alltid göra =)

Ringde idag och försökte få en tidigare tid för pricktest på Tilde med nötter. Men det fanns inga. Hon avrådde oss såklart att ge henne nötter (nähä ?) och så får vi se vad testet visar. Men OM det nu visar neg. Kan man be att få göra en provocering på sjukhuset då? Dels vill vi ju vara säkra på nötallergin och om det nu visar sig att hon inte tål det via provocering vill man ju kunna ha någon mer akutmedicin. Det närmsta nöt hon kommit är spår och då reagerade rätt kraftigt. Jag hoppas ju såklart detta bara var tillfälligt och att klåda i hals och mun bara var en engånsföreteelse *håller tummarna*
    Ska be dem ta glutenprover och fler tester på födoämnen med.
    Nu klagar hon på magont varje gång hon ska bajsa, oavsett vad det är för konsistens. Hon sätter händerna åp buken och liksom håller emot. Fråger jag henne varför hon gör så säger hon att det gör ont =/
    Måste såklart inte alls vara allergirelaterat men kanske lika bra att kolla upp. Det händer ju inget direkt med vikten och hennes humör är inte det bästa ;)
  • ELI 79
    mithrandil skrev 2011-03-21 20:02:59 följande:
    tack.. då får vi göra det i 2-3dagar beroende på hur hon mår.
    Vi ska in till halmstad om hon inte är bättre imorn för de säger att hon kanske behöver annan medicin än airomir för den verkar inte göra någon speciell nytta.
    Hon hade kraftiga indragningar även efter akutdos (4 puffar + 4puffar efter 15min) Indragningarna försvann av sig självt när hon hade sovit en stund. men nu är hon jättehostig och låter superkonstigt. typ som om hon drar efter andan flera gånger i följd, ungefär som om hon ska nysa fast hon nyser aldrig och när hon gör så blir magen som en boll som höjer och sänker sig jättesnabbt. Imellan de gångerna ser man knappt på magen alls att hon andas men man känner lite svag luft om man sätter fingret under näsan. Hon får sova på mig i soffan inatt så hoppas jag hon kanske kommer sova litegrann.

ELI 79: tack! Ja, vi ska också ge 1 puff airomir var tredje timme, vid behov och pulmicort morgon och kväll.
    låter märkligt att hon blir bättre av att sova men inte av inhalationerna. generellt sätt så blir man ju sämre när man ligger ner om man har astma.
    Tycker inte du ska ge så stora doser airomor. Hjälper det inte med så mkt ni ger så hjälper det ju inte! Det är mitt råd!

Hur sover hon på nätterna. hur är hon oi humöret? har du känt på hennes puls?
  • Allrona
    Lalalong skrev 2011-03-21 18:58:20 följande:

Precis så ser min dotter också ut när hon äter äpple. Pärondrycken hon får på dagis, är det bara päron i den? De har ju en tendens att stoppa i äppeljuice i all slags dryck.
  • Allrona

Hm, varför blev mitt inlägg så konstigt???

Vi har förresten inte vågat testa päron efter att vi upptäckte att hon reagerar så på äpplen.  Skrattande

• Kavat
    Kavat skrev 2011-03-21 21:14:20 följande:
    Alltså varför blir jag inte förvånad? Lite skojig (eller hemsk om jag ska vara ärlig) läsning, kolla läkarens slutsats.

www.netdoktor.se/astma-allergi/?Tab=Questions...
    Och det är inte biten om att man ska lita på sina egna symptom som är fel utan övrigt...
  • Lalalong
    Allrona skrev 2011-03-21 20:54:57 följande:
    Precis så ser min dotter också ut när hon äter äpple. Pärondrycken hon får på dagis, är det bara päron i den? De har ju en tendens att stoppa i äppeljuice i all slags dryck.
    Ja, det är ju lurigt med äpple på det viset! Men enligt vad dom sagt tidigare så har dom kollat drycken och det ska inte vara äpple i den. 
    Vi kände att eftersom reaktionen på äpple inte varit så stor, så har vi vågat testa päron. Även om vi som sagt bestämt att hon inte ska äta äpple alls. Jag tycker det känns bäst, även om hon bara reagerar lite.
    Nu tror jag vi gör så här att vi låter förskolan ge henne päron igen. Men då tänka på att skära den med egen kniv. Så får vi se. Reagerar hon så på päron en gång till så får hon inte äta det heller längre!  
    Klara 060504, Alva 100117
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-03-21 20:44:31 följande:
    Är det någon som har någon bra länk till typ forskning på upprepade öroninflammationer och koppling till (mjölkprotein) allergi eller glutenintolerans?
    MIRALICIA???

Hittar inget bra när jag letar...
Svar på tråden Allergitråden