• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora
    mithrandil: Nu mår han bra igen men har haft en jobbig förkylning med rejäl andningspåverkan där han i princip har pipip i andningen under 10 dagar. Tappat en del i vikt, ligger trots 5 dagars intensivt ätande 50 g under det han vägde för 3 veckor sedan och då han går upp ca 200g/v så var det nog en hel del.

Att hon lät ganska bra på lungorna betyder troligen att hon rosslade en del.  
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-03-22 20:19:53 följande:
    mithrandil: Nu mår han bra igen men har haft en jobbig förkylning med rejäl andningspåverkan där han i princip har pipip i andningen under 10 dagar. Tappat en del i vikt, ligger trots 5 dagars intensivt ätande 50 g under det han vägde för 3 veckor sedan och då han går upp ca 200g/v så var det nog en hel del.

Att hon lät ganska bra på lungorna betyder troligen att hon rosslade en del.  
    Ja ibland gör hon det.
    Brukar lägga örat emot och lyssna och då hör man hur det rosslar lite till och från.

Ojdå. Så jobbigt när de är sjuka, framförallt om det ska vara långdraget! Men skönt iaf att det är över nu.
    förra gången amanda var sjuk var hon dålig i 13dagar och jag kan ju säga att jag var ett psykiskt nervvrak ett tag till efter hon blev frisk.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

Brukar också glömma fråga vad "ganska" bra betyder =)
    Men på Bella beror det nog på rosslandet. För på henne behöver du inte lägga örat på ryggen. Du kan stå ett par meter bort och höra. Eller sätta händerna runt bröstkorgen och känna hur det vibrerar ;)

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-22 20:32:22 följande:

Brukar också glömma fråga vad "ganska" bra betyder =)
    Men på Bella beror det nog på rosslandet. För på henne behöver du inte lägga örat på ryggen. Du kan stå ett par meter bort och höra. Eller sätta händerna runt bröstkorgen och känna hur det vibrerar ;)

Ja det gjorde man på amanda igår, men idag är det mycket bättre.
    Sist hon var sjuk så lät hon hela tiden i ett par veckor så jag är tacksam att det "gick över" så snabbt denna gången. Man kan höra då och då hur hon rosslar bara genom att vara i samma stund men inte på samma sätt som igår och de andra gångerna.

antar att det är pulmicorten som gör nytta eller något för det är ju det enda som är nytt för denna omgången.
    fast jag har förstått att den ska vara bra på långsikt, men gör den även nytta så snabbt?
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-03-22 20:36:25 följande:
    Ja det gjorde man på amanda igår, men idag är det mycket bättre.
    Sist hon var sjuk så lät hon hela tiden i ett par veckor så jag är tacksam att det "gick över" så snabbt denna gången. Man kan höra då och då hur hon rosslar bara genom att vara i samma stund men inte på samma sätt som igår och de andra gångerna.

antar att det är pulmicorten som gör nytta eller något för det är ju det enda som är nytt för denna omgången.
    fast jag har förstått att den ska vara bra på långsikt, men gör den även nytta så snabbt?
    Den hjäler ganska snabbt vanligtvis. 

W stod redan innan han blev sjuk på 400x2 och blev riktigt dålig  
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Molina

Pollen???? Någon i Mellansverige som börjat reagerat? Min näsa vill bara klia och ögonen svider bläää kan ju vara en vanlig försylning på G men har ingen som helst halsont.

• Tibell
    Molina skrev 2011-03-22 20:40:20 följande:
    Pollen???? Någon i Mellansverige som börjat reagerat? Min näsa vill bara klia och ögonen svider bläää kan ju vara en vanlig försylning på G men har ingen som helst halsont.
    Vi misstänkte ju att våran dotter börjar reagera. Hon har genomskinlig rinnsnuva, astmahostan har börjat göra sig mer och mer påmind, tröttare osv.
    MEN, hon har haft det såhär i 2 månader. Så jag har ingen aning.
    Vet med pricktest att hon inte tål björk och gräs. Inga andra pollen tagna..
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-03-22 20:39:46 följande:
    Den hjäler ganska snabbt vanligtvis. 

W stod redan innan han blev sjuk på 400x2 och blev riktigt dålig  
    Men oj.
    Så det kan vara så att de blir dåliga även om de medicineras?
    hade W förkylningsastma eller vanlig astma nu igen?
  • mithrandil

har en fråga.
    Min mamma misstänker att hon är glutenintolerant, men hon tål ändå inte glutenfritt bröd tex, är det då mer troligt att hon reagerar på sädeslag än gluten?

• ELI 79
    mithrandil skrev 2011-03-22 20:46:02 följande:
    Men oj.
    Så det kan vara så att de blir dåliga även om de medicineras?
    hade W förkylningsastma eller vanlig astma nu igen?
    det blev ju eli också. han stod ju på både pulmicort och airomir fredag och lördag men blev ju så dålig på lördag kväll att vi fick åka in. Han hade inte haft NÅT symtom innan fredag em...
Svar på tråden Allergitråden