• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-22 20:47:18 följande:
    har en fråga.
    Min mamma misstänker att hon är glutenintolerant, men hon tål ändå inte glutenfritt bröd tex, är det då mer troligt att hon reagerar på sädeslag än gluten?
    Hon har inte testat sig?

Låter mer som allergi. Men jag tål inte vetestärkelse heller, som finns i de flesta glutenifria saker. Men äter hon inte gluten alls nu? För då är det inte så stor idé att testa, alltså om hon enbart äter glutenfritt (även om det är vetestärkelse i). Men hon väl testa sig för veteallergi? (Fast som du vet måste det inte visa, utan man går ju egentligen enbart på symtom.

Stora skillnaden mellan glutenintolerans och veteallergi är att det är "farligt" att äta gluten om man är glutenintolerant eftersom man kan drabbas av andra följddjukdomar. Allergier ger ju bara "tillfälliga" symptom, men inte skador i den bemärkelsen på sikt (vad man vet idag...).
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-03-22 22:09:08 följande:
    Hon har inte testat sig?

Låter mer som allergi. Men jag tål inte vetestärkelse heller, som finns i de flesta glutenifria saker. Men äter hon inte gluten alls nu? För då är det inte så stor idé att testa, alltså om hon enbart äter glutenfritt (även om det är vetestärkelse i). Men hon väl testa sig för veteallergi? (Fast som du vet måste det inte visa, utan man går ju egentligen enbart på symtom.

Stora skillnaden mellan glutenintolerans och veteallergi är att det är "farligt" att äta gluten om man är glutenintolerant eftersom man kan drabbas av andra följddjukdomar. Allergier ger ju bara "tillfälliga" symptom, men inte skador i den bemärkelsen på sikt (vad man vet idag...).
    hon sa att hon tagit ett avföringsprov för att kolla gluten för några år sen.
    Har aldrig ens hört talas om att man tar avföringsprov för att testa gluten. men hon har visst inte hört något om det provet så det visade nog inget. Tror hon äter gluten, hon äter iaf vit fiberpasta ibland, bakverk ibland. Hon klarar inte av att hålla sig. det är ju nu sen jag var hemma hos dig som hon tagit itu med det litegrann efter att ha fått höra lite om dina problem som sen försvann med rätt mat.  hon har alltid haft mycket smärtor, magkatarr, ledbesvär bla men aldrig tidigare reflekterat över att det kunde vara allergi.
    amanda kanske kommer få många människor att må bättre. hehe.

men hon säger att hon egentlgien inte behöver en diagnos, hon behöver bara äta rätt för sin egen del för att kunna må bra och nu när hon äter lite bättre så mår hon mycket bättre även om hon inte är helt bra. men det kanske är likabra att testa sig först för visar det på prov är ju det jättebra.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • LillSkruttet

Kikade in lite snabbt (inte varit inne här på hela helgen då vi varit bortresta) och såg att ni diskuterat kring förkylningsastma. Våran lillkille har ju inhalerat Airomir flera ggr/dagl i snart 3 veckor och Plumicort i 2 veckor. Han blev ju bättre direkt när vi började med Pulmicort, men så har han fått någon mindre förkylning (ja, eller han har blivit lite snuvig någon dag) och han har direkt blivit sämre i andningen, med rossel, knaster och pip. Detta trots att vi alltså ger Pulmicort 2 doser morgon och kväll, samt Airomir var 3-4:e timmar om dagarna. Hade hoppats på att kunna trappa ut inhalationerna, men det vill ju aldrig ge sig. Hur länge kan man ge när de inte blir helt bra??? 

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • t0va

Funderar på detta med Theos lösa mage, nu såg jag att det faktiskt kommit upp en tand, så jag hade rätt den här gången att det var tand på gång. För han har varit fri från allt förutom ersättning sen i söndags tror jag det var. Då bajsade han halvlöst, igår inte alls och idag inte heller alls. Annars är han som en klocka och bajsar alltid när jag sitter och äter middag. Tror han gör det där medvetet ;) 

Men när det är lungt igen ska vi testa med ren havre och se. 

Tänkte på detta med tandkräm, någon sa att det fanns mjölk i några märken. Någon som har tips på vad vi kan använda, för nu börjar det ju bli dax. Jag fattar inte alls vad som står på innehållsförteckningen på tuberna.  

• Kavat
    t0va skrev 2011-03-22 23:07:54 följande:
    Funderar på detta med Theos lösa mage, nu såg jag att det faktiskt kommit upp en tand, så jag hade rätt den här gången att det var tand på gång. För han har varit fri från allt förutom ersättning sen i söndags tror jag det var. Då bajsade han halvlöst, igår inte alls och idag inte heller alls. Annars är han som en klocka och bajsar alltid när jag sitter och äter middag. Tror han gör det där medvetet ;) 

Men när det är lungt igen ska vi testa med ren havre och se. 

Tänkte på detta med tandkräm, någon sa att det fanns mjölk i några märken. Någon som har tips på vad vi kan använda, för nu börjar det ju bli dax. Jag fattar inte alls vad som står på innehållsförteckningen på tuberna.  
    Ätter han något mer än Profylac?
    Ris, potatis, majs? Annat?
  • t0va
    Kavat skrev 2011-03-23 08:58:48 följande:
    Ätter han något mer än Profylac?
    Ris, potatis, majs? Annat?
    Vi provade majsmjölsvällingen men han ville inte ha den på kvällen, tror han fick i sig ca 10ml men sen har det inte varit något annat. 

Både den och risvällingen har fungerat jättebra, har inte gett någon förstoppning.  Får se ifall det händer något idag, än så länge är det lungt. Varför kan inte barnen komma med instruktionsbok? 
  • Kavat
    Mossan88 skrev 2011-03-23 11:40:18 följande:
    Någon som har ork att läsa www.familjeliv.se/Forum-3-20/m57921984.html & kanske hjälpa mig lite??
    Hann inte läsa allt nu.. Så svarar här.

Är hon redan förstoppad bör du få någon vasslebaserad  t.ex Altera utskriven. Nutramigen som du har nu är  stoppande för de flesta bebisar.

Sen låter det faktiskt som att det hjälpte ett tag men att hon sen blev sämre igen och det kan vara att hon reagerar på Nutramigen som är mjölkfri, men gjord av kasein, som är mjölkprotein men sönderdelat så att mjölkallergiker ska tåla den. Så känsliga mjölkallergiker kan alltså reagera på den.
    Oavsett så tycker jag att du ska testa en annan mjölkproteinfri ersättning gjord av vassle!

Men i och med att hon varit utan laktos så kan hon reagera på Althéra i början om du har otur. t0vas lille som är här i tråden är också flaskmatad och han funkade bara Profylac till (vassle men inte laktos). Så kan du fasa ur Nutran med Althéran vore det bra. Men annars så är som sagt Profylac utan laktos, men smakar lite sämre.
    Men tar hon Nutramigen utan vidare så tar hon nog Profylac som smakar bättre.

Om man har testat en vasslebaserad och en kaseinbaserad ersättning och det inte funkar så brukar man få Neocate, som jag såg hade nämnts i din tråd. Den är dyrare än de övriga och det verkar vara därför de helst inte vill skriva ut den.

Jag är tror att din bebis inte tål mjölk eftersom hon faktiskt blev bättre på Nutran. Så ge inte upp. Hon behöver vara utan mjölk i minst 2 veckor innan det är ur kroppen och reagerar hon på nutran och blir förstoppad av den, så räknar man om från noll med t.ex Profylac.
    Så mitt råd är att testa Althéra

Kom till gärna  in i mjölkallergitråden www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html!
  • t0va
    Mossan88 skrev 2011-03-23 11:40:18 följande:
    Någon som har ork att läsa www.familjeliv.se/Forum-3-20/m57921984.html & kanske hjälpa mig lite??
    Håller med det K Kavat skrev. Såg i din blogg att ni har skaffat gunga, det gjorde vi med och den har varit en stor räddning. Tog några gånger innan han fastnade för det men ett tag så sov han i gungan både natt och dag, var det enda som gjorde att han kunde sova. Förutom att åka bil. Nu är han 7månader och den används inte alls lika mycket, nu är det mest som lek eller ifall han är förkyld, för att kunna sitta upp och sova. 

Kämpa på och ge inte upp så ska det nog bli en lösning även för er.  
  • 2små2stora
    mitrandil: Än så länge så heter det att han är obstruktiv (tät) men de har inte bestämt sig för om det är förkylnings astma eller vanlig.

jag misstänker att W är allergisk mot ärtor. När han har fått barnmatsburkar med kyckling potatis och ärtor så är han jättestökig på natten. Vaknar och ska ha bröstet varannan timme. Idag upptäckte jag att han har fått en massa hudfärgade pricker uppe på huvudet. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
Svar på tråden Allergitråden