• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-03-23 12:09:49 följande:
    Hann inte läsa allt nu.. Så svarar här.

Är hon redan förstoppad bör du få någon vasslebaserad  t.ex Altera utskriven. Nutramigen som du har nu är  stoppande för de flesta bebisar.

Sen låter det faktiskt som att det hjälpte ett tag men att hon sen blev sämre igen och det kan vara att hon reagerar på Nutramigen som är mjölkfri, men gjord av kasein, som är mjölkprotein men sönderdelat så att mjölkallergiker ska tåla den. Så känsliga mjölkallergiker kan alltså reagera på den.
    Oavsett så tycker jag att du ska testa en annan mjölkproteinfri ersättning gjord av vassle!

Men i och med att hon varit utan laktos så kan hon reagera på Althéra i början om du har otur. t0vas lille som är här i tråden är också flaskmatad och han funkade bara Profylac till (vassle men inte laktos). Så kan du fasa ur Nutran med Althéran vore det bra. Men annars så är som sagt Profylac utan laktos, men smakar lite sämre.
    Men tar hon Nutramigen utan vidare så tar hon nog Profylac som smakar bättre.

Om man har testat en vasslebaserad och en kaseinbaserad ersättning och det inte funkar så brukar man få Neocate, som jag såg hade nämnts i din tråd. Den är dyrare än de övriga och det verkar vara därför de helst inte vill skriva ut den.

Jag är tror att din bebis inte tål mjölk eftersom hon faktiskt blev bättre på Nutran. Så ge inte upp. Hon behöver vara utan mjölk i minst 2 veckor innan det är ur kroppen och reagerar hon på nutran och blir förstoppad av den, så räknar man om från noll med t.ex Profylac.
    Så mitt råd är att testa Althéra

Kom till gärna  in i mjölkallergitråden www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html!
    testa Althéra eller Profylac.. Skulle det stå..
  • Mossan88
    Kavat skrev 2011-03-23 12:09:49 följande:
    Hann inte läsa allt nu.. Så svarar här.

Är hon redan förstoppad bör du få någon vasslebaserad  t.ex Altera utskriven. Nutramigen som du har nu är  stoppande för de flesta bebisar.

Sen låter det faktiskt som att det hjälpte ett tag men att hon sen blev sämre igen och det kan vara att hon reagerar på Nutramigen som är mjölkfri, men gjord av kasein, som är mjölkprotein men sönderdelat så att mjölkallergiker ska tåla den. Så känsliga mjölkallergiker kan alltså reagera på den.
    Oavsett så tycker jag att du ska testa en annan mjölkproteinfri ersättning gjord av vassle!

Men i och med att hon varit utan laktos så kan hon reagera på Althéra i början om du har otur. t0vas lille som är här i tråden är också flaskmatad och han funkade bara Profylac till (vassle men inte laktos). Så kan du fasa ur Nutran med Althéran vore det bra. Men annars så är som sagt Profylac utan laktos, men smakar lite sämre.
    Men tar hon Nutramigen utan vidare så tar hon nog Profylac som smakar bättre.

Om man har testat en vasslebaserad och en kaseinbaserad ersättning och det inte funkar så brukar man få Neocate, som jag såg hade nämnts i din tråd. Den är dyrare än de övriga och det verkar vara därför de helst inte vill skriva ut den.

Jag är tror att din bebis inte tål mjölk eftersom hon faktiskt blev bättre på Nutran. Så ge inte upp. Hon behöver vara utan mjölk i minst 2 veckor innan det är ur kroppen och reagerar hon på nutran och blir förstoppad av den, så räknar man om från noll med t.ex Profylac.
    Så mitt råd är att testa Althéra

Kom till gärna  in i mjölkallergitråden www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html!
    Magen e de enda som funkar med nutra. Hon sköter magen som hon ska.
    Började med sempers magdroppar i måndags & inatt har hon sovit minst 3,5 timme & en runda sov hon 4,5 timme! igår kväll. och idag tog de ett tag o få henne o komma till ro men sen har hon sovit o de gick 4,5 timme sen förra målet. hoppas de e en vändning nu..
  • mithrandil
    Mossan88 skrev 2011-03-23 14:10:32 följande:
    Magen e de enda som funkar med nutra. Hon sköter magen som hon ska.
    Började med sempers magdroppar i måndags & inatt har hon sovit minst 3,5 timme & en runda sov hon 4,5 timme! igår kväll. och idag tog de ett tag o få henne o komma till ro men sen har hon sovit o de gick 4,5 timme sen förra målet. hoppas de e en vändning nu..
    som jag skrev innan så tar det ju ett tag för mjölken att gå ur kroppen med så hon kan ju bli bättre ännu eftersom hon redan blivit lite bättre.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

amanda är dålig igen.
    knastrar, rosslar är snabbandad och har indragningar.
    Igår var hon ju jättebra, bara hostan kvar.
    Tog jag bort dubbeldosen med pulmicort för tidigt så det är därför hon är dålig igen?

• Mossan88
    mithrandil skrev 2011-03-23 14:19:44 följande:
    som jag skrev innan så tar det ju ett tag för mjölken att gå ur kroppen med så hon kan ju bli bättre ännu eftersom hon redan blivit lite bättre.
    hoppas :) hon har gått på nutra 1,5 vecka idag :)
  • hek

Hej!

Hoppas jag får vara med här? Jag har följt tråden nu i minst 10 månader, men först idag blivit medlem på FL. Bättre sent än aldrig ;)

Kort sammanfattning: har en son som snart fyller 1 år, han är konstaterat allergisk mot ägg och mjölk (klarade inte Nutra, får nu Neocate). Dessutom misstänker vi andra allergier (soja, baljväxter, havre), han skall testas snart. Han klarar som tur är vete, men vi är i övrigt väldigt begränsade i vad vi kan ge honom för mat. Vi blev rekommenderade att prova varje ny råvara i tre (!) veckor innan vi kan tolka den som säker att ge honom, så det tar tid att testa nytt. Varje gång det blir nya eksem eller skriknätter blir det att skjuta upp testandet av ny mat. Tror att vi har en lista nu på kanske tio säkra råvaror vi kan använda. Vi lagar i princip all hans mat själva (har funnits två undantag: hönökaka och leverpastej).

Förutom eksem, svullnad och magont misstänks även astma (ej förkylningsastma) :(

Har läst det mesta som skrivits och har en fråga som någon kanske har svaret på. Då vi ett tag aldrig blev av med sonens eksem började jag misstänka leverpastejen (Scans ugnsbakade, som jag naivt trodde var "säker"). På förpackningen står inget om att den kan innehålla ägg eller mjölk (men inte heller att den är ägg- och mjölkfri). Då jag till slut kollade deras hemsida och även ringde dem fick jag besked om att de inte kan garantera att det inte finns spårämnen av ägg eller mjölk i dessa produkter. Enligt kvinnan jag pratade med tillverkas annat med ägg och mjölk i samma lokaler (vissa t.o.m. i samma maskiner, men med rengöring mellan) så allt är att betrakta som kontaminerat.

När vi slutade med leverpastejen försvann till slut de envisa eksemen. Det har gått tre veckor och han har inte fått nya eksem! Har någon annan haft barn som reagerat på denna leverpastej (Scans ugnsbakade)? Eller kan det vara något annat i leverpastejen som fått sonen att reagera?

• Tibell

Nu kommer fröken Neggo igen =/

Måste ringa Bellas kök och ha reda på ALLA ingredienser de använder i maten. Även margaring mm.
    Dagis klagar på att hon är kass i magen varje dag. Det är som vatten och de får byta 1-2 ombyten.
    Dessutom har hon eksem nästan varje dag nu =/ Nu har hon även en del i ansiktet...
    Suck. Att det aldrig kan få vara bra..

Hon får ju visserligen lactulos dagligen. Men vi ger exakt samma varje dag, inklusive lördag, söndag. Men hon är aldrig dålig på helgerna, snarare åt andra hållet..
    Annars kanske makens briljanta idé stämmer. Att hennes tarmar börjar mogna, men bara på veckodagarna då ;)

• ViFrånLandet
    Tibell skrev 2011-03-23 17:37:32 följande:
    Nu kommer fröken Neggo igen =/

Måste ringa Bellas kök och ha reda på ALLA ingredienser de använder i maten. Även margaring mm.
    Dagis klagar på att hon är kass i magen varje dag. Det är som vatten och de får byta 1-2 ombyten.
    Dessutom har hon eksem nästan varje dag nu =/ Nu har hon även en del i ansiktet...
    Suck. Att det aldrig kan få vara bra..

Hon får ju visserligen lactulos dagligen. Men vi ger exakt samma varje dag, inklusive lördag, söndag. Men hon är aldrig dålig på helgerna, snarare åt andra hållet..
    Annars kanske makens briljanta idé stämmer. Att hennes tarmar börjar mogna, men bara på veckodagarna då ;)
    Vi har visserligen egen kokerska på sonens dagis men hon skiver en lapp vad han ätit till lunch varje dag, be dem göra det åt Bella också är mitt tips, slipper man ringa och höra varje gång de reagerar utan kan i lugn och ro gå igenom hemma... Då ser man ju lättare ett samband än om man bara ringer när de reagerar.. Om du förstår hur jag tänker? Hoppas ni får bukt med vad det är som ställer till det, inte roligt att vara konstant påverkad Obestämd
  • Tibell

Jo de skriver ju alltid upp vad hon äter. Men jag vill ha alla ingredienser.. Till och med kryddor. Man vet ju aldrig om de kanske använder någon produkt som inte är ren..

Sen har jag något svagt minne av att de använder ett bordsmargarin från Milda. Det var inte carlshamns mjölkfria i allafall
    Kan det kanske vara den ?
    Hon har ju Iofs alltid haft den där men det är först de senaste 4-5 veckor som hon faktiskt äter smörgåsarna de ger henne. Innan åt hon bara gröten

Suck. Detta är en jäkla djungel och jag börjar bli lite lagom trött på skiten..

En annan icke relevant fråga. Visst kan det pipa lite om utandningen när de andas med näsan ? Bella gör det nämligen. Hon låter dock inte täppt och pipet kommer precis i slutet på utandningen. Hon vägrar andas med munnen när hon sover så har ingen aning om det piper då med

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-23 20:28:20 följande:
    Jo de skriver ju alltid upp vad hon äter. Men jag vill ha alla ingredienser.. Till och med kryddor. Man vet ju aldrig om de kanske använder någon produkt som inte är ren..

Sen har jag något svagt minne av att de använder ett bordsmargarin från Milda. Det var inte carlshamns mjölkfria i allafall
    Kan det kanske vara den ?
    Hon har ju Iofs alltid haft den där men det är först de senaste 4-5 veckor som hon faktiskt äter smörgåsarna de ger henne. Innan åt hon bara gröten

Suck. Detta är en jäkla djungel och jag börjar bli lite lagom trött på skiten..

En annan icke relevant fråga. Visst kan det pipa lite om utandningen när de andas med näsan ? Bella gör det nämligen. Hon låter dock inte täppt och pipet kommer precis i slutet på utandningen. Hon vägrar andas med munnen när hon sover så har ingen aning om det piper då med
    Vi har milda hemma till amanda. det smöret är helt mjölkfritt.
    Skulle det kunna vara något annat i som hon skulle reagera mot eller hur tänker du?
Svar på tråden Allergitråden