• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Maddisen80
    mithrandil skrev 2011-03-23 21:39:37 följande:
    Ja, på vår förpackning står det mjölkfri med röd text. paketet är blått.
    men vad jag har förstått är det väl bara den vi har och carlshamns som är mjölkfria?
    hej nu har dem ju alpro soja smör med de är ju mjölkfritt
  • Maddisen80
    SmillaMilla skrev 2011-03-24 07:28:42 följande:
    God morgon!

Nu far vi till akuten för att träffa hudläkaren. Fick prata med en helt fantastisk sjöterska som ordnade så att vi fick komma dit och ta proverna. Håll tummarna! 
    lycka till och hoppas att de gå bra.
  • Maddisen80
    SmillaMilla skrev 2011-03-24 09:21:50 följande:
    Nu är provet taget. Skulle ta 6 veckor men läkaren lovade att skynda på det. Men hudläkaren sa att han var säker på att det var DH och att det skulle behandlas med medicin (samma som mot spetälska) och glutenfri kost. Men han skulle diskutera det hela med barnläkaren. Hoppas nu att vi kan börja snabbt.
    Det är ju bra att ni har fått tagit prover :)
  • mithrandil
    Maddisen80 skrev 2011-03-24 13:42:03 följande:
    hej nu har dem ju alpro soja smör med de är ju mjölkfritt
    mjölkfritt ja, men man ska ju helst inte använda sojaprodukter heller om man har bebisar med mjölkallergi så det smöret går ju bort också på sätt och vis.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

Alltså jag förstår mig inte på Bellas mage..
    Hon får ju som sagt alltid samma dos lactulos och bajsar i regel en gång varje dag på det. Men sen har ju dagis kommenterat att hon så himla ofta bajsar vatten..senast igår.
    Så då sänkte jag dosen med 2 ml idag vilket har resulterat i att hon inte bajsat alls :(
    Varför gör hennes mage såhär?
    Det jag vet är att hon ätit gröt till frukost igår men yoggi idag..
    Väntar på en lista från köket på vilka råvaror de använder..
    De hade visst mildas mjölkfria bordsmargarin. Fick se förpackningen idag.

Eli: du som är bajsexpert ;) varför gör hennes mage såhär?

• Tibell

På helgerna sköter hon magen en gång om dagen på samma dos lactulos. Är aldrig dålig i magen..

• ELI 79
    Tibell skrev 2011-03-24 19:50:47 följande:
    Alltså jag förstår mig inte på Bellas mage..
    Hon får ju som sagt alltid samma dos lactulos och bajsar i regel en gång varje dag på det. Men sen har ju dagis kommenterat att hon så himla ofta bajsar vatten..senast igår.
    Så då sänkte jag dosen med 2 ml idag vilket har resulterat i att hon inte bajsat alls :(
    Varför gör hennes mage såhär?
    Det jag vet är att hon ätit gröt till frukost igår men yoggi idag..
    Väntar på en lista från köket på vilka råvaror de använder..
    De hade visst mildas mjölkfria bordsmargarin. Fick se förpackningen idag.

Eli: du som är bajsexpert ;) varför gör hennes mage såhär?
    fast är det säkert att hon verkligen ÄR lös i magen på dagis då?? låter ju konstigt att hon skulle bli lös i magen på dagis men inte hemma på samma dos. Speciellt om hon inte får i sig nåt hon inte tål plus att hon inte verkar ha ont i magen eller får andra symtom.
    Låter verkligen märkligt!
  • Tibell
    ELI 79 skrev 2011-03-24 20:00:19 följande:
    fast är det säkert att hon verkligen ÄR lös i magen på dagis då?? låter ju konstigt att hon skulle bli lös i magen på dagis men inte hemma på samma dos. Speciellt om hon inte får i sig nåt hon inte tål plus att hon inte verkar ha ont i magen eller får andra symtom.
    Låter verkligen märkligt!
    Ja hon är kanon lös. Som vatten och vi får hem flera ombyten =( Det luktar dessutom riktigt riktigt illa ( enligt personalen då)

Vi vet ju inte än om det kanske är något hon får i sig fel där. Hemma har vi ju 100 % koll på allt men det kanske inte köket har ?
    Och förutom diarrén så har hon ju en del eksem till och från..

Idag hade dagis inte haft på henne några vantar ute. Och nu har hon eksem på handlederna och en bit upp på underarmen...
    Suck.
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-03-24 09:21:50 följande:
    Nu är provet taget. Skulle ta 6 veckor men läkaren lovade att skynda på det. Men hudläkaren sa att han var säker på att det var DH och att det skulle behandlas med medicin (samma som mot spetälska) och glutenfri kost. Men han skulle diskutera det hela med barnläkaren. Hoppas nu att vi kan börja snabbt.
    www.kolumbus.fi/hans/gastrolab/c063.htm

Här står rätt bra. Värt att notera var att de rekomenderar gastro även vid hudceliaki. Gastrolab är den bästa sida om gluten jag hittat hittills.

Jag tror jag skrev att biverkningarna på Dapson kan vara rätt stora. Jag mådde som sagt skit, men märkte väldigt snabbt att klådan försvann när jag åt helt utan alla sorters vete, alltså inte dextros, glukossirap osv som kan vara från vete. Scans leverpastej, mamma scans köttbullar, korv mm och Lithells korvar är ok för det är majs.

Men jag får tillbaks klådan när jag testat ovanstående. Så håller ni en superstrikt diet och är jätte noggranna med hygien så är det inte alls säkert att ni behöver ge Dapson.. Kanske värt att testa utan en vecka och se hur han mår innan? Känns ju sådär att ge medicin som man måste kolla upp och lämna blod var femte vecka tror jag det var...

Läkarna gör ju ofta vad de tror är bäst, men jag tror knappt det finns någon läkare som vet, eftersom alla reagerar olika. En tanke härifrån i alla fall, att ge enbart kosten en chans. Men det beror ju också på hur dålig han är. Man får väl väga för och emot.
    Jag var som sagt jätte dåligt och kliade mig till förbannelse, men jag hade inte stora sår på armbågarna som han har.
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-03-24 20:04:40 följande:
    Ja hon är kanon lös. Som vatten och vi får hem flera ombyten =( Det luktar dessutom riktigt riktigt illa ( enligt personalen då)

Vi vet ju inte än om det kanske är något hon får i sig fel där. Hemma har vi ju 100 % koll på allt men det kanske inte köket har ?
    Och förutom diarrén så har hon ju en del eksem till och från..

Idag hade dagis inte haft på henne några vantar ute. Och nu har hon eksem på handlederna och en bit upp på underarmen...
    Suck.
    det kan ju inte vara något som gör henne långvarigt dålig eftersom det bara är på dagis. Får hon mycket vindruvor eller päron eller nåt på dagis? Kanske är känslig för den laxerande effekten i frukt? Låter annars konstigt att hon är bra när hon är hemma men dålig på dagis. Det borde ju inte vara nåt som hon får ont av för då skulle ni ju också märkt det!
Svar på tråden Allergitråden