• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-03-22 20:47:29 följande:
    det blev ju eli också. han stod ju på både pulmicort och airomir fredag och lördag men blev ju så dålig på lördag kväll att vi fick åka in. Han hade inte haft NÅT symtom innan fredag em...
    Usch!
    Jag som hade hoppats på att man skulle slippa fler "anfall" nu bara man gjorde som läkaren sa. medicinerade minsta förkylningssymtom med pulmicort. Är han bättre nu?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • ELI 79
    mithrandil skrev 2011-03-22 20:55:47 följande:
    Usch!
    Jag som hade hoppats på att man skulle slippa fler "anfall" nu bara man gjorde som läkaren sa. medicinerade minsta förkylningssymtom med pulmicort. Är han bättre nu?
    ja nu är han bättre. han fick ju en kortisonkur på akuten o inhalera.
  • mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-03-22 21:01:12 följande:
    ja nu är han bättre. han fick ju en kortisonkur på akuten o inhalera.
    skönt det!
    Hur går det med allt annat? fått någon reda på alleriger och röda kinder och allt vad det är?
    Har varit så upp i mig själv och allt här hemma så jag rör ihop allt till en enda stor röra uppe i huvudet.
  • Sousafon

Hej!

Jag är så glad. Min son verkar kunna äta vit fisk! I motsats till många här ger hans allergier utslag på blodprov och pricktest, men de ger också en del felaktiga utslag. Eller, han behöver inte ha symptom för allt som han har antikroppar mot (många av er har säkert bättre koll på detta än jag). Men jag har varit så rädd för att prova saker som han fått utslag på. Men igår provade vi vit fisk och det gick bra! Så skönt när man kan utöka matsedeln lite och ha lite färre saker att vara rädd för. Ska bli intressant att se hur det går med pollen. Han fick utslag på det också, men vi har inte sett något egentligt av det.

En annan sak: Ni pratar ju mycket astma/förkylningsastma. MIn pojke får pulmicort och vid behov airomir. Min lilla tjej har i flera veckor hostat massor, i synnerhet på natten. Så pass att det låter som att hon ska kräkas. Men hon är inte ansträngd i andningen eller annars påverkad. Det kom i samband med en kraftig förkylning, men borde det inte bli bra någon gång? Kan detta var något hon ska inhalera något för? 

• mithrandil
    Sousafon skrev 2011-03-22 21:15:03 följande:
    Hej!

Jag är så glad. Min son verkar kunna äta vit fisk! I motsats till många här ger hans allergier utslag på blodprov och pricktest, men de ger också en del felaktiga utslag. Eller, han behöver inte ha symptom för allt som han har antikroppar mot (många av er har säkert bättre koll på detta än jag). Men jag har varit så rädd för att prova saker som han fått utslag på. Men igår provade vi vit fisk och det gick bra! Så skönt när man kan utöka matsedeln lite och ha lite färre saker att vara rädd för. Ska bli intressant att se hur det går med pollen. Han fick utslag på det också, men vi har inte sett något egentligt av det.

En annan sak: Ni pratar ju mycket astma/förkylningsastma. MIn pojke får pulmicort och vid behov airomir. Min lilla tjej har i flera veckor hostat massor, i synnerhet på natten. Så pass att det låter som att hon ska kräkas. Men hon är inte ansträngd i andningen eller annars påverkad. Det kom i samband med en kraftig förkylning, men borde det inte bli bra någon gång? Kan detta var något hon ska inhalera något för? 
    Kan inte vara rs hon haft då?
    Har hört att de som haft rs-virus kan ha kvar sin hosta länge efter att förkylningen är borta.
  • Sousafon
    mithrandil skrev 2011-03-22 21:17:03 följande:
    Kan inte vara rs hon haft då?
    Har hört att de som haft rs-virus kan ha kvar sin hosta länge efter att förkylningen är borta.
    Det har du rätt i. Hon hade rs när hon var nyfödd, och då var det ju också besvärlig och långvarig hosta. Vi tänkte rs när hon var sjuk, men har visst glömt den teorin nu. Då hjälper inte hostmedicin va?

Man präglas så av att ha ett barn som är allergiskt. Jag letar hela tiden symptom på lillasyster också. Pojken är allergisk mot ägg och jag är så orolig att hon också ska vara det. Ger henne lite ägg i mat ibland (äter inte mycket rent ägg här hemma) och ibland verkar hon kanske reagera. Men det är lätt att tolka fel för att man förväntar sig något. HÄromdagen hade hon fått frikadeller (innehåller ägg) och fick sedan lös och stinkig avföring. Hjälp! Äggallergi, tänkte jag. Senare kom jag på att hon också fått päronpuré, vilket hon brukar bli lös av. Och det kan man ju bli utan allergi... 
  • tes 75
    mithrandil skrev 2011-03-22 20:47:18 följande:
    har en fråga.
    Min mamma misstänker att hon är glutenintolerant, men hon tål ändå inte glutenfritt bröd tex, är det då mer troligt att hon reagerar på sädeslag än gluten?
    ja, eller så är hon känslig för majs.
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-03-22 20:46:02 följande:
    Men oj.
    Så det kan vara så att de blir dåliga även om de medicineras?
    hade W förkylningsastma eller vanlig astma nu igen?
    Han har inte fått diagnos åt något håll än
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • mithrandil
    tes 75 skrev 2011-03-22 21:49:22 följande:
    ja, eller så är hon känslig för majs.
    Majs tror jag inte för hon äter majs som grönsak utan problem.
    heromdagen var vi och fikade och hon åt en kladdkaka med vitchoklad mouse och efteråt blev hon dålig. jäste upp om magen, fick smärtor och klåda överallt. Hon har något konstigt utslag under örat neråt halsen som blivit lite bättre det senaste men genast efter kakan så blossade det upp och blev ilsket igen.

finns det majs i bakverk?
  • mithrandil
    Sousafon skrev 2011-03-22 21:47:59 följande:
    Det har du rätt i. Hon hade rs när hon var nyfödd, och då var det ju också besvärlig och långvarig hosta. Vi tänkte rs när hon var sjuk, men har visst glömt den teorin nu. Då hjälper inte hostmedicin va?

Man präglas så av att ha ett barn som är allergiskt. Jag letar hela tiden symptom på lillasyster också. Pojken är allergisk mot ägg och jag är så orolig att hon också ska vara det. Ger henne lite ägg i mat ibland (äter inte mycket rent ägg här hemma) och ibland verkar hon kanske reagera. Men det är lätt att tolka fel för att man förväntar sig något. HÄromdagen hade hon fått frikadeller (innehåller ägg) och fick sedan lös och stinkig avföring. Hjälp! Äggallergi, tänkte jag. Senare kom jag på att hon också fått päronpuré, vilket hon brukar bli lös av. Och det kan man ju bli utan allergi... 
    Ja, jag kan nog tro att du har rätt.
    Jag har nog en tendens till att leta efter allergier hos båda mina barn nu efter att vi fick veta att lilltjejen har komjölksallergi. Oroar mig för fler allergier, eller att sonen har en massa allergier han med.

Förkylningsastma och rs kan väl ha sina likheter, kanske skulle kolla med de på vc och se vad de tror? Hon borde väl kunna få något som hjälper mot hostan om hon har stora besvär av den.

3busfrön: Hur menar du nu? Någon astma måste han väl ha eller menar du att de inte konstaterat vilken form av astma han har?
Svar på tråden Allergitråden