• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Mithrandil : står det mjölkfritt på? Isåfall är det inte den Bella har på dagis.
    Tänkte om det kanske fanns spår av tex mjölk i margarinet..

• Miralicia
    Tibell skrev 2011-03-23 20:35:28 följande:
    Mithrandil : står det mjölkfritt på? Isåfall är det inte den Bella har på dagis.
    Milda Eko har jag för mig inte har ngn mjölk i innehållsförteckningen, men kontamination vet jag inte hur det är med. Lär ju knappast vara garanterat mjölkfritt eftersom de har "mjölkfritt-märkta" produkter i sitt sortiment.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • ViFrånLandet
    Tibell skrev 2011-03-23 20:28:20 följande:
    Jo de skriver ju alltid upp vad hon äter. Men jag vill ha alla ingredienser.. Till och med kryddor. Man vet ju aldrig om de kanske använder någon produkt som inte är ren..

Sen har jag något svagt minne av att de använder ett bordsmargarin från Milda. Det var inte carlshamns mjölkfria i allafall
    Kan det kanske vara den ?
    Hon har ju Iofs alltid haft den där men det är först de senaste 4-5 veckor som hon faktiskt äter smörgåsarna de ger henne. Innan åt hon bara gröten

Suck. Detta är en jäkla djungel och jag börjar bli lite lagom trött på skiten..

En annan icke relevant fråga. Visst kan det pipa lite om utandningen när de andas med näsan ? Bella gör det nämligen. Hon låter dock inte täppt och pipet kommer precis i slutet på utandningen. Hon vägrar andas med munnen när hon sover så har ingen aning om det piper då med
    Vår kokerska skriver upp kryddorna också Skrattande Hon måste vara väldens bästa som både handlar Gabriels specialprodukter själv (åker alltså till affären/apoteket), bakar hans bröd och dubbelkollar allt flera gånger om Hjärta 

Vi har också mildas mjölkfria bordsmargarin, både hemma och på dagis (innehåll: vegetabilisk olja (rapsolja, solrosolja, linfröolja), vatten, vegetabiliskt fett, salt, emuleringsmedel (solroslecitin, mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror), citronsyra, arom, A- ocg D-vitamin) Borde väl funka för Bella??
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-23 20:35:28 följande:
    Ja, på vår förpackning står det mjölkfri med röd text. paketet är blått.
    men vad jag har förstått är det väl bara den vi har och carlshamns som är mjölkfria?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • SmillaMilla

God morgon!

Nu far vi till akuten för att träffa hudläkaren. Fick prata med en helt fantastisk sjöterska som ordnade så att vi fick komma dit och ta proverna. Håll tummarna! 

• Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-03-24 07:28:42 följande:
    God morgon!

Nu far vi till akuten för att träffa hudläkaren. Fick prata med en helt fantastisk sjöterska som ordnade så att vi fick komma dit och ta proverna. Håll tummarna! 
    Hejja! Lycka till! Du får berätta sen hur det gick!
  • Allrona
    ViFrånLandet skrev 2011-03-23 20:48:55 följande:
    Vår kokerska skriver upp kryddorna också Skrattande Hon måste vara väldens bästa som både handlar Gabriels specialprodukter själv (åker alltså till affären/apoteket), bakar hans bröd och dubbelkollar allt flera gånger om Hjärta 

Vi har också mildas mjölkfria bordsmargarin, både hemma och på dagis (innehåll: vegetabilisk olja (rapsolja, solrosolja, linfröolja), vatten, vegetabiliskt fett, salt, emuleringsmedel (solroslecitin, mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror), citronsyra, arom, A- ocg D-vitamin) Borde väl funka för Bella??
    Åh har milda bytt ut sojalecitinet mot solroslecitin? Det var på tiden då kan dottern också äta den
  • Allrona
    Tibell skrev 2011-03-23 20:28:20 följande:
    Jo de skriver ju alltid upp vad hon äter. Men jag vill ha alla ingredienser.. Till och med kryddor. Man vet ju aldrig om de kanske använder någon produkt som inte är ren..

Sen har jag något svagt minne av att de använder ett bordsmargarin från Milda. Det var inte carlshamns mjölkfria i allafall
    Kan det kanske vara den ?
    Hon har ju Iofs alltid haft den där men det är först de senaste 4-5 veckor som hon faktiskt äter smörgåsarna de ger henne. Innan åt hon bara gröten

Suck. Detta är en jäkla djungel och jag börjar bli lite lagom trött på skiten..

En annan icke relevant fråga. Visst kan det pipa lite om utandningen när de andas med näsan ? Bella gör det nämligen. Hon låter dock inte täppt och pipet kommer precis i slutet på utandningen. Hon vägrar andas med munnen när hon sover så har ingen aning om det piper då med
    Vår kokerska på dagis har i perioder skrivit upp exakt vad dottern får i sin mat, tom märke på kryddorna osv. Hoppas ni lyckas klura ut vad det är. Sista perioden med detektivarbete kom vi ju på att hon är allergisk mot äpple, vi åt aldrig äpple hemma men på dagis fick hon det varje dag så det var ganska enkelt att lista ut att det var det hon reagerade på Skrattande
  • ViFrånLandet
    Allrona skrev 2011-03-24 08:14:36 följande:
    Åh har milda bytt ut sojalecitinet mot solroslecitin? Det var på tiden då kan dottern också äta den
    Det måste de ha gjort, står inte med i innehållsförteckningen iaf! Dock tror jag att det var sojalecitin i ett paket vi köpte för inte alltför längesen... Men inte det vi har i kylen nu Glad
  • SmillaMilla
    Kavat skrev 2011-03-24 07:51:08 följande:
    Hejja! Lycka till! Du får berätta sen hur det gick!
    Nu är provet taget. Skulle ta 6 veckor men läkaren lovade att skynda på det. Men hudläkaren sa att han var säker på att det var DH och att det skulle behandlas med medicin (samma som mot spetälska) och glutenfri kost. Men han skulle diskutera det hela med barnläkaren. Hoppas nu att vi kan börja snabbt.
Svar på tråden Allergitråden