• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Allrona
    Kavat skrev 2011-03-21 21:14:20 följande:
    Alltså varför blir jag inte förvånad? Lite skojig (eller hemsk om jag ska vara ärlig) läsning, kolla läkarens slutsats.

www.netdoktor.se/astma-allergi/?Tab=Questions...
    Hm, tur att man har er här att bolla med när inte ens en överläkare inom allergi kan få det mer rätt än så! Flört{#emotions_dlg.flower}
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-03-21 21:19:42 följande:
    MIRALICIA???

Hittar inget bra när jag letar...
    Sorry, har tyvärr ingen koll på ngr länkar i nuläget. Nyligen bytt dator och har inte fått in alla gamla länkar än på nya datorn.
    Öroninflammation och gluten vet jag inte att jag hört något om vad jag kan påminna mig just nu i varje fall - däremot mjölk nån stans, men då snarast kopplat till allmän allergsk reaktion (även om mjölprotein också nämndes) som gör att slemhinnor svullnar och då om örontrumpeten är trång att den av allergireaktionen täpps till tillräckligt för att bakterier ska växa till och orsaka öroninflammation
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • tes 75
    Kavat skrev 2011-03-21 20:39:07 följande:
    Småkakor blir toppen med rismjöl eller bovete tycker jag. De blir krispigare. Jag gillar bovetesmaken, men vet att inte alla gör det.   Ha inte för mycket potatismjöl för det blir nog bara segt och slemmigt liksom eller sen hårt.. Nää, inte potatismjöl i stora mängder.

MEN jag har upptäckt att potatismjöl är mycket bättre än majsstärkelse i många saker. I pannkakorna och i brödet så binder de ihop bättre. Men alltså bara en viss del mjölmängd potatismjöl, inte allt.
    är det småkakor med eller utan ägg?
  • tes 75
    Lalalong skrev 2011-03-21 18:58:20 följande:
    Jag tycker jag har så futtiga problem jämfört med er andra, men är glad att jag får vara med och bolla mitt barns bekymmer med er. Ang gräddbullarna så stod det inget om spår av nötter på innehållsförteckningen. Det är soja eller äggvita hon kan ha reagerat på. Men soja finns väl i mycket, och det är aldrig något vi tänkt på. Så det tror jag inte. det är äggvita i så fall. Men jag tänker att en gång är egentligen ingen gång i detta fallet.. Det var så milt så det kan ha varit vad som helst egentligen.. Jag tänker dock ha extra koll om hon äter något med rått ägg i igen. 

Däremot hände något annat idag..
    K är allergisk mot äpple och dom är jätteduktiga på förskolan att komma ihåg denna lilla sak. Jag vet att det inte är några farliga reaktioner på äpple men vi har ändå valt att hon inte ska äta det alls. Sista gången hon åt äpple åt hon bara några tuggor och ville sen inte ha mer för det kliade och sved i munnen. jag tycker det känns lite läskigt.

Det har blivit en del päron för hennes del. Vi går hos dietist eftersom hon har dålig tillväxt och ett tips vi fick av henne är att K ska dricka någon söt dryck 15 min innan måltid för att stimulera aptiten. på förskolan är det pärondryck hon fått.

Ikväll när jag hämtade henne såg hon ut så här.

Jag frågade direkt vad hon hade ätit, och klara svarade Päron. Även förskolläraren kunde bekräfta att hon hade ätit päron för en stund sen. Klara sa att hon tyckte inte om päronet och att det kliade i munnen. Men det hade hon inte sagt när hon åt det, så det är svårt att veta om det stämmer. 

Det kan i alla fall bara vara päronet hon reagerat på. Men hon har ju ätit mycket päron på sistone och inte blivit så här. Besprutade skal? Eller kan man utveckla en allergi om man äter väldigt mycket av den under en period? Om ni förstår hur jag menar... Eller att hon kanske alltid haft en överkänslighet men att den blivit starkare nu när hon "utsatts" för mycket päron så att säga... 

jag skulle tippa på det sista, dvs att hon nu utvecklat en allergi motm päron. alt att hon kan äta riktigt mogna päron, men inte hårda.

jag personligen är allergisk mot både äpple & päron. det kliar i munnen av båda när jag äter dem råa, medan äpple även ger magproblem när de är tillagade & i juiceform.
  • tes 75
    Miralicia skrev 2011-03-21 23:11:48 följande:
    Sorry, har tyvärr ingen koll på ngr länkar i nuläget. Nyligen bytt dator och har inte fått in alla gamla länkar än på nya datorn.
    Öroninflammation och gluten vet jag inte att jag hört något om vad jag kan påminna mig just nu i varje fall - däremot mjölk nån stans, men då snarast kopplat till allmän allergsk reaktion (även om mjölprotein också nämndes) som gör att slemhinnor svullnar och då om örontrumpeten är trång att den av allergireaktionen täpps till tillräckligt för att bakterier ska växa till och orsaka öroninflammation
    aha! var det kanske därför jag var öronbarn när jag var liten? mina föräldrar visste inte då att jag var känslig för mjölk (det har jag ju kommit på nu, vid en ålder av 36..)
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-21 20:24:43 följande:
    Märkligt att indragningarna inte släppte trots en monsterdos airomir men av att sova ?? Skönt i allafall att det lättade..
    Sen undrar jag ens om så mycket airomir på så kort tid ens hjälper bättre än mindre ? alltså de ska ju vidga luftvägarna men de går ju bara vidga till en viss gräns ? Fråga inne i förkylningsastma tråden istället..de är toppen där inne. Fråga hur de har gjort och hur det funkar.. Tycker det låter knas
    Hoppas ni kan få något bättre i morgon..
    ja, jag tycker det är sjukt märkligt. Kanske inte ens är astma hon har? Kan de ha ställt fel diagnos?

Kavat: nej vi har ingenting. fram tills att jag kom hit till tråden och amanda började utesluta mjölk hade jag inte en tanke på att lilleman hade någon allergi. visst har han alltid haft problem, men jag har räknat de som problem oberoende av varandra. Kanske skulle be om nånting för han kliar ihjäl sig.
    Idag är iaf kinderna nästan hudfärgade igen, magen är inte så extremt svullen och eksemen börjar bli mer rosa igen, snarare än illrött. Humöret är ju fortfarande skit men hoppas det släpper med snart.

Läste en fråga du skrev, kan öroininflammationerha koppling till komjölksallergi?
    amanda har varit sjuk 3 gånger, 2 gånger har hon fått dubbelsidig öroninflammation, man nästan väntar på att den ska komma här nu.

ELI79: Nä vi ska inte ge så stora mer, det var en engångs akutdos bara.
    Visst säger de i halmstad att man kan göra det fler gånger men vår allergolog sa att man ska ge så ifall barnet redan kommit in i ett anfall innan man hunnit börja med pulmicort, men endast 1 gång och sen är det 1 puff 8 gånger om dagen som gäller.

Tycker också det är jättekonstigt. hon blir alltid bättre av att sova. Hon ligger inte ner och sover utan sitter typ upp. ligga går inte för då vaknar hon direkt, Hennes humör är olidligt. Klängig, vill vara i famnen men när jag bär henne så bara ålar hon sig. gråter hela tiden, även om hon sover. hon är jättepåverkad. Kände på hjärtat igår för jag tyckte det slog underligt (typ snabbt och lite oregelbundet) men sen kom jag på att hon fått 1 puff airomir 1 tim innan så tänkte det kan berodde på den?

Sen igår kväll har hon sån hemsk hosta, hon hostar verkligen nästan hela tiden. hon spyr upp allt hon precis ätit eller väcker sig själv om hon sover. Hostan är jättejobbig för henne. trodde det skulle bli lättare för henne när hon fått astma medicin men verkar inte bli det. Hon är inte knastrig längre och verkar inte så anfådd heller, inga indragningar. men hostan är värre än nånsin.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Allrona

Fast min dotters astma blir också bättre när hon sover troligen för det är enda gången hon är still igår kväll knastrade och väste det ordentligt när hon andades ut och hon hade kraftig bukandning och ordentlig hosta. Det släppte dock efter två dubbeldoser airomir. Inatt var det helt ok, lite knastrande men inte så farligt. Imorse flåsade hon lite men var så pass pigg så hon fick gå till dagis. Det är så himla svårt att veta när man ska vara hemma vid astma så vi har sagt att dagis ska ringa om hon inte verkar orka med i samma takt som övriga barn eller om medicinen inte hjälper.

• ViFrånLandet

Lalalong: Min sambo har korsallergi mot äpple (får kli och svullnad i halsen bla, tillagat går dock bra) och päron är han känslig mot (kliar men sväller inte). Förut kunde han tydligen äta päron utan reaktion men inte nu mera, så han har helt klart blivit känsligare. Värst är det såklart under pollensäsongen men han reagerar året om... Vet inte om det är lika med korsallergi som med en ren allergi men rent spontant skulle jag nog tro att det är päron din dotter reagerar på! Tyvärr...

• ViFrånLandet
    Allrona skrev 2011-03-21 22:10:29 följande:
    Hm, tur att man har er här att bolla med när inte ens en överläkare inom allergi kan få det mer rätt än så! Flört{#emotions_dlg.flower}
    Kan inte annat än att hålla med!
Svar på tråden Allergitråden