• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • tes 75
    ViFrånLandet skrev 2011-04-01 18:32:38 följande:
    Har ni några bra förslag på sås utan allt (vete, majs, mjölk, soja osv)? Brukar göra på rismjöl och risdryck men den blir ju tämligen tråkig i längden.. Vill få till någon form av brun-/gräddsås som passar till köttfärsbiffar och potatis.. Någon?
    kokosgrädde & ekströms colloritsoya kanske, plus en krydda? 
  • Miralicia
    tes 75 skrev 2011-04-01 20:47:57 följande:
    kokosgrädde & ekströms colloritsoya kanske, plus en krydda? 
    + steksky från biffarna spetsad med lite buljong(tärning)/fond (gärna köttvariant) som maskerar kokossmaken.

Ca 1/3 - hälften som mest av kokosmjölk och huvuddelen steksky/buljong och sen reder man det (jag föredrar arrowrot framför rismjöl om man inte kan använda majsstärkelse att reda med).
    Finns en ekologisk köttbuljongtärningsvariant på Hemköp som bör fungera ur allergisynpunkt (bör finnas på bild i min blogg nån stans från förra året har jag för mig).

Ang smaksättning, så funkar det med äpple så är det ofta ett bra tillskott när man gör sås till kött, att grovriva ner äpple i såsen som får koka med och som sen silas bort när såsen är klar.
    Även lite vinbärsgelé eller svartvinbärssaft är också användbart när man ska göra sås till kött.
    Likaså matlagningsvin (eller för att få det så rent som möjligt och slippa alla tillsatser) köp en flaska vanligt alkoholfritt vin på Systemet och frys ner i istärningslådor - typ 1-2 msk alkoholfritt vin är ju inte direkt nån fara i någn dl sås - är ju inte direkt så att det smakar vin om det
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • tes 75

jag måste fråga er som har så bra koll. jag har sedan jag började utesluta samma födoämnen som barnen (se lista i min presentation i allergigruppen, eller i min blogg som länkas i min sidfot) blivit superkänslig för vissa saker. min mage svullnar upp. enormt mycket. och det har den aldrig gjort förut. så länge jag åt allt & tryckte i min imodium hade jag bara diarréer som magproblem, aldrig uppsvälld buk.

magen svullnar upp vid intag av t ex sädesslag, även glukossirap och druvsocker, majs & majsstärkelse, psyllium, linfröavkok, kokosmjölk etc. MEN, ofta svullnar den upp trots att jag inte ätit något av detta. som nyss. jag åt några småkakor bakade av rismjöl, potatismjöl, socker, sirap, bikarbonat och Carlshamns hårda bakmargarin. och magen är nu gigantisk. jag har märkt förut att det svider i magen när jag äter dessa kakor, precis som det gör när jag äter något med kokos eller kokosmjölk i. kan jag vara känslig för kokosoljan i matfettet kanske? och linfröoljan i Mildas mjölkfria smörgåsmargarin också i så fall? eller kan bikarbonat ge svullen mage? till saken hör att vår ettåring åt ca en halv kaka, & hon var otröstlig nu vid läggning. skrek hysteriskt, pruttade & vred sig. hon åt en barnmatsburk med majsolja i till lunch, men det känns långsökt att hon skulle må dåligt av den så pass många timmar efter. men också där har jag samma fråga; om man är känslig för majs är man då också känslig för majsolja?

hur är det med oljor och allergier?  

• ViFrånLandet

Tes och Maralicia: Gör de där järnrika köttbullarna från bloggen, underbart goda! Antar att jag får vispa ner lite rismjöl i stekskyn idag då jag inte har alla saker hemma som ni tipsade om.. Får prova det en annan dag, tack! Skrattande

• mithrandil

Ni som är glutenintoleranta.. kan ni äta vetestärkelse?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • tes 75
    tes 75 skrev 2011-04-01 21:05:26 följande:
    jag måste fråga er som har så bra koll. jag har sedan jag började utesluta samma födoämnen som barnen (se lista i min presentation i allergigruppen, eller i min blogg som länkas i min sidfot) blivit superkänslig för vissa saker. min mage svullnar upp. enormt mycket. och det har den aldrig gjort förut. så länge jag åt allt & tryckte i min imodium hade jag bara diarréer som magproblem, aldrig uppsvälld buk.

magen svullnar upp vid intag av t ex sädesslag, även glukossirap och druvsocker, majs & majsstärkelse, psyllium, linfröavkok, kokosmjölk etc. MEN, ofta svullnar den upp trots att jag inte ätit något av detta. som nyss. jag åt några småkakor bakade av rismjöl, potatismjöl, socker, sirap, bikarbonat och Carlshamns hårda bakmargarin. och magen är nu gigantisk. jag har märkt förut att det svider i magen när jag äter dessa kakor, precis som det gör när jag äter något med kokos eller kokosmjölk i. kan jag vara känslig för kokosoljan i matfettet kanske? och linfröoljan i Mildas mjölkfria smörgåsmargarin också i så fall? eller kan bikarbonat ge svullen mage? till saken hör att vår ettåring åt ca en halv kaka, & hon var otröstlig nu vid läggning. skrek hysteriskt, pruttade & vred sig. hon åt en barnmatsburk med majsolja i till lunch, men det känns långsökt att hon skulle må dåligt av den så pass många timmar efter. men också där har jag samma fråga; om man är känslig för majs är man då också känslig för majsolja?

hur är det med oljor och allergier?  
    nu hände det igen. jag fick svullen mage & yrsel & en massiv trötthetsattack efter scones bakade på rismjöl, pofiber, bakpulver, risdryck (Carlshamn) & Carlshamns fasta mjölkfria. med Milda smörgåsmargarin på. det måste ju nästan vara kokosoljan? (för jag antar att det vegetabiliska fettet i Milda är kokosfett? (bara oljorna är specificerade)
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-04-02 09:12:46 följande:
    Ni som är glutenintoleranta.. kan ni äta vetestärkelse?
    Jag har inte kunnat det hittills. Men jag har ju DH och får klåda.
    Däremot de som har celiaki och inte på huden brukar klara vetestärkelse. Men om jag står ut med klådan så ska det inte vara farligt för magen typ, men man ska ju må bra också. Annars ska man ju som glutenintolerant äta strikt utan då magen tar sådan stryk av varje intag som i förlängningen kan ge andra sjukdomar.
  • Kavat
    tes 75 skrev 2011-04-02 09:28:08 följande:
    nu hände det igen. jag fick svullen mage & yrsel & en massiv trötthetsattack efter scones bakade på rismjöl, pofiber, bakpulver, risdryck (Carlshamn) & Carlshamns fasta mjölkfria. med Milda smörgåsmargarin på. det måste ju nästan vara kokosoljan? (för jag antar att det vegetabiliska fettet i Milda är kokosfett? (bara oljorna är specificerade)
    Läskigt. Lita på dig själv säger jag.

Jag har märkt att jag blir knasigare och knasigare i magen ju mer saker jag tar bort typ. Alltså vet inte men känns som att orsaken är att magen svullnar ju ensidigare jag äter pga att jag äter mer av det jag äter. För lite fibrer och för mycket ris, potatis, tycker jag mig också se en kombo med. Men jag vet inte.
    Bra test här till frukost sagogrynsgröt. Hade inget annat hemma som är  utan majs... Återkommer om jag svullnar.

Det jag tänkte tillägga att nu kansk man har fått hederlig ibs. Alltså att magen är så skör och äter man för mycket kolhydrater så kanske magen svullnar? *svammlar*
  • tes 75
    Kavat skrev 2011-04-02 10:27:56 följande:
    Läskigt. Lita på dig själv säger jag.

Jag har märkt att jag blir knasigare och knasigare i magen ju mer saker jag tar bort typ. Alltså vet inte men känns som att orsaken är att magen svullnar ju ensidigare jag äter pga att jag äter mer av det jag äter. För lite fibrer och för mycket ris, potatis, tycker jag mig också se en kombo med. Men jag vet inte.
    Bra test här till frukost sagogrynsgröt. Hade inget annat hemma som är  utan majs... Återkommer om jag svullnar.

Det jag tänkte tillägga att nu kansk man har fått hederlig ibs. Alltså att magen är så skör och äter man för mycket kolhydrater så kanske magen svullnar? *svammlar*
    hm. ja, så kan det ju också vara förstås, att magen reagerar på ensidig kost. men å andra sidan svullnade inte magen upp av middagen, som var kokt ris, broccoli & kyckling (med bara salt & peppar på), men däremot efter kakan med mjölkfritt matfett i. kan ju iofs vara potatismjölet också.. och magen svullnade upp som 17 häromdagen av EN vindruva! 

apropå fiber, kan man göra nåt med fibrex när de enda mjölsorter som står till buds är ris-, potatis- & teff? det känns som om t ex scones med fibrex i skulle göra att de bara blev ännu svårare att få att hålla ihop.
  • Kavat
    tes 75 skrev 2011-04-02 10:38:04 följande:
    hm. ja, så kan det ju också vara förstås, att magen reagerar på ensidig kost. men å andra sidan svullnade inte magen upp av middagen, som var kokt ris, broccoli & kyckling (med bara salt & peppar på), men däremot efter kakan med mjölkfritt matfett i. kan ju iofs vara potatismjölet också.. och magen svullnade upp som 17 häromdagen av EN vindruva! 

apropå fiber, kan man göra nåt med fibrex när de enda mjölsorter som står till buds är ris-, potatis- & teff? det känns som om t ex scones med fibrex i skulle göra att de bara blev ännu svårare att få att hålla ihop.
    Du använder inte bovete eller hirs eller?

För jag har börjat byta ut mjölet av ovanstående till flingor. Brödet blir bra mycket luftigare och fibrexen funkar ju på samma sätt. Men vet inte hur mycket man vågar ta dock. Jag har bara haft en dl på två limpor..
Svar på tråden Allergitråden