• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora
    Tibell skrev 2011-03-31 09:31:17 följande:
    Du har ingen bild på hur prickarna ser ut ? Min dotter får nämligen med röda prickar som kliar ibland och jag har ingen aning om varför.
    Jag har alltid fått för mig att man bara kan få nässelutslag vid luftburet men man kan alltså få prickar med ??
    Tänkte att Bellas utslag kanske liknar din dotters som hon får luftburet..

En annan fråga till er kunniga. Kan man testa för allergi mot getingar ?
    Stora dottern reagerar rätt kraftigt på myggbett. Förra året fick hon ett myggbett som blev oerhört svullet och var väl minst 15 cm i omkrets. Nu är man ju sjukt orolig för att hon ska reagera på getingstick med. Vi har en bra bit till sjukhuset vilket kanske inte känns helt bra =/
    William kräks av luftburet ägg.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Tibell
    Allrona skrev 2011-03-31 13:00:55 följande:
    Vad bra att du har filmat och kan visa läkaren. Det är ju så himla svårt att beskriva hur de låter och ser ut.
    Ja precis. Jag är helt värdelös när jag ska beskriva något. Därför brukar jag alltid visa både bilder och filmer. Det har ni kanske märkt ;)
    Mitt största problem är ju att jag inte riktigt vet vad som är normalt eller inte.
    Just denna andningen Bella har på filmen vet jag ju inte om jag vill kalla normal. Jag vet ju dock inte varför hon gör så.
    Liksom håller andan, och stånkar sedan ut luften igen. Och så går hon flera ggr i minuten vid minsta lilla anträgning. Så det är ju inte konstigt hon blir anfådd och får bukandning/indragningar när hon håller andan så..
    Och fortfarande vet jag inte ens varför hon gör det..eller om det är normalt..

Miracle maker: Stackars liten =( Skönt i allafall att ni har akut medicin att ge. Allt vi har till våra döttrar är aerius.
    Och då misstänks ändå Bella för att ha reagerat med nässelutslag luftburet på cashew nötter. Hon visade positivt för cashew på rast nån vecka senare men inte så högt så läkaren tyckte inte vi behövde ha något mer hemma.. Och vi har ju ändå 40 min in till närmsta sjukhus så man blir lite nojig minsann.
    Nu ska flickorna göra nya pricktest ( eller antagligen rast ) för övriga nötter så vi får väl se vad det visar..
  • miracle maker
    Tibell skrev 2011-03-31 13:28:40 följande:
    Ja precis. Jag är helt värdelös när jag ska beskriva något. Därför brukar jag alltid visa både bilder och filmer. Det har ni kanske märkt ;)
    Mitt största problem är ju att jag inte riktigt vet vad som är normalt eller inte.
    Just denna andningen Bella har på filmen vet jag ju inte om jag vill kalla normal. Jag vet ju dock inte varför hon gör så.
    Liksom håller andan, och stånkar sedan ut luften igen. Och så går hon flera ggr i minuten vid minsta lilla anträgning. Så det är ju inte konstigt hon blir anfådd och får bukandning/indragningar när hon håller andan så..
    Och fortfarande vet jag inte ens varför hon gör det..eller om det är normalt..

Miracle maker: Stackars liten =( Skönt i allafall att ni har akut medicin att ge. Allt vi har till våra döttrar är aerius.
    Och då misstänks ändå Bella för att ha reagerat med nässelutslag luftburet på cashew nötter. Hon visade positivt för cashew på rast nån vecka senare men inte så högt så läkaren tyckte inte vi behövde ha något mer hemma.. Och vi har ju ändå 40 min in till närmsta sjukhus så man blir lite nojig minsann.
    Nu ska flickorna göra nya pricktest ( eller antagligen rast ) för övriga nötter så vi får väl se vad det visar..
    Ja, vi har också 40 min till sjukhus så jag delar din noja. Än så länge har dottern aldrig fått i sig ägg själv men förr eller senare kommer det väl hända och jag är livrädd för hur hon ska reagera då. Vet inte om Betapred är tillräckligt i ett sånt läge? Ska träffa allergiläkaren om någon vecka så ska ta upp det då. Förra gången sa hon att de inte skriver ut anapen förrän man fått en anafylaktisk chock, men det är ju så dags då... förstår inte hur sjukvården resonerar ibland!
  • 2små2stora

Vi har också 40 min till sjukhuset men "bara" 10-15 min för ambulansen att komma hit. Då de finns vid vårdcentralen 17 km här i från.

Idag är J's nässelutslag borta. Även om det är en tuff timme innan klådan lägger sig är det nästan en bättre reaktion än de andra som håller på 1 dygn minst.

• ELI 79

Fy fan vad jag har ont i min mage!!! Jag KAN inte sitta stilla mer än typ 1 timme på en dag sen sväller magen upp o jag får grymt ont!! Varit på utbildning hela dagen idag o det GÅR inte. Vad fasen kan det vara???

• Tibell
    mithrandil skrev 2011-03-31 19:58:49 följande:
    kan man få ont i magen av rismjöl?
    Man kan nog få ont i magen av allt möjligt. Men ris ska väl vara ett av de skonsammaste du kan ge tror jag ??

Hur är det med henne nu ? Fick ni åka till vc idag ?
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-31 20:11:40 följande:
    Man kan nog få ont i magen av allt möjligt. Men ris ska väl vara ett av de skonsammaste du kan ge tror jag ??

Hur är det med henne nu ? Fick ni åka till vc idag ?
    Mycket bättre.
    Fortfarande lite smågrinig och gnäller såfort man går ur syn men hon har varit bra i andningen idag. Lite smårossel nu och då men inga pip eller indragningar. Har ätit antibiotikan i 48tim nu så antar att den borde kickat in nu.

tycker hon verkar få så ont i magen när hon äter min hemmagjorda risvälling.
    Sparkar med benen och vrider sig, svettas så svetten rinner om henne och vägrar äta full flaska. precis som hon brukade vara när hon åt mjölk, men jag tror inte det är så att hon inte tål ris, utan tänker kanske att hon får ont i magen av den pga antibiotikan eller något? Fast hon har aldrig varit förtjust i risvälling, varken sempers eller min hemmagjorda så jag vet inte. men jag har också hört att den ska vara väldigt skonsam.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-03-31 20:15:14 följande:
    Mycket bättre.
    Fortfarande lite smågrinig och gnäller såfort man går ur syn men hon har varit bra i andningen idag. Lite smårossel nu och då men inga pip eller indragningar. Har ätit antibiotikan i 48tim nu så antar att den borde kickat in nu.

tycker hon verkar få så ont i magen när hon äter min hemmagjorda risvälling.
    Sparkar med benen och vrider sig, svettas så svetten rinner om henne och vägrar äta full flaska. precis som hon brukade vara när hon åt mjölk, men jag tror inte det är så att hon inte tål ris, utan tänker kanske att hon får ont i magen av den pga antibiotikan eller något? Fast hon har aldrig varit förtjust i risvälling, varken sempers eller min hemmagjorda så jag vet inte. men jag har också hört att den ska vara väldigt skonsam.
    Det kan inte vara så enkelt att hon håller på för att hon inte gillar den.
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-03-31 20:17:58 följande:
    Det kan inte vara så enkelt att hon håller på för att hon inte gillar den.
    Nä det tror jag inte. Har även haft i socker.
    Men det jag glömde tillägga är att hon pruttar mycket och skriker ett bra tag innan hon tillslut somnar.
    Fast på morgonen äter hon den bra.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
Svar på tråden Allergitråden