• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-04-02 10:24:08 följande:
    Jag har inte kunnat det hittills. Men jag har ju DH och får klåda.
    Däremot de som har celiaki och inte på huden brukar klara vetestärkelse. Men om jag står ut med klådan så ska det inte vara farligt för magen typ, men man ska ju må bra också. Annars ska man ju som glutenintolerant äta strikt utan då magen tar sådan stryk av varje intag som i förlängningen kan ge andra sjukdomar.
    Okej tack.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Allrona
    ELI 79 skrev 2011-04-02 21:53:06 följande:
    Helt klart glukossirap E reagerar på med kinderna men inte NÅT symtom på vete i övrigt. Äter normalkost nu och sover 11 timmar per natt, bra i magen, inte uppblåst, bra humör... Men kinderna blir illröda så fort han äter t ex godis eller sylt med glukossirap i. Märkligt! Eller?? Vad är det mer i glukossirap? Bara vete??
    Det är inte så att det är färgämnen i de sakerna som han kan ha reagerat på? Godis är det ju nästan alltid färgämnen i och sylt vet jag också att det finns färgämnen i ibland.
  • ELI 79

Alrro: jo det kan det nog vara också, vet inte säkert men nåt som är i tex ketchup, sylt och godis reagerar han på iaf. Blir illröd inom någon minut.

• Kavat
    ELI 79 skrev 2011-04-02 22:46:12 följande:
    Alrro: jo det kan det nog vara också, vet inte säkert men nåt som är i tex ketchup, sylt och godis reagerar han på iaf. Blir illröd inom någon minut.
    Och det är inte färgämne i sylt.. Som jag skrev...
  • mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-04-02 22:46:12 följande:
    Hur är det med jordgubb och hallon och liknande?
    Finns det inte något i röda saker som barn kan vara känlig mot?
    På vårt dagis finns en kille som inte får äta något som är rött.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • 2små2stora

W har ätit denna gröt utan några problem alls 
    http://www.nestlebaby.com/se/baby_nutrition/products/product_detail.htm?stage=-1&r=134&num=10&pci=3

Men den var slut när jag skulle handla, köpte då denna
    http://www.nestlebaby.com/se/baby_nutrition/products/product_detail.htm?stage=-1&r=134&num=10&pci=6

och för varje kväll har han fått mer och mer ont i magen för att ikväll skrika hysteriskt 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-04-02 21:53:06 följande:
    Helt klart glukossirap E reagerar på med kinderna men inte NÅT symtom på vete i övrigt. Äter normalkost nu och sover 11 timmar per natt, bra i magen, inte uppblåst, bra humör... Men kinderna blir illröda så fort han äter t ex godis eller sylt med glukossirap i. Märkligt! Eller?? Vad är det mer i glukossirap? Bara vete??
    Skönt att veta. Men du, testade du som jag skrev så VET ni väl att det är det i alla fall..?
  • ELI 79

Kavat: nä precis därför verkar ju glukossirap det enda jag kan komma på...

• Kavat
    Tibell skrev 2011-04-02 20:39:28 följande:
    Ja då var det rätt tydliga symtom då..

Tilde mår nog inge vidare hon heller =/. Hon gnäller HELA tiden. Både jag och min man sliter snart av oss håret i ren frustration. Hon kan knappt be om ett glas saft utan gnäll på rösten !
    Idag kom vi fram till att hon gråter mer än skrattar.
    Visst kan det ha med åldern att göra ( blir 4 om nån månad ) men detta känns inte normalt. Det är samma visa varje dag och jag får ångest så fort hon drar igång. Vi försöker trösta så gott vi kan när hon är ledsen och försöker verkligen "se" henne och hennes behov. Har testat att prata med en väldigt övertygande och glad röst utan resultat. Har testat att ignonera utan resultat
    Förutom allt gnäll så ligger hon också ofta på golvet och gnäller. Klagar på magont flera ggr om dagen ( ibland kan det gå någon dag mellan dock ).
    Idag i samband med mat ( pasta och köttbullar )
    Är konstant förstoppad. Har de senaste månaderna krävt klyx flera ggr. Sista veckorna nästan varannan dag.
    Är också väldigt blek och mörk under ögonen.
    Har ökat 500 g i vikt på snart 1 år och växt kanske 2.5 cm.
    Vi har läkartid i början på Maj och ska kräva glutenprov. När vi fått svar på det ryker sädesslagen i hennes kost till att börja med..
    För såhär kan vi inte ha det. Hon ska inte behöva må dåligt..
    En månad är lång tid. Begär ett glutenprov redan nu. Det bör vem som helst kunna ta på måndag. Det drar alltid ut på tiden och skulle det vara gluten så kommer hon ändå behöva käka onödigt lång tid till... Mår hon så dåligt redan nu så kommer hon må ännu sämre om en månad förmodligen och ja, då kanske hon behöver käka gluten ytterligare en månad om det skulle visa sig högt på transglutaminans (gluten). Så ring på måndag, eller åk in i morgon och ta på akuten typ. Vänta inte, snälla....
  • Tibell
    ELI 79 skrev 2011-04-02 22:49:01 följande:
    Kavat: nä precis därför verkar ju glukossirap det enda jag kan komma på...
    Men är det glukossirap i ketshup?
Svar på tråden Allergitråden