• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • miracle maker
    miracle maker skrev 2011-03-30 13:06:31 följande:
    Om man tinar t.ex. en muffin i mikron och senare värmer barnmat i mikron, kan äggproteiner från muffinsen då "smitta" barnmaten? Dottern fick nämligen en massa kliande röda utslag på magen igår, likadana som hon fått då hon reagerat på luftburet rått ägg, men hade inte ätit något nytt. Det enda jag kan tänka är just att jag värmde en muffin i mikron, men kan hon verkligen vara så känslig?
    puffar lite för min fråga...
  • saffe
    miracle maker skrev 2011-03-31 08:09:51 följande:
    puffar lite för min fråga...
    Jag har för mig att Miralicia sagt att hon måste torka rent ugnen när hon bakat bröd till andra och sedan ska baka till sig själv. Är ju inte riktigt samma sak, men det är nog mycket möjligt (tyvärr) att hon reagerat på din tinade muffins...
  • Miralicia
    saffe skrev 2011-03-31 08:53:49 följande:
    Jag har för mig att Miralicia sagt att hon måste torka rent ugnen när hon bakat bröd till andra och sedan ska baka till sig själv. Är ju inte riktigt samma sak, men det är nog mycket möjligt (tyvärr) att hon reagerat på din tinade muffins...
    Japp, det brukar jag göra. Men det är väl mest för att vara på säkra sidan.

Men ang tinad muffins, så finns det väl säkert en möjlighet om det var nära inpå som du sen värmde maten. Om muffinsen blev varm så den gav ifrån sig lite ånga så kan det ju potentiellt finns lite allergenspår i ångan som i sin tur kan kontaminera, men det handlar ju om väldigt små mängder. Blir ju lite skillnad på ånga från pasta som stormkokar och en muffins som bara tinas om man säger så.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • SanTan
    I går var vi och på rutin kontroll och kollade upp dotterns ägg-allergi med pricktest. Hon reagerade fortfarande lika med lika stort utslag som i somras. Men det är mindre än vad det var när vi upptäckte hennes allergi för 3 år sedan.

Hur stor är chanserna att det kommer växa bort tror ni?
    Hon är nu 4 år (i februari) och som sagt, hennes allergi har blivit mycket lindrigare men hon kan fortfarande inte äta nått med ägg i. Men hon har inte längre någon kontakt allergi eller reagerar inte längre med luftburet, vilket hon gjorde när hon var mindre!

Vid vilken ålder kan man räkna med att ägg-allergin växer bort???

Tyvärr upptäckte vi vid denna kontroll att hon även har allergi mot jordnöt och även  en liten reaktion mot hasselnöt. Vi har visserligen misstänkt jordnöt men nu har vi fått svar svart på vitt. Tyvärr kan vi nog ställa in oss på att hon även kommer att få pollen och pälsdjurs allergi också (båda jag och hennes pappa har denna allergi). Men det var inget vi testade nu. Läkaren trodde ändå inte att det visar nått när hon är så liten! Håller bara tummarna för att hon inte ska få någon astma, vilket hennes pappa har....

Tog även ett pricktest på storasyster och hon har också jordnötsallergi! Vilket vi också misstänkt.
    Båda döttrarna reagerade ungefär lika mycket på pricktest men dom reagerar olika om dom får i sig jordnöt. Stora tjejen mår illa, kräks och blir jättetrött och medtagen. Lilla tjejen blir svullen runt munne, får hosta och kli i halsen och även lite svullen i halsen.

Nästa vecka blir det blodprover på båda för att se om dom har allergi mot andra nötter och även hur mycket allergiska dom är!
  • miracle maker
    saffe skrev 2011-03-31 08:53:49 följande:
    Miralicia skrev 2011-03-31 09:18:09 följande:

Men ang tinad muffins, så finns det väl säkert en möjlighet om det var nära inpå som du sen värmde maten. Om muffinsen blev varm så den gav ifrån sig lite ånga så kan det ju potentiellt finns lite allergenspår i ångan som i sin tur kan kontaminera, men det handlar ju om väldigt små mängder. Blir ju lite skillnad på ånga från pasta som stormkokar och en muffins som bara tinas om man säger så.

Tack för era svar!

Hm, vet inte vad jag ska tro då... Igår kväll fick hon återigen en reaktion med kliande prickar på magen och ryggen en liten stund efter kvällsmat. Maken hade köpt hem en kebab som han åt och när jag kollade med stället han köpt den på så var det majonnäs i såsen, så att hon reagerar luftburet på rått ägg är tyvärr helt säkert. Annars har vi i stort sett aldrig något med ägg i hemma (en väldigt gammal muffin jag hittade i frysen!) så därför är jag osäker på hur hon reagerar på tillagat ägg. Men jag tror och hoppas än så länge att det inte var min muffin som orsakade utslagen i förrgår.

• Tibell
    miracle maker skrev 2011-03-31 09:26:02 följande:
    Miralicia skrev 2011-03-31 09:18:09 följande:

Tack för era svar!

Hm, vet inte vad jag ska tro då... Igår kväll fick hon återigen en reaktion med kliande prickar på magen och ryggen en liten stund efter kvällsmat. Maken hade köpt hem en kebab som han åt och när jag kollade med stället han köpt den på så var det majonnäs i såsen, så att hon reagerar luftburet på rått ägg är tyvärr helt säkert. Annars har vi i stort sett aldrig något med ägg i hemma (en väldigt gammal muffin jag hittade i frysen!) så därför är jag osäker på hur hon reagerar på tillagat ägg. Men jag tror och hoppas än så länge att det inte var min muffin som orsakade utslagen i förrgår.

Du har ingen bild på hur prickarna ser ut ? Min dotter får nämligen med röda prickar som kliar ibland och jag har ingen aning om varför.
    Jag har alltid fått för mig att man bara kan få nässelutslag vid luftburet men man kan alltså få prickar med ??
    Tänkte att Bellas utslag kanske liknar din dotters som hon får luftburet..

En annan fråga till er kunniga. Kan man testa för allergi mot getingar ?
    Stora dottern reagerar rätt kraftigt på myggbett. Förra året fick hon ett myggbett som blev oerhört svullet och var väl minst 15 cm i omkrets. Nu är man ju sjukt orolig för att hon ska reagera på getingstick med. Vi har en bra bit till sjukhuset vilket kanske inte känns helt bra =/
  • SanTan

Getingfråga:

Finns det ett samanhang med myggbett och getingstick? Min äldsta dotter reagerar också JÄTTE-kraftigt vid myggbett, men tanken har aldrig slagit mig att hon skulle vara allergisk mot getingstick för det....

• Tibell
    SanTan skrev 2011-03-31 09:35:19 följande:

Getingfråga:

Finns det ett samanhang med myggbett och getingstick? Min äldsta dotter reagerar också JÄTTE-kraftigt vid myggbett, men tanken har aldrig slagit mig att hon skulle vara allergisk mot getingstick för det....

Ingen aning. Tänkte bara om någon här visste =)
    Jag hoppas ju såklart att det inte finns något sammanhang alls..
  • 2små2stora
    SanTan skrev 2011-03-31 09:35:19 följande:

Getingfråga:

Jag reagerar mycket på myggbett men inget direkt på getingstick
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • miracle maker
    Tibell skrev 2011-03-31 09:31:17 följande:
    Du har ingen bild på hur prickarna ser ut ? Min dotter får nämligen med röda prickar som kliar ibland och jag har ingen aning om varför.
    Jag har alltid fått för mig att man bara kan få nässelutslag vid luftburet men man kan alltså få prickar med ??
    Tänkte att Bellas utslag kanske liknar din dotters som hon får luftburet..

En annan fråga till er kunniga. Kan man testa för allergi mot getingar ?
    Stora dottern reagerar rätt kraftigt på myggbett. Förra året fick hon ett myggbett som blev oerhört svullet och var väl minst 15 cm i omkrets. Nu är man ju sjukt orolig för att hon ska reagera på getingstick med. Vi har en bra bit till sjukhuset vilket kanske inte känns helt bra =/
    Ska lägga in en bild i bildtråden på hennes prickar!

Ang. getingstick så har jag alltid fått höra att det inte finns något samband mellan getingar och mygg. Jag är också jättekänslig mot mygg och knott och har därför alltid varit rädd att jag ska reagera lika kraftigt mot getingstick. Har aldrig blivit stucken så därför vet jag inte hur jag skulle reagera. Min pappas mormor dog av ett getingstick så man ska ju definitivt ha respekt för de små krypen!
Svar på tråden Allergitråden