• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • tes 75
    Kavat skrev 2011-04-02 10:45:59 följande:
    Du använder inte bovete eller hirs eller?

För jag har börjat byta ut mjölet av ovanstående till flingor. Brödet blir bra mycket luftigare och fibrexen funkar ju på samma sätt. Men vet inte hur mycket man vågar ta dock. Jag har bara haft en dl på två limpor..
    bovete har jag fått jätteont i magen av de gånger jag provat att använda det. och sonen har bajsat riktigt illa efter intag av detsamma (både saltå kvarns & risentas). hirs återstår att testa.
  • tes 75
    Kavat skrev 2011-04-02 10:27:56 följande:
    Läskigt. Lita på dig själv säger jag.

Jag har märkt att jag blir knasigare och knasigare i magen ju mer saker jag tar bort typ. Alltså vet inte men känns som att orsaken är att magen svullnar ju ensidigare jag äter pga att jag äter mer av det jag äter. För lite fibrer och för mycket ris, potatis, tycker jag mig också se en kombo med. Men jag vet inte.
    Bra test här till frukost sagogrynsgröt. Hade inget annat hemma som är  utan majs... Återkommer om jag svullnar.

Det jag tänkte tillägga att nu kansk man har fått hederlig ibs. Alltså att magen är så skör och äter man för mycket kolhydrater så kanske magen svullnar? *svammlar*
    hur gick det med sagogrynsgröten?
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-04-02 12:17:50 följande:
    Kavat : hur var din stora tjej innan ni tog bort sädesslsgen ??
    Hon slängde sig ner på golvet ett par gånger per dag och klagade på magont. Hon sa det nog minst 10 gånger per dag. Inte alltid att hon la sig på golvet men det var nog ett par vändor ner på golvet per dag för hon sa att det inte gjorde lika ont då. Och då åt hon alltså i stort sett bara enbart vanlig havre.
    De gånger hon åt vete )pasta, bröd osv) så hade hon hemska illaluktande diarréer.
    Hon vägrade ju själv äta vissa saker, så fick hon välja så valde hon sädesslagsfritt bröd osv.
    Men vet inte helt säkert att det inte är glutenintolerans heller då hon inte alls är lika känslig som sin lillebror. Fast å andra sidan, vem är det.
    Hon är även mörk under ögonen och jätte trött. Det blev bättre men har varit sämre igen det senaste, så det hörde inte helt i hop. Eller så är det något annat hon inte tål också...?
  • Kavat
    tes 75 skrev 2011-04-02 15:33:07 följande:
    hur gick det med sagogrynsgröten?
    Bra! Lite förvånad faktiskt.. Hm. Jag får nog återkomma om jag kommer fram till något smart, men känner inte att det stämmer riktigt här heller...

Var också inne på kokos ett tag, men nu har jag ätit idag, hemmagjorda chokladbollar och kokos i såsen och än är magen platt som en pannkaka - not - men inte svullen i alla fall!
  • Kavat

Jag var hos frissan i går och hon sa att lecetin i schampoo är från vete!!! (och det står ej utmärkt, vete?)

Stämmer detta, någon som vet?

Försöker hitta orsaken till att båda mina blir sämre när de badat.. Men hittade inte lecetin i schampot vi använt...

• Tibell
    Kavat skrev 2011-04-02 20:26:45 följande:
    Hon slängde sig ner på golvet ett par gånger per dag och klagade på magont. Hon sa det nog minst 10 gånger per dag. Inte alltid att hon la sig på golvet men det var nog ett par vändor ner på golvet per dag för hon sa att det inte gjorde lika ont då. Och då åt hon alltså i stort sett bara enbart vanlig havre.
    De gånger hon åt vete )pasta, bröd osv) så hade hon hemska illaluktande diarréer.
    Hon vägrade ju själv äta vissa saker, så fick hon välja så valde hon sädesslagsfritt bröd osv.
    Men vet inte helt säkert att det inte är glutenintolerans heller då hon inte alls är lika känslig som sin lillebror. Fast å andra sidan, vem är det.
    Hon är även mörk under ögonen och jätte trött. Det blev bättre men har varit sämre igen det senaste, så det hörde inte helt i hop. Eller så är det något annat hon inte tål också...?
    Ja då var det rätt tydliga symtom då..

Tilde mår nog inge vidare hon heller =/. Hon gnäller HELA tiden. Både jag och min man sliter snart av oss håret i ren frustration. Hon kan knappt be om ett glas saft utan gnäll på rösten !
    Idag kom vi fram till att hon gråter mer än skrattar.
    Visst kan det ha med åldern att göra ( blir 4 om nån månad ) men detta känns inte normalt. Det är samma visa varje dag och jag får ångest så fort hon drar igång. Vi försöker trösta så gott vi kan när hon är ledsen och försöker verkligen "se" henne och hennes behov. Har testat att prata med en väldigt övertygande och glad röst utan resultat. Har testat att ignonera utan resultat
    Förutom allt gnäll så ligger hon också ofta på golvet och gnäller. Klagar på magont flera ggr om dagen ( ibland kan det gå någon dag mellan dock ).
    Idag i samband med mat ( pasta och köttbullar )
    Är konstant förstoppad. Har de senaste månaderna krävt klyx flera ggr. Sista veckorna nästan varannan dag.
    Är också väldigt blek och mörk under ögonen.
    Har ökat 500 g i vikt på snart 1 år och växt kanske 2.5 cm.
    Vi har läkartid i början på Maj och ska kräva glutenprov. När vi fått svar på det ryker sädesslagen i hennes kost till att börja med..
    För såhär kan vi inte ha det. Hon ska inte behöva må dåligt..
  • ELI 79

Helt klart glukossirap E reagerar på med kinderna men inte NÅT symtom på vete i övrigt. Äter normalkost nu och sover 11 timmar per natt, bra i magen, inte uppblåst, bra humör... Men kinderna blir illröda så fort han äter t ex godis eller sylt med glukossirap i. Märkligt! Eller?? Vad är det mer i glukossirap? Bara vete??

• miracle maker
    ELI 79 skrev 2011-04-02 21:53:06 följande:
    Helt klart glukossirap E reagerar på med kinderna men inte NÅT symtom på vete i övrigt. Äter normalkost nu och sover 11 timmar per natt, bra i magen, inte uppblåst, bra humör... Men kinderna blir illröda så fort han äter t ex godis eller sylt med glukossirap i. Märkligt! Eller?? Vad är det mer i glukossirap? Bara vete??
    Har ingen koll på glukossirap men här är lite info från wikipedia som kanske kan vara till hjälp?

"Glukossirap eller majssirap (äldre benämning stärkelsesirap) är en trögflytande sockerlösning som framställs ur majsstärkelse, ris, vete, potatis eller annan stärkelserik råvara. Glukossirap består av olika sackarider (sockerarter), främst glukos och maltos, sammansättningen beror på framställningssättet"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Glukossirap
Svar på tråden Allergitråden