• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell
    2små2stora skrev 2011-03-30 22:01:16 följande:
    Antagligen mazarinerna men de skulle inte innehålla något konstigt. 

spår av madel men hon kan äta mandelmassa utan problem. Om det inte är aprikoskärnorna i dem. Men nu har hon fått aerius och kortisonsalva på alla prickar. 
    Stackars liten =/ Men nässelutslag brukar väl lägga sig rätt snabbt så vi får hoppas hon slipper massa klåda.
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-03-30 22:01:16 följande:
    Antagligen mazarinerna men de skulle inte innehålla något konstigt. 

spår av madel men hon kan äta mandelmassa utan problem. Om det inte är aprikoskärnorna i dem. Men nu har hon fått aerius och kortisonsalva på alla prickar. 
    Hoppas hon blir bättre nu då!
    så dumt när de får i sig saker sådär.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-03-30 22:06:07 följande:
    När jag pratade med barnsköterskan där idag sa hon att det var en vanlig förkylningsbakterie som man vanligtvis inte ens behandlar. men jag vet inte. ska iaf gå tillbaka till vc imorn om hon inte är bättre. litar bättre på läkarna där än på läkarna på barnmott här i varberg.
    Tack så mycket!
    Hur mår era små? Bättre?
    Vanlig förkylningsbakterie skulle jag nog inte kalla den då alla barn vaccineras mot den.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Tibell
    mithrandil skrev 2011-03-30 22:06:07 följande:
    När jag pratade med barnsköterskan där idag sa hon att det var en vanlig förkylningsbakterie som man vanligtvis inte ens behandlar. men jag vet inte. ska iaf gå tillbaka till vc imorn om hon inte är bättre. litar bättre på läkarna där än på läkarna på barnmott här i varberg.
    Tack så mycket!
    Hur mår era små? Bättre?
    Ja gör det. Är ju inte meningen att hon ska bli sämre =/

Bella mår bra. Hon är tillbaka på underhållsdos som är 2 puffar pulmicort och 1 airomir morgon/middag/kväll + Singulair. Hon har inga indragningar när hon sover men blir väldigt lätt sådär anfådd som hon är på filmen i galleriet.
    Lite nya utslag och prickar som jag inte har någon aning om vad de kommer ifrån. Hon är i allafall sitt vanliga busiga jag ;)

Tilde har massa problem med sin mage just nu och får klyx flera ggr i veckan =/ Just nu ligger hon i hög feber och har gjort i flera dagar. Men hon är förkyld så det beror säkert på det..

Men annars är det bra ;)
    Tack för omtanken!
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-03-30 22:09:14 följande:
    Vanlig förkylningsbakterie skulle jag nog inte kalla den då alla barn vaccineras mot den.
    ja jag läste det där om vaccinering. men hur kommer det sig att hon kan ha fått en bakterie hon ska vara vaccinerad emot? Förstår inte.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-30 22:10:08 följande:
    Ja gör det. Är ju inte meningen att hon ska bli sämre =/

Bella mår bra. Hon är tillbaka på underhållsdos som är 2 puffar pulmicort och 1 airomir morgon/middag/kväll + Singulair. Hon har inga indragningar när hon sover men blir väldigt lätt sådär anfådd som hon är på filmen i galleriet.
    Lite nya utslag och prickar som jag inte har någon aning om vad de kommer ifrån. Hon är i allafall sitt vanliga busiga jag ;)

Tilde har massa problem med sin mage just nu och får klyx flera ggr i veckan =/ Just nu ligger hon i hög feber och har gjort i flera dagar. Men hon är förkyld så det beror säkert på det..

Men annars är det bra ;)
    Tack för omtanken!
    ja jag såg prickarna på filmen du la upp i förkylningsastmatråden. vad är de för något?
    Vet att jag la märke till dom när jag tittade på klippet.
  • Tibell
    mithrandil skrev 2011-03-30 22:11:57 följande:
    ja jag såg prickarna på filmen du la upp i förkylningsastmatråden. vad är de för något?
    Vet att jag la märke till dom när jag tittade på klippet.
    Fast den filmen är från när hon hade vattkoppor =)
    Men hon andas alltså fortfarande likadant till och från..

De nya prickarna är typiska allergiprickar så när jag får listan från vad hon ätit på dagis i veckan får jag försöka spåna vad som kan ha orskat det..
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-30 22:14:57 följande:
    Fast den filmen är från när hon hade vattkoppor =)
    Men hon andas alltså fortfarande likadant till och från..

De nya prickarna är typiska allergiprickar så när jag får listan från vad hon ätit på dagis i veckan får jag försöka spåna vad som kan ha orskat det..
    Jaha okej.. tanken slog mig att det kan ha varit det men jag har aldrig sett några vattenkoppor så jag visste inte. Men då förstår jag vad för prickar du menar, fast man får väl mer kalla de för fläckar för de är väl ganska stora va? ser ut som sådana alexander har som jag tolkat som eksem som är omöjliga att råda bot på.
  • ELI 79
    mithrandil skrev 2011-03-30 22:10:13 följande:
    ja jag läste det där om vaccinering. men hur kommer det sig att hon kan ha fått en bakterie hon ska vara vaccinerad emot? Förstår inte.
    fast inga vaccinationer är ju 100%iga.
    Hur gammal är hon?
    De är inte fullvaccinerade förrän de är 1 år då de får sista sprutan
  • mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-03-30 22:20:00 följande:
    fast inga vaccinationer är ju 100%iga.
    Hur gammal är hon?
    De är inte fullvaccinerade förrän de är 1 år då de får sista sprutan
    9mån så hon har inte fått sista sprutan ännu.
    Funderar på om man ska testa alexander också, vill ju inte att hon ska bli av med bakterien och sen komma hem och få den på nytt. Alexander har också varit småsjuk lika länge som amanda men han har bara hosta och lite tät i näsan, hade samma ögoninflammation som amanda hade för ett tag sen men den är ju läkt nu efter antibiotikasalva.. fast han är ju äldre också.
Svar på tråden Allergitråden