• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-31 09:41:00 följande:
    Ingen aning. Tänkte bara om någon här visste =)
    Jag hoppas ju såklart att det inte finns något sammanhang alls..
    Är det inte så att de inte är allergiska mot getingstick utan kan bli det när de väl blir stuckna? att det är då som först de bildar antikroppar. men det är förmodligen så att om man inte tål myggbett så är risken stor att man inte tål geting heller.

min sambo tål inte myggbett och han har fått sagt sig att undvika getingar. har hittills aldrig blivit stucken av en geting så de vet inte. Biter en mygga honom i närheten av ögat kan hela ögat svullna igen.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • SanTan

Nästa vecka ska båda mina döttrar ta blodprov enligt nötpanel. Någon som kan förklara för mig vad detta innebär? Vad man får för svar? Får man svar på vilka nötter dom är allergiska mot? Får man även svar på hur mycket allergiska dom är??

• Tibell
    miracle maker skrev 2011-03-31 09:51:35 följande:
    Ska lägga in en bild i bildtråden på hennes prickar!

Ang. getingstick så har jag alltid fått höra att det inte finns något samband mellan getingar och mygg. Jag är också jättekänslig mot mygg och knott och har därför alltid varit rädd att jag ska reagera lika kraftigt mot getingstick. Har aldrig blivit stucken så därför vet jag inte hur jag skulle reagera. Min pappas mormor dog av ett getingstick så man ska ju definitivt ha respekt för de små krypen!
    Tack =) De på magen är oerhört likt de min dotter får. Ska se om de finns kvar idag när jag hämtat henne på dagis. Då ska jag försöka få med dem på bild!

Googlade lite och man kan nog ta rast för getingar ? Kanske lika bra att ta det när vi ändå ska testa för nötter på henne.
    Jag var överkänslig mot getingar som liten. Fick ett stick i foten och den blev till det dubbla..minst. Vet att jag fick feber också,.
    Sedan dess har jag aldrig blivit stungen igen så jag vet inte hur jag reagerar idag
  • Allrona

Min stora tjej reagerar kraftigt på myggbett. Oftast är det värre i början på sommaren då hon kan svullna upp rejält. Däremot reagerade hon inget alls när hon blev getingstucken i somras.

• Tibell
    Allrona skrev 2011-03-31 10:58:45 följande:
    Min stora tjej reagerar kraftigt på myggbett. Oftast är det värre i början på sommaren då hon kan svullna upp rejält. Däremot reagerade hon inget alls när hon blev getingstucken i somras.
    Vad skönt att hon inte reagerade. Då får vi hoppas min stora inte gör det heller den dagen hon blir stungen ..

Hur har det gått med lillan efter mjölkincidenten ? Mår hon bättre nu?
  • Allrona

Jo hon mår bättre. Eksemen börjar blekna med hjälp av kortison. Nu väntar vi med spänning på om astman blir bättre med singulairen. Fick förresten tag på typ sista pulmicorten i stan igår. Gick till 6 olika apotek och fick till slut tag i deras sista pulmicort! Skönt, då har vi skjutit ett annat medicinbyte framför oss ett tag till

Hur är det med dina döttrars astma?

• Tibell

Tilde mår mycket bättre i astman nu.. Hon brukar sällan vara dålig mer än i 3 dagar kanske.

Bella mår mycket bättre med underhållsdosen. Hostade dock som en galning i morse så vi får väl se hur hon låter när jag hämtar henne från dagis.
    Däremot sysslar hon fortfarande med det där "hålla andan så jag blir alldeles anfådd och får bukandning"s ticset.
    Har en film i galleriet son visar vad jag menar ( den där hon har vattkoppor) . Fortfarande ingen aning om varför hon gör så..

• t0va

Jag är också jättekänslig mot mygg, inte så smidigt när man är friluftsmänniska, men när jag ska iväg på läger och sånt så äter jag kestine som är mot pollenallergi och liknande och då blir inte det lika stora reaktioner. 

• miracle maker
    Tibell skrev 2011-03-31 09:31:17 följande:
    Du har ingen bild på hur prickarna ser ut ? Min dotter får nämligen med röda prickar som kliar ibland och jag har ingen aning om varför.
    Jag har alltid fått för mig att man bara kan få nässelutslag vid luftburet men man kan alltså få prickar med ??
    Tänkte att Bellas utslag kanske liknar din dotters som hon får luftburet..
    Att man bara kan få nässelutslag vid luftburet har jag ingen aning om, men för oss är det väldigt tydligt att prickana kommer just när vi ätit något med rått ägg. Den starkaste reaktionen kom när vi blev bjudna på chokladmousse hemma hos några vänner, då började hon klia sig frenetiskt på magen bara ett par minuter efter att den dukats fram. Hon hade då fått massor av utslag så vi tog det säkra före det osäkra och gav henne Betapred och då försvann det mesta på bara några minuter. Tydligen hade de använt två äggulor till fyra portioner så det var ju rätt stor mängd ägg jämfört med de gånger vi ätit t.ex en liten klick remouladsås.

Vet även att någon här i tråden skrivit att deras barn började kräkas en halvtimme efter att de knäckt ett ägg hemma, så man kan nog reagera på olika sätt vid luftburen allergi.
  • Allrona
    Tibell skrev 2011-03-31 11:30:52 följande:
    Tilde mår mycket bättre i astman nu.. Hon brukar sällan vara dålig mer än i 3 dagar kanske.

Bella mår mycket bättre med underhållsdosen. Hostade dock som en galning i morse så vi får väl se hur hon låter när jag hämtar henne från dagis.
    Däremot sysslar hon fortfarande med det där "hålla andan så jag blir alldeles anfådd och får bukandning"s ticset.
    Har en film i galleriet son visar vad jag menar ( den där hon har vattkoppor) . Fortfarande ingen aning om varför hon gör så..
    Vad bra att du har filmat och kan visa läkaren. Det är ju så himla svårt att beskriva hur de låter och ser ut.
Svar på tråden Allergitråden