• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-31 20:20:20 följande:
    Nä det tror jag inte. Har även haft i socker.
    Men det jag glömde tillägga är att hon pruttar mycket och skriker ett bra tag innan hon tillslut somnar.
    Fast på morgonen äter hon den bra.
    Bara funderingar. Mina har varit väldigt bestämda med vissa saker, bara jag som inte fattat..
    Liten gör sådär med när han är mätt eller när vällingen är för varm (jag har tyckt den varit lagom men han vill ha svalare tydligen..) Eller om det rinner för fort (för lös välling eller för stort hål). Vad jag tror i alla fall. För har jag kylt den eller bytt napp har han oftast ätit.

Testa att göra risgröt och se om hon hellre äter från sked? Eller plocka ris själv?

Har svårt att tänka mig att hon får magont direkt av vällingen, men det ska jag låta vara osagt, för allt kan hända. Men vad åt hon målet innan?
    Hur är magen annars, lös, förstoppad eller ok?

Min lille pruttar också en del men inte att han verkar ha ont av det. Jag tror att det blir när han sväljer luft när han ammar eller äter.
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-03-31 20:27:27 följande:
    Bara funderingar. Mina har varit väldigt bestämda med vissa saker, bara jag som inte fattat..
    Liten gör sådär med när han är mätt eller när vällingen är för varm (jag har tyckt den varit lagom men han vill ha svalare tydligen..) Eller om det rinner för fort (för lös välling eller för stort hål). Vad jag tror i alla fall. För har jag kylt den eller bytt napp har han oftast ätit.

Testa att göra risgröt och se om hon hellre äter från sked? Eller plocka ris själv?

Har svårt att tänka mig att hon får magont direkt av vällingen, men det ska jag låta vara osagt, för allt kan hända. Men vad åt hon målet innan?
    Hur är magen annars, lös, förstoppad eller ok?

Min lille pruttar också en del men inte att han verkar ha ont av det. Jag tror att det blir när han sväljer luft när han ammar eller äter.
    Ja jag tänker också att hålet är förstort, men tar jag mindre hål blir hon ännu mer irriterad. har försökt svalna av och får ändå samma resultat, även försökt värma lite till.

Hon är jättekonstig i avföringen. segt och slemmigt och luktar förfärligt och tidigare idag var avföringen full av svarta små prickar? Näe, jag vet inte. men jag tänker mig att antibiotikan gör henne lite kass i magen. man kan väl få lite magont och så av antibiotika? vet att man kan få diarre och förstoppning.

Hon har inte ätit något hon inte brukar. hon äter väldigt ensidigt här hemma just nu.
    neocate, rapsolja, risvälling, päronpure och potatis, broccoli och kött i pure.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell
    mithrandil skrev 2011-03-31 20:15:14 följande:
    Mycket bättre.
    Fortfarande lite smågrinig och gnäller såfort man går ur syn men hon har varit bra i andningen idag. Lite smårossel nu och då men inga pip eller indragningar. Har ätit antibiotikan i 48tim nu så antar att den borde kickat in nu.
    Härligt =)
    Då kanske det var denna dumma bakterie som orskat alla andningsbesvär ändå. Håller tummarna för det!

Här är Bella sämre igen =/
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-31 20:46:26 följande:
    Härligt =)
    Då kanske det var denna dumma bakterie som orskat alla andningsbesvär ändå. Håller tummarna för det!

Här är Bella sämre igen =/
    Ja jag läste det! Så jobbigt för er!
    Brukar hon vara dålig länge när hon blir dålig?

Ja, jag hoppas på bakterien, så kanske vi slipper allt med astma.
    tycker astman var obehaglig. man visste liksom aldrig när man skulle åka in eller inte och så var det så nojigt att se att hon andades konstigt men ändå inte visste om hon andades såpass dåligt att det var akut.
  • Tibell
    mithrandil skrev 2011-03-31 20:48:27 följande:
    Ja jag läste det! Så jobbigt för er!
    Brukar hon vara dålig länge när hon blir dålig?

Ja, jag hoppas på bakterien, så kanske vi slipper allt med astma.
    tycker astman var obehaglig. man visste liksom aldrig när man skulle åka in eller inte och så var det så nojigt att se att hon andades konstigt men ändå inte visste om hon andades såpass dåligt att det var akut.
    Hon har mer eller mindre varit dålig sedan förra sommaren =(
    Hennes astma är så svår medicinerad just nu eftersom jag har så svårt att tyda vad som är symtom eller inte.
    Idag  har andningen varit lugn bara hon sitter helt still. Men vid minsta lilla rörelse blir hon anfådd och dan.
    Badet var tydligen riktigt jobbigt och hon hade rejäl bukandning och man kunde räkna varje revben på ryggen där huden sögs in =(

Just de sakerna du tar upp tycker jag med är sååå svårt.
    Jag tror nog jag medicinerar henne för lite faktiskt =/
    För den enda gången hon var riktigt bra i astman var efter hon inhalerats MYCKET med maskinen i ett par dagar.
    Då hade hon inte dessa andningsuppehåll som hon annars har vid minsta lilla aktivitet. Det vi pratade om för nån dag sedan du vet =)

Men hennes hud ser lite bättre ut och magen funkar kanon =) Så då är det nog tomat som ställer till det för henne trots allt..
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-31 21:02:54 följande:
    Hon har mer eller mindre varit dålig sedan förra sommaren =(
    Hennes astma är så svår medicinerad just nu eftersom jag har så svårt att tyda vad som är symtom eller inte.
    Idag  har andningen varit lugn bara hon sitter helt still. Men vid minsta lilla rörelse blir hon anfådd och dan.
    Badet var tydligen riktigt jobbigt och hon hade rejäl bukandning och man kunde räkna varje revben på ryggen där huden sögs in =(

Just de sakerna du tar upp tycker jag med är sååå svårt.
    Jag tror nog jag medicinerar henne för lite faktiskt =/
    För den enda gången hon var riktigt bra i astman var efter hon inhalerats MYCKET med maskinen i ett par dagar.
    Då hade hon inte dessa andningsuppehåll som hon annars har vid minsta lilla aktivitet. Det vi pratade om för nån dag sedan du vet =)

Men hennes hud ser lite bättre ut och magen funkar kanon =) Så då är det nog tomat som ställer till det för henne trots allt..
    Ja, jag tror jag medicinerar lite för dåligt med. jag hatar verkligen att behöva tvinga henne så jag har inte hållt de där 3tim utan medicinerat efter behov och vad läkaren sa till oss sist så kan det vara därför hon inte blir bättre trots medicin. för att hon hinner bli rejält dålig innan hon får något för att underlätta och att jag varit för snabb på att sänka pulmicorten 2 gånger.

men allt är ju så jobbigt.
    Vet inte heller vad de där andningsuppehållen är för något, men är amanda bra i andning i övrigt har hon aldrig så så iaf jag associerar det med henne andningspåverkan. Borde juv ara så på bella med då eftersom hon inte var sån när hon var helt bra?

Hoppas hon blir bättre snabbt här nu!
  • t0va

Idag på mammagruppen så pratade vi barnolycksfall och kom in på förgiftningar, bla. fick vi rådet att ge mjölk eller grädde att dricka om de fått i sig vissa saker. Men hur gör jag då? Finns det något annat man kanske har hemma och kan ge eller är det bättre att ge mjölk och ta konsekvenserna efteråt, han dör knappast av att få i sig mjölk men kanske kan få skador om han tex. får i sig tändvätska. 

Någon som vet?  

• Miralicia
    t0va skrev 2011-03-31 22:57:36 följande:
    Idag på mammagruppen så pratade vi barnolycksfall och kom in på förgiftningar, bla. fick vi rådet att ge mjölk eller grädde att dricka om de fått i sig vissa saker. Men hur gör jag då? Finns det något annat man kanske har hemma och kan ge eller är det bättre att ge mjölk och ta konsekvenserna efteråt, han dör knappast av att få i sig mjölk men kanske kan få skador om han tex. får i sig tändvätska. 

Någon som vet?  
    Handlar det om frätande produkter så ska man ge 1-2 glas dryck, och då gärna mjölk, men det viktigaste är egentligen vilken dryck som helst snarare än att det är just mjölk utan vätska som sådan för att späda ut det med, och om det är något där det kan vara bra att framkalla kräkning bör man också ge dryck först eftersom det är svårt att kräkas så att det kommer upp om magen är i princip tom.

Mjölk/grädde antar jag rekommenderas pga att det innehåller fett till skillnad mot många andra drycker och att det kan lägga sig lite som en "hinna" mot slemhinnan och därigenom ge aningens extra skydd. Spekulerar jag i varje fall.

Rekommenderar
    www.giftinformationscentralen.se/

I menyn till vänster (och nederkanten på sidan) finns "Kemikalielistan" och "Växtlistan" där man kan söka på olika kemikalier resp växter om vad som gäller för enskilda saker.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • t0va
    Miralicia skrev 2011-03-31 23:17:31 följande:
    Handlar det om frätande produkter så ska man ge 1-2 glas dryck, och då gärna mjölk, men det viktigaste är egentligen vilken dryck som helst snarare än att det är just mjölk utan vätska som sådan för att späda ut det med, och om det är något där det kan vara bra att framkalla kräkning bör man också ge dryck först eftersom det är svårt att kräkas så att det kommer upp om magen är i princip tom.

Mjölk/grädde antar jag rekommenderas pga att det innehåller fett till skillnad mot många andra drycker och att det kan lägga sig lite som en "hinna" mot slemhinnan och därigenom ge aningens extra skydd. Spekulerar jag i varje fall.

Rekommenderar
    www.giftinformationscentralen.se/

I menyn till vänster (och nederkanten på sidan) finns "Kemikalielistan" och "Växtlistan" där man kan söka på olika kemikalier resp växter om vad som gäller för enskilda saker.
    Aha, jag har bara fått höra mjölk och grädde tidigare och idag sa de samma sak, men jag har inte riktigt reflekterat över varför men det låter ju logiskt om att det blir som en hinna. 

Tror vi skulle få lite sån info från bvc om 2 veckor när vi ska dit, de sa något om information om barnsäkerhet. Andra i gruppen hade fått någon planch med vad som kan vara farligt och vad man ska göra. Fast jag kör nog på som vanligt när det gäller sånt och ringer och frågar om råd. Är ju sällan man är utan telefon nuförtiden som tur är. 
  • ViFrånLandet

Har ni några bra förslag på sås utan allt (vete, majs, mjölk, soja osv)? Brukar göra på rismjöl och risdryck men den blir ju tämligen tråkig i längden.. Vill få till någon form av brun-/gräddsås som passar till köttfärsbiffar och potatis.. Någon?

Svar på tråden Allergitråden