• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ELI 79

Älsklingen: nä men då blir han inte alltid röd så jag tror det har att göra med att det är starkt

• Tibell
    Kavat skrev 2011-04-02 22:51:01 följande:
    En månad är lång tid. Begär ett glutenprov redan nu. Det bör vem som helst kunna ta på måndag. Det drar alltid ut på tiden och skulle det vara gluten så kommer hon ändå behöva käka onödigt lång tid till... Mår hon så dåligt redan nu så kommer hon må ännu sämre om en månad förmodligen och ja, då kanske hon behöver käka gluten ytterligare en månad om det skulle visa sig högt på transglutaminans (gluten). Så ring på måndag, eller åk in i morgon och ta på akuten typ. Vänta inte, snälla....
    Det dumma är att hennes "riktiga" läkare inte finns tillgänlig just nu. Men de måste väl kunna hitta någon annan som bara begär att ett prov ska tas?
    Ska prata med gubben min hur vi ska göra. Han ser ju redan mig som hypokondriker och sa något i stil med för några dagar sen " Men nu kan väl inte barnen har fler allergier eller ?? ".
    Detta var efter när jag talade om hur jag upplever att Tilde mår.
    Gnället märker han såklart med. Det bara går inte att ignonera eftersom hon gnäller hela tiden.
    Vikten kan han ju knappast blunda för heller ?? Nu vet jag iofs inte hur mycket 4 åringar ska väga men på 3 års kollen vägde hon prick 14. Idag vägde hon 14.5 med kläder på..

Det märkliga med det hela är att det enda hon faktiskt vill äta är just smörgåsar och pasta..
    Innan vi ( eller rättare sagt du ;) ) förstod att det var mjölk hon inte tålde vägrade hon allt som hade med mjölk att göra och klöktes av yoggi,
    Det känns ju som att hon borde göra samma sak även nu ?
    I morgon blir det klyx igen, Hon har inte bajsat på 3 dagar =/
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-04-02 22:58:01 följande:
    Det dumma är att hennes "riktiga" läkare inte finns tillgänlig just nu. Men de måste väl kunna hitta någon annan som bara begär att ett prov ska tas?
    Ska prata med gubben min hur vi ska göra. Han ser ju redan mig som hypokondriker och sa något i stil med för några dagar sen " Men nu kan väl inte barnen har fler allergier eller ?? ".
    Gnället märker han såklart med. Det bara går inte att ignonera eftersom hon gnäller hela tiden.
    Vikten kan han ju knappast blunda för heller ?? Nu vet jag iofs inte hur mycket 4 åringar ska väga men på 3 års kollen vägde hon prick 14. Idag vägde hon 14.5 med kläder på..

Det märkliga med det hela är att det enda hon faktiskt vill äta är just smörgåsar och pasta..
    Innan vi ( eller rättare sagt du ;) ) förstod att det var mjölk hon inte tålde vägrade hon allt som hade med mjölk att göra och klöktes av yoggi,
    Vem som helst kan ta ett glutenprov. Säg som det är att hon inte går upp och ni är oroliga och vill testa att ta bort sädesslag så fort som möjligt. Men att ni behöver kolla gluten NU. Akuten eller vilket ställe som helst kan ta det provet. Måste inte vara hennes läkare, bara det blir taget..
  • 2små2stora
    Tibell skrev 2011-04-02 22:58:01 följande:

J fyller 4 om en dryg månad och hon väger 16.5 med kläder. Gnäller oavbrutet när hon pratar med säger inte att hon har ont i magen. Däremot är hon förstoppad och står på movicol dagligen
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Allrona
    Kavat skrev 2011-04-02 22:47:32 följande:
    Och det är inte färgämne i sylt.. Som jag skrev...
    Okej, jag vill inte starta något bråk Flört men jag är faktiskt helt säker på att det fanns det i vissa sylter (syltar? hur sjutton böjer man sylt) för några år sedan. Jag vet att jag stod där i affären och läste innehållsförteckningen och tyckte att det var så sjukt att man fick lov att ha i färgämne för att ge sylten en sjyst färg. Det var hallonsylt och antagligen var väl inte hallonen tillräckligt röda?! Av den anledningen började jag köpa endast ekologisk sylt och gör det än idag. Men nu när jag letade på de vanliga hemsidorna, bob och Felix så verkar inte de ha det i sina sylter(?) åtminstonde, kanske är det borttaget sen jag kollade då.
  • Tibell
    2små2stora skrev 2011-04-02 23:02:33 följande:
    J fyller 4 om en dryg månad och hon väger 16.5 med kläder. Gnäller oavbrutet när hon pratar med säger inte att hon har ont i magen. Däremot är hon förstoppad och står på movicol dagligen
    Hur hanterar ni detta gnäll ?
    Våran dotter har hållt på minst ett halvår nu och vi försöker härda ut men nu är vi snart på bristningsgränsen båda två.
    Det var riktigt länge sedan vi såg våran glada och pigga lilla tös.
    Precis som jag skrev tidigare gråter hon mer än skrattar,, och det känns hemskt =/
    Idag blev hon alldeles likblek vid lunchen ( pasta och köttbullar ) och klagade över ont i magen. Hon hade nästan ätit färdig och fick lov att gå från bordet och gick direkt och la sig på soffan och bara "va"

K Kavat : Okej. Tack för hjälpen!
  • 2små2stora
    Tibell skrev 2011-04-02 23:10:54 följande:
    Hur hanterar ni detta gnäll ?
    Våran dotter har hållt på minst ett halvår nu och vi försöker härda ut men nu är vi snart på bristningsgränsen båda två.
    Det var riktigt länge sedan vi såg våran glada och pigga lilla tös.
    Precis som jag skrev tidigare gråter hon mer än skrattar,, och det känns hemskt =/
    Idag blev hon alldeles likblek vid lunchen ( pasta och köttbullar ) och klagade över ont i magen. Hon hade nästan ätit färdig och fick lov att gå från bordet och gick direkt och la sig på soffan och bara "va"

K Kavat : Okej. Tack för hjälpen!
    Just nu gör vi ett försök med att om hon vill ha något måste hon be om det utan gnäll. Annars så är det bara att försöka stå ut och hoppas på att hon inte håller på så länge som storebror gjorde. Nästa vecka är det bara 2 dagar på dagis hjääälp.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • JPL
    Kavat skrev 2011-04-02 10:45:59 följande:
    Du använder inte bovete eller hirs eller?

För jag har börjat byta ut mjölet av ovanstående till flingor. Brödet blir bra mycket luftigare och fibrexen funkar ju på samma sätt. Men vet inte hur mycket man vågar ta dock. Jag har bara haft en dl på två limpor..
    Jag bakar bara jättesatser på två jäst och 14 dl vatten. Men då tar jag, utan att tveka, en hel påse hirsflingor i. Brukar gå ungefär ett helt Lailaspaket också. Kan inte översätta det till limpor men tre plåtar bullar brukar det bli. I fredags gjorde jag pizzadeg och smög i hirsflingor och det var ingen som ens märkte det.
  • Kavat
    2små2stora skrev 2011-04-02 22:47:54 följande:
    W har ätit denna gröt utan några problem alls 
    www.nestlebaby.com/se/baby_nutrition/products...

Men den var slut när jag skulle handla, köpte då denna
    www.nestlebaby.com/se/baby_nutrition/products...

och för varje kväll har han fått mer och mer ont i magen för att ikväll skrika hysteriskt 
    Ta bort och testa en sak i taget?
    Det är ju både vanligt vetemjöl och vetekli i den andra förutom då att han kan blivit mer känslig mot mjölk? Har han inte ätit mjölkfritt tidigare?
    Och så då frukterna, men det gissar jag att han tål?

Dinkel är vattenlösligt, det är inte vanligt vete. Så det finns de som tål dinkel men inte vanligt vete, eller att de reagerar mer på vanligt vete åtminstonde. Dinkel passerar i kroppen medans vanligt vete lägger sig och kläggar igen tarmarna.
Svar på tråden Allergitråden