• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    tes 75 skrev 2011-04-08 08:44:42 följande:
    Någon som bor i Sthlm eller Uppsala och lyckats hitta tapiokamjöl/-stärkelse i butik? Jag tycker allergimat.com har lite höga fraktpriser.
    Leta efter asiatiska invandrarbutiker eller i välsorterade hälsokostbutiker (lär väl dock ej vara garanterat särnär). Jag brukar köpa det i en Thaibutik som vi har här i stan.

Bor du i Stockholm så kan jag annars rekommendera ett besök hos Goodsttore på Skånegatan på söder för mycket intressant att kunna variera med (tror dock inte att de har tapiokastärkelse)
    shop.goodstore.se/
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • bebi3

jaha jag började hoppas på att de atopiska eksemen ÄNTLIGEN skulle lägga sig då de knappt synts sen vi uteslöt både mjölk, vete och ägg i fredags, men i dag är de riktigt aktiva och röda och kliar så frågan är från VAD?! I tisdags gjorde dottern misstaget att dricka ett glas mjölk, i onsdags fick hon vanligt smör på mackan då maken helt enkelt glömde bort för en sekund, men kan reaktionen komma nu? Jag pratade också med dietisten i går som sa att på detta test de gjorde på screeningen är gränsen 0,35 för allergi och Ida hade 0,45 på vete och 0,46 på ägg så precis över gränsen så dietisten tyckte vi skulle börja med mjölk då hon hade 2,1 på det. Så nu är jag en ANING förvirrad för i gårkväll fick Ida vanligt bröd till kvällsmacka och i dag ser hon ut som hon gör på kroppen med eksemen. Röda, kliar och är aktiva.

Gahhh kan det vara mjölken som har en försenad effekt eller kan det vara att kroppen är så himla känslig nu och att eksemen kommit av vetet i brödet?

Usch man blir ju en aning förvirrad av det här!

• Odetta

Hej hopp!

Här kommer jag med lite frågor

Vår 2-åring är ju mjölkprotein, sojaprotein, alla baljväxter (och allt annat som är besläktad med soja), ägg och fisk allergisk. Men han har inga problem med andningen tack och lov och är så länge han inte får i sig olämpligt även jätte fin i hyn. Hans reaktion är ont i magen och torra fnasiga exem.

Vår minsting Vidar (10 veckor gammal) verkar än så länge "bara" ha mjölkproteinet han är allergisk emot.. Men nu senaste veckorna har han även fått exem som jag först tolkade som mjölkskorv...men det har vi kommit fram till att det inte är Han har det i ansiketet i pannan och ögonbrynen...torra skorpor som om man pillar bort vätskar sig. Vad kan han vara allergisk emot??? Jag äter samma kost som 2-åringen, altså fri från mjölkprotein, sojaprotein, baljväxter, fisk och ägg så det kan ju inte vara något av det.

Vad mer kan man vara allergisk emot där man reagerar såhär? Han växer som ogräs så det borde inte vara gluten. Han har däremot fått förkylningsastma...tror dem. Han har varit förkyld med andningsbesvär sedan han var 3 veckor gammal. Förkylning som inte gav med sig som blev en RS infektion (inlagda i 11 dagar varav 6 med cpap) som sedan efter knappt en dag utan symptom gick över i en förkyning igen så nu när han blev dålig fick vi pulmicort och airomir att inhalera hemma.

Hur yttrar sig allergi mot damm/kvalster? kan hans andingsbesvär ha att göra med en allergi mer än förkyningar? Tycker att det har blivit lite bättre både med andningen och exemet sedan jag tog bort våran bäddmadrass och tvättade täcket...kan det vara det?

knasiga barn som vill vara annorlunda från storebror och ha egna allergier...suck.

*kram på er alla*

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Tibell

Smillamilla: bara vatten och olja. Ibland bara olja med då måste vi vara super noga att smörja ordentligt efter .

Hur är allt med er ?? Fått några svar på glutentestet?

• SmillaMilla

Älsklingen 87: vad för olja? Vi kör helt glutenfritt, även glukossirap, vetestärkelse etc. Men hörde nu senast att vi borde köra en helt ren kost på det mästa. Även mjölk, och alla ämnen. Blir väll typ bara potatis vi kan äta.

• Tibell

Antigen babyolja men oftast raps :)

Här äter vi också en kost utan allt ;) det går faktiskt lättare än man kan tro !
    Har ni fått bekräftat att det var gluten han hade ? Mår han bättre nu ?

• bebi3

vi har bara dusch så ingen olja här, men smörjer alltid med miniderm efter bad.

• LillSkruttet
    SmillaMilla skrev 2011-04-08 18:06:59 följande:
    Hej, Ni som har barn som har eksem, vad har ni i badet?
    Alltid bara babyolja, köper på apoteket. Sedan krävs smörjning. Dottern smörjer jag med Propyderm och sonen med Locobase. Dock blossar sonens eksem upp ändå, och det krävs ofta kortisonsalvor dagarna efter ett bad, så han badar inte så ofta. 
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Lindreas
    mithrandil skrev 2011-04-08 09:34:01 följande:
    Haha.. nä inte tror jag du är slapp.
    Men jag vet att när det gäller allergier kan man ofta tycka att man är lite hypokondrisk som lägger så mycket vikt på några prickar. Det var mer därför jag skrev att det kan vara hela världen.

testa du ta bort tomat i minst 2 veckor. 1 vecka kan vara lite snålt.
    hoppas ni löser problemet!
    Jag pratade med både bvc och barnläkarmottagningen, samt svärmor som är undersköterska med erfarenhet av makens tidigare överkänslighet mot röda saker. Jag fick olika svar från allihop... Svärmor sa att om han får nässelutslag så får vi ta och åka till akuten med honom, men att det i övrigt inte är någon fara.

Barnläkarmottagningen sa att man inte tar några prover på så små barn, men att vi naturligtvis ska ta bort all tomat och helst de röda sakerna också och att det absolut kan bli värre om han får i sig minsta tomatbit, i värsta fall svullnar halsen igen. Och om han blir sämre så skulle vi söka akut.

Bvc sa att man absolut inte kan få en anafylaktisk chock av tomat, så det var ingen fara om han fick i sig tomat ibland, men att vi såklart skulle undvika det så mycket vi kunde... Så ja, det är klart vi tar bort tomaten, och de röda sakerna också, men det känns ju sådär när man får olika svar. Jag googlar vidare...
Svar på tråden Allergitråden