• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Det ekologiska godiset med ekorren på.. Den med fruktgodisar. Den ska väl Bella tåla??

• bebi3

lindreas. mn Ida var väldigt känslig mot tomat som liten. Visde sig som massa små röda prickar och rodnad runt munnen. Vi uteslöt tomat (färsk) och ketchup och i dag är det inga problem med ketchup, men hon kan inte  skära tomat för då får hon väldiga utslag.

• Lindreas
    bebi3 skrev 2011-04-08 21:43:47 följande:
    lindreas. mn Ida var väldigt känslig mot tomat som liten. Visde sig som massa små röda prickar och rodnad runt munnen. Vi uteslöt tomat (färsk) och ketchup och i dag är det inga problem med ketchup, men hon kan inte  skära tomat för då får hon väldiga utslag.
    Leon har inga utslag runt munnen alls, är det liksom ett "krav" vid överkänslighet mot tomat?
  • Miralicia
    Tibell skrev 2011-04-08 21:14:26 följande:
    Det ekologiska godiset med ekorren på.. Den med fruktgodisar. Den ska väl Bella tåla??
    Några av sorterna (typ 2 tror jag) ska gå bra, någon av påsarna innehåller vetemjöl
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Miralicia skrev 2011-04-08 22:34:01 följande:
    Några av sorterna (typ 2 tror jag) ska gå bra, någon av påsarna innehåller vetemjöl
    dvs läs innehållsförteckningen så det blir rätt påse/ar
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Odetta

ingen som har funderingar kring mitt inlägg?

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • LillSkruttet

Börjar fundera på om sköterska på BVC öppnade upp någon "hemlig" dörr i mig i måndags. Jag bröt ju ihop en sväng där och storgrät när jag fick berätta hur vi haft det på sistone. Reaktionen kom så plötsligt och oväntat  att jag själv blev både förvånad och generad......
    Men sedan i måndags har tröttheten lagt sig om mig totalt. Jag är riktigt matt, trött och irriterad på ALLT. Inte blev det bättre efter besöket på allergimottagningen i onsdags när vi fick reda på att dottern hade lite fler allergier, däribland rågallergin vilket gör att vi också måste tänka på vad hon äter (även om råg inte finns i allt). Dessutom var ju Leo inte ren i luftrören ännu trots div inhalationer i flera veckor, så han fick också ny medicin, Singulair, granulat han ska ta varje kväll.

Det är som om bägaren helt plötsligt är överfull och det skvalpar åt alla håll. Jag menar, i mitten på januari hade vi bara en misstanke om att Leo kanske hade mjölkallergi, sen bröt helsiket lös känns det som, när vi fick reda på att mjölk inte var det enda han var allergisk mot. Plus att hans eksem galopperade iväg, han var sjuk gång på gång, vi har besökt barnakuten ett flertal gånger pga hans andningssvårigheter. Fick diagnosen förkylningsastma och div inhalationer och nu även mediciner att ta oralt. Sen har nu dottern utökade allergier och har fått allergimediciner.

Känns som jag går på knäna just nu. Satt med gråten i halsen när vi åt middag i onsdags kväll. Hade bara rytit åt barnen hela dagen. Jag är så frustrerad och arg, och det går ut över barnen och jag vet inte vart jag ska ta vägen.....

Jag vet att många av er här har det mycket värre, men jag ville bara ventilera lite. Allt är fortfarande så nytt för oss och det har blivit för mycket på en gång. Med tiden lägger det sig väl, men just nu är det kämpigt...

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Jaramla
    LillSkruttet skrev 2011-04-08 23:17:45 följande:
     Allt är fortfarande så nytt för oss och det har blivit för mycket på en gång. Med tiden lägger det sig väl, men just nu är det kämpigt...
    vad som verkligen vore konstigt var ju om du INTE reagerade! med så mycket nytt så fort - som handlar om det värdefullaste och viktigaste man har och som tvingar en att fundera på massor av existensiella frågor. klart att du reagerar. har inte mycket vettigt att skriva denna sena timma men finns det chans till nåt stöd runt dig så ta det om du kan. många varma tankar!
  • Odetta
    LillSkruttet skrev 2011-04-08 23:17:45 följande:
    Börjar fundera på om sköterska på BVC öppnade upp någon "hemlig" dörr i mig i måndags. Jag bröt ju ihop en sväng där och storgrät när jag fick berätta hur vi haft det på sistone. Reaktionen kom så plötsligt och oväntat  att jag själv blev både förvånad och generad......
    Men sedan i måndags har tröttheten lagt sig om mig totalt. Jag är riktigt matt, trött och irriterad på ALLT. Inte blev det bättre efter besöket på allergimottagningen i onsdags när vi fick reda på att dottern hade lite fler allergier, däribland rågallergin vilket gör att vi också måste tänka på vad hon äter (även om råg inte finns i allt). Dessutom var ju Leo inte ren i luftrören ännu trots div inhalationer i flera veckor, så han fick också ny medicin, Singulair, granulat han ska ta varje kväll.

Det är som om bägaren helt plötsligt är överfull och det skvalpar åt alla håll. Jag menar, i mitten på januari hade vi bara en misstanke om att Leo kanske hade mjölkallergi, sen bröt helsiket lös känns det som, när vi fick reda på att mjölk inte var det enda han var allergisk mot. Plus att hans eksem galopperade iväg, han var sjuk gång på gång, vi har besökt barnakuten ett flertal gånger pga hans andningssvårigheter. Fick diagnosen förkylningsastma och div inhalationer och nu även mediciner att ta oralt. Sen har nu dottern utökade allergier och har fått allergimediciner.

Känns som jag går på knäna just nu. Satt med gråten i halsen när vi åt middag i onsdags kväll. Hade bara rytit åt barnen hela dagen. Jag är så frustrerad och arg, och det går ut över barnen och jag vet inte vart jag ska ta vägen.....

Jag vet att många av er här har det mycket värre, men jag ville bara ventilera lite. Allt är fortfarande så nytt för oss och det har blivit för mycket på en gång. Med tiden lägger det sig väl, men just nu är det kämpigt...
    Jag vet hur det känns och som Kerly säger, konstigt vore det om du inte reagerade. Jag lovar att det kommer inte alltid att kännas såhär...KRAM!!!
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • bebi3
    Lillskruttet: vet hur tufft det är!! Vill du prata av dig är det bara att inboxa eller om du har msn finns jag där. Vi har haft et väldigt tufft under dotterns 6 levnadsår. Hon var mkt sjuk redan från början, RS-virus vid 5 månader, förkylningsastma, mediciner, in och ut på barnakuten, infektion på infektion, pencillinkur på pencillinkur (11 stycker på ett år p.g.a. öronbarn och öroninflammation) tills hon fick rör. Då började det vända någolunda och har "bara" behövt 2 pc-kurer efter det. Vid 4 års ålder började hon ridskola och fick en rejäl allergisk reaktion varpå vi sökte läkare. Pricktest visade rejäl allergi mot häst och även mot katt. Jag som red fick genast lägga av (då hon fick astmaanfall vid kontakt med häst och blev jättedålig) samt fick vi göra oss av med katterna vi hade. Tack och lov visade hon då inget utslag på hund som vi hade. 2 månader senare hos astmaspec. visade även mot hund så alla djur fick lämna vårt hem. Jag grät länge länge och världen vändes upp och ner, men tiden gick och självklart är hon viktigast men stora förändringar på kort tid är väldigt jobbigt för alla.
    Hon medicineras dagligen med pulmicort, airomir, Emovat stereoidsalva och singulair samt miniderm mjukgörande salva.

Nu i fjol började hennes atopiska eksem blomstra som aldrig förr. Vi vände oss till läkaren som ville göra nytt pricktest och även blodprov gjordes för att kolla födoämne. Hon har fortfarande biljud på lungorna trots medicinering. I fredags kom beskedet att hon även nu utvecklat allergi mot vete, havre och mjölk. Jag grät och grät och tyckte så synd om henne (samtidigt som jag var i uppgivningstillstånd för hur det skulle bli med kompisar, kalas etc eftersom hon ändå är 6 år), men nu känner jag att det börjat lägga sig lite. har pratat med en underbar dietist som gett mig jättemycket bra råd och tips. Dottern ska också utredas och behandlas vidare inne på astma och allergimottagningen så risken finns att det tillkommer fler allergier. Men just nu tar vi en dag i taget och faktiskt så börjar det kännas en aningens lättare.

Så det är inte så konstigt att du känner och agerar som du gör. Och jag finns här också om du känner att du vill dela med dig av tankar och funderingar. Antingen kan du inboxa mig här eller maila på [email protected] vilket även är min msn-adress.

Stor kram till dig!!
Svar på tråden Allergitråden