• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • bebi3

Någon här som vet hur mycket antikroppar screeningen visat på de olika födoämnena för er? Gränsen går vid 0,35 enligt dietisten och dottern har 2,1 på mjölk. Är det väldigt högt?

• LillSkruttet

Tack tjejer!!! Hjärta Kändes så skönt att få ur sig lite igår, och det känns också bra att höra och förstå att det inte alls är konstigt att jag känner mig så här. Ni är guld värda här inne!!!! Kyss

bebi3 skrev 2011-04-09 09:15:19 följande:
    Någon här som vet hur mycket antikroppar screeningen visat på de olika födoämnena för er? Gränsen går vid 0,35 enligt dietisten och dottern har 2,1 på mjölk. Är det väldigt högt?
    Leo har också ett värde runt samma som ni för mjölk. Men han hade 20 på ägg. Läkaren pratade om samma gränsvärde för alla allergierna som han testades för, dvs 0,35. Sen vet jag inte om det finns någon gräns uppåt som varierar för ämnena, hur pass allergisk man är. Sen antar jag att man ändå kan reagera olika mycket och på olika sätt från person till person på ett ämne även om man har samma värde, om du förstår hur jag menar.... *snurrigt*

Tack för ditt långa svar ovan ang mitt inlägg. Usch vad ni verkar ha haft det tufft. Leo hann ju också med ett antal förkylningnar, och en lunginflammation innan det här allergi/eksem/asma-helvetet bröt lös i januari. Det är tur att de är så tappra de små liven. För honom är ju det här verkligheten, det är så här att leva, vilket iof känns tragiskt. Är livet bara klåda, andningssvårigheter, inhalationer, mediciner och förkylningar? Hoppas verkligen att det får lätta lite för honom framöver. Har fått för mig att bara det blir sommar så kommer han bli bättre. Kanske en illusion, men just nu behöver jag något att se fram emot, även om det är luftslott jag bygger.
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Tibell

Idag fick Bellabus äta sina allra första godisbitar :) egentligen är hon alldeles för liten men det struntade vi i idag. Hennes kost är såå trist så då tycker jag minsann man kan frångå sina principer ;) och jag nästan grät av lycka av att se henne så stolt och nöjd!

Just nu är vi på minisemester på kusten. Och här verkar det finnas mycket mer pollen. Tilde blev dunderförkyld efter första springturen på gräsmattan. Näsan rann som en öppen kran och hon fick kli i ögonen...
    Annars mår hon sååå mycket bättre nu sen hon fått fart på magen. Bajsat massor dessa dagar tack vare 4 påsar movicol..

• ELI 79
    Tibell skrev 2011-04-09 18:27:06 följande:
    Idag fick Bellabus äta sina allra första godisbitar :) egentligen är hon alldeles för liten men det struntade vi i idag. Hennes kost är såå trist så då tycker jag minsann man kan frångå sina principer ;) och jag nästan grät av lycka av att se henne så stolt och nöjd!

Just nu är vi på minisemester på kusten. Och här verkar det finnas mycket mer pollen. Tilde blev dunderförkyld efter första springturen på gräsmattan. Näsan rann som en öppen kran och hon fick kli i ögonen...
    Annars mår hon sååå mycket bättre nu sen hon fått fart på magen. Bajsat massor dessa dagar tack vare 4 påsar movicol..
    funkade det med 2 vuxenpåsar eller???
  • Tibell

Eli : ja det funkade toppen. Hon har bajsat MASSOR både igår och idag. Avföringen är i perfekt konsistens :)
    Tack för hjälpen

• ELI 79
    Tibell skrev 2011-04-09 18:37:06 följande:
    Eli : ja det funkade toppen. Hon har bajsat MASSOR både igår och idag. Avföringen är i perfekt konsistens :)
    Tack för hjälpen
    vad bra perfekt ju! fortsätt med det LÄNGE nu så hon slipper få sådär, tills ni är säkra på vad det är som gör henne hård i magen.
  • Tibell

Ja det ska vi verkligen göra. Ska se om vi kan få det på recept, går det ? Är ju rätt dyrt ändå..
    Hoppas nu vi slipper klyxa på lääänge.. De där magkramperna var riktigt otäcka :(

• ELI 79
    Tibell skrev 2011-04-09 18:48:40 följande:
    Ja det ska vi verkligen göra. Ska se om vi kan få det på recept, går det ? Är ju rätt dyrt ändå..
    Hoppas nu vi slipper klyxa på lääänge.. De där magkramperna var riktigt otäcka :(
    Ja ni kan få det på recept! Antingen movicol junior (som smakar lite mindre äckligt) o då får ni ju köra 4 påsar eller så kan ni få vuxenmovicol. Vet inte riktigt skillnaden i pris mer än att jag vet at vanlig movicol är större förpackningar...
  • Tibell

Hon har inget emot denna movicolen alls.. Dricker den kanon duktigt :)
    Får se vilken läkaren skriver ut.
    Har varit så underbart att se våran glada och pigga Tilde idag. Hon har skrattat mest hela tiden och haft sitt vanliga busleende på läpparna hela dagen. Det var riktigt riktigt längesedan :(

• ELI 79
    Tibell skrev 2011-04-09 19:44:37 följande:
    Hon har inget emot denna movicolen alls.. Dricker den kanon duktigt :)
    Får se vilken läkaren skriver ut.
    Har varit så underbart att se våran glada och pigga Tilde idag. Hon har skrattat mest hela tiden och haft sitt vanliga busleende på läpparna hela dagen. Det var riktigt riktigt längesedan :(
    ååh vad skönt! har hon ätit bättre också?
Svar på tråden Allergitråden