• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Nja.. Det vore väl synd att säga. Hon är ju oftast väldigt liten i maten men nu äter hon i allafall. Den veckan hon var som sämst åt hon absolut ingenting. Då levde hon på saft. Så bättre är det helt klart. Och inga klagomål på ont i magen :)

• mithrandil

älsklingen87: Gud så rolig läsning! Så glad jag blir av att få läsa något uppmuntrande!
    Härligt för henne att slippa ha ont i magen.

Här knallar allting på som vanligt.
    Amanda är aptjurig mest hela dagarna om man inte sitter som ett plåster med henne och hon har fått för sig om att hon absolut inte ska somna. Mat är inte direkt roligt så hon vill inte äta något vidare heller.
    Pust, suck och stön. Herregud vad det ska vara mycket med den där Amanda. förstår inte hur jag gick igenom Alexanders första 10månader för han var sju resor värre än amanda någonsin varit. Men jag antar att det var enklare när man bara hade ett barn att ta hand om. Skönt iaf så var det väl ungefär runt 10-12mån som han blev bättre och slutade skrika konstant så nu kanske man snart kan se slutet på tunneln, om hon bara ville vara som sin bror. Nu är iaf antibiotikakuren avklarad sen igår och hon puffas ingenting. Håller tummarna för att hon får hålla sig frisk nu.

Prickar kring munnen, kan de ha andra orsaker än allergi?
    Amanda får bara fler och fler konstiga prickar, men så går de bort efter några timmar och så kommer de tillbaka igen. Måste börja skriva matdagbok så jag vet exakt vad hon ätit.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

Mithrandil : fy för gnälliga barn. Det är jag alltför bekant med.
    Man blir minst sagt knäpp tillslut. Hoppas hon blir på bättre humör snart ;) och skönt att hon inte behöver puffas alls. Då kanske det inte var astma då? Håller tummarna!!

Angående prickarna. Använder hon mycket napp ? Det kan ju ge fuktprickar om det används ofta.
    Bella blir super prickig runt munnen av vete. Sitter vid telefonen nu så kan inte visa någon bild. Men hon ser inte klok ut.
    Är det bara ett par brukar jag inte lägga så stor vikt vid det. Hon blir tex prickig av äpple men får äta det ändå eftersom hon inte mår dåligt av det.
    Har du någon bild på prickarna ? Någon här kanske känner igen dem ?

• Kavat

Hänger knappt med här längre.. Försöker läsa men hinner inte alltid svara om jag har bebis i knät. Men är det något viktigt eller så så hojta gärna en extra gång.

Krya på alla sjuklingar och eksem!

Gnälliga barn. Om jag får säga så här. Vi har världens gladaste bebis och ja, bebisar kan vara glada. Jag visste knappt det efter de andra två. Så om de är friska i övrigt så ska det inte gnällas och bäras jämt jämt för då ska man nog fundera om det är något som är fel. Tänder och annat kan ju också ställa till det. Men nje, jag tror inte längre att vissa barn är så mycket gnälligare än andra utan orsak.

Älsklingen, Skönt att Tilde mår bättre!

• Kavat
    Odetta skrev 2011-04-08 11:17:58 följande:
    Hej hopp!

Här kommer jag med lite frågor

Vår 2-åring är ju mjölkprotein, sojaprotein, alla baljväxter (och allt annat som är besläktad med soja), ägg och fisk allergisk. Men han har inga problem med andningen tack och lov och är så länge han inte får i sig olämpligt även jätte fin i hyn. Hans reaktion är ont i magen och torra fnasiga exem.

Vår minsting Vidar (10 veckor gammal) verkar än så länge "bara" ha mjölkproteinet han är allergisk emot.. Men nu senaste veckorna har han även fått exem som jag först tolkade som mjölkskorv...men det har vi kommit fram till att det inte är Han har det i ansiketet i pannan och ögonbrynen...torra skorpor som om man pillar bort vätskar sig. Vad kan han vara allergisk emot??? Jag äter samma kost som 2-åringen, altså fri från mjölkprotein, sojaprotein, baljväxter, fisk och ägg så det kan ju inte vara något av det.

Vad mer kan man vara allergisk emot där man reagerar såhär? Han växer som ogräs så det borde inte vara gluten. Han har däremot fått förkylningsastma...tror dem. Han har varit förkyld med andningsbesvär sedan han var 3 veckor gammal. Förkylning som inte gav med sig som blev en RS infektion (inlagda i 11 dagar varav 6 med cpap) som sedan efter knappt en dag utan symptom gick över i en förkyning igen så nu när han blev dålig fick vi pulmicort och airomir att inhalera hemma.

Hur yttrar sig allergi mot damm/kvalster? kan hans andingsbesvär ha att göra med en allergi mer än förkyningar? Tycker att det har blivit lite bättre både med andningen och exemet sedan jag tog bort våran bäddmadrass och tvättade täcket...kan det vara det?

knasiga barn som vill vara annorlunda från storebror och ha egna allergier...suck.

*kram på er alla*
    Spontana tanken är vete/havreallergi. Det är ju det vanligaste om man bortser från det du redan tagit bort...  Men mina barn har alltid vuxit som de ska trots vete och havreallergi (och de andra allergierna). De har alltid följt kurvorna. De var bara denna sista lille som dippat ett par gånger som kan ha berott på reflux för han mår så mycket bättre än de andra utan allt allergent...

Damm är ju egentligen allt det man har i hemmet. Alltså om du bakar bröd lägger ju sig ett mjöldamm i köket osv... Så egentligen kan man inte vara allergisk mot damm för vad det är för damm beror på vart man är.
    Kvalster däremot ja. Men man kan ju testa för kvalsterallergi.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-04-09 20:39:07 följande:
    Mithrandil : fy för gnälliga barn. Det är jag alltför bekant med.
    Man blir minst sagt knäpp tillslut. Hoppas hon blir på bättre humör snart ;) och skönt att hon inte behöver puffas alls. Då kanske det inte var astma då? Håller tummarna!!

Angående prickarna. Använder hon mycket napp ? Det kan ju ge fuktprickar om det används ofta.
    Bella blir super prickig runt munnen av vete. Sitter vid telefonen nu så kan inte visa någon bild. Men hon ser inte klok ut.
    Är det bara ett par brukar jag inte lägga så stor vikt vid det. Hon blir tex prickig av äpple men får äta det ändå eftersom hon inte mår dåligt av det.
    Har du någon bild på prickarna ? Någon här kanske känner igen dem ?
    ja herregud! Knäpp är nog bara förnamnet. Man vet ju knappt vad man ska ta sig till tillslut.

vi vet ju inte om det var någon förkylningsastma eller inte. Jag tänkte ungefär som du, men när jag pratade med läkaren i fredags så sa hon att det inte behöver betyda att hon inte har förkylningsastma även om hon blev bättre i andningen med antibiotika. Hon sa att när det gäller just förkylningsastma så blir ju den bättre ju bättre infektionen blir. Men vi ska inte ge pulmicort vid nästa förkylning för att vi ska se om hon får dessa besvär ändå. Håller verkligen tummarna här. Skulle vara skönt att slippa, men tänker inte hoppas för mycket så man blir besviken.

Hon brukar oftast bara ha napp när hon sover, ibland även om hon är extremt skrikig men jag försöker hålla nere nappanvändadet för att hennes bror använder napp alldeles för mycket. Minns inte hur hon har haft nappen när hon fått dessa prickar, men ska försöka att ha det i tankarna nästa gång de dyker upp.

Ofta när hon får dessa prickar kring munnen brukar hon även bli prickig i baken samma dag. ser typ ut som små små blåsor, men även de försvinner ganska snabbt när man tvättat och smörjt lite.
    Har ingen bild, för hon har inte mycket prickar alls kring munnen. kanske 5-10 mindre och ett par större.
    Ska ta någon bild här framöver så får vi se om ni vet.

Hur mår bella? Är hon också bättre?
  • Odetta
    Kavat skrev 2011-04-09 21:05:08 följande:
    Spontana tanken är vete/havreallergi. Det är ju det vanligaste om man bortser från det du redan tagit bort...  Men mina barn har alltid vuxit som de ska trots vete och havreallergi (och de andra allergierna). De har alltid följt kurvorna. De var bara denna sista lille som dippat ett par gånger som kan ha berott på reflux för han mår så mycket bättre än de andra utan allt allergent...

Damm är ju egentligen allt det man har i hemmet. Alltså om du bakar bröd lägger ju sig ett mjöldamm i köket osv... Så egentligen kan man inte vara allergisk mot damm för vad det är för damm beror på vart man är.
    Kvalster däremot ja. Men man kan ju testa för kvalsterallergi.

Åh TACK för ditt svar!!!

Ja, jag funderade också på havre och vete...men jag dricker rätt mycket solhavre och det har vi inte märkt någonting av...och vetemjöl har vi ju i brödet vi bakar och inte heller där märks det nått. Fast kan en sådan allergi enbart visa sig genom utslag utan några som hellst andra symptom?

och när kan man testa för kvalster? Vidar är ju bara 11 veckor gammal. Kommer inte ihåg hur gammal E var när vi äntligen fick dem att testa honom....han var nog närmare året dock.

*kram*

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Tibell

Kavat : ja det är helt underbart :) även om det nu bara var en engångsföreteelse och att hon är gnällrumpa imorgon igen så var det underbart att se att våran glada, pigga och älskade lilla tös finns under allt det där gnället.
    Men eftersom hon nu är tipptopp i magen känns det som att det hör ihop med hennes gnäll. Nu ska vi bara komma fram till vad som orsakar hennes förstoppning. 1 vecka kvar till provtagning.
    hon har ätit både smörgås och pasta idag utan att klaga på magont. Så gluten/vete känns inte troligt ?? Hon brukar Iofs inte klaga förens hon verkligen har jätte ont. Då blir hon precis likblek stackarn :(
    Hon kanske bara fått omogna tarmar helt plötsligt ?

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-04-09 21:16:57 följande:
    Kavat : ja det är helt underbart :) även om det nu bara var en engångsföreteelse och att hon är gnällrumpa imorgon igen så var det underbart att se att våran glada, pigga och älskade lilla tös finns under allt det där gnället.
    Men eftersom hon nu är tipptopp i magen känns det som att det hör ihop med hennes gnäll. Nu ska vi bara komma fram till vad som orsakar hennes förstoppning. 1 vecka kvar till provtagning.
    hon har ätit både smörgås och pasta idag utan att klaga på magont. Så gluten/vete känns inte troligt ?? Hon brukar Iofs inte klaga förens hon verkligen har jätte ont. Då blir hon precis likblek stackarn :(
    Hon kanske bara fått omogna tarmar helt plötsligt ?
    haha.. ursäkta att jag skrattar åt dig men det lät lite gulligt.
    Jag misstänker att man inte kan få omogna tarmar helt plötsligt. det borde de isådanafall ha från början.
    Magontet kanske hon får pga förstoppningen? Men förstoppningen i sin tur kan ju vara gluten/vete?
    Nu kanske hon inte reagerar med magont eftersom hon får sköta magen.
  • Tibell

Mithrandil: ja förkylningsastma brukar ju bara ge besvär vid infektioner. Ska hålla tummarna hon slipper fler besvär.
    Bella mår jätte bra :) hon får 3 puffar airomir, 6 pulmicort och en påse singulair om dagen. Det är hennes underhålls dos nu som helt frisk. Och med den mår hon jätte bra. Minskar vi kommer de där andingsuppehållen och anfåddheten vid lek samt indragningar när hon sover.
    Hon kan fortfarande få denna konstiga andning vid lek men inte alls lika mycket som för någon vecka sedan.
    Ska till barn om en vecka och då ska jag be att de tar en syresättning på henne. Vill veta hur hon syresätter sig helt frisk.

Angående prickarna. Har märkt att Bella blir mycket mer prickig när hon inhalerat.
    Tvättar ni henne om munnen efterråt ? Kanske kan vara något sådant ?
    Bella fick jätte mycket efter att hon inhalerat ventolin på barnmottagningen sist. Antar att det var pga av medicinerigen..

Svar på tråden Allergitråden