• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil

hur tillförlitliga är prick, rast och patch/lapptest? Om det inte visar ex rast, kan det då visa på patch eller tvärtom?
    Varför är det så att vissa barn inte visar allergi på proverna? Kan de verkligen ändå vara allergiska då eller är allt bara inbillning?
    Kan någon som inte visar på prover få allvarliga reaktioner?
    Vilka födoämnen bör man testa ifall man inte har en susning om vad som ger problem?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-04-19 21:37:10 följande:
    Koka vetemjölsvälling och blanda i i ersättningen?
    Det gjorde ju jag till Amanda, inte för att se om hon reagerade utan för att jag ville hon skulle äta men hon blev förstoppad så vi fick sluta.
    smart, har inte ens tänkt på att man kan göra välling på vetemjöl, är så insnöad på ris och majs. Hade hoppats att det skulle funka med någon färdiggröt som jag kan ge på morgonen, är så jobbigt att koka gröt när han är hungrig och jag är trött. 
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-04-19 21:40:39 följande:
    hur tillförlitliga är prick, rast och patch/lapptest? Om det inte visar ex rast, kan det då visa på patch eller tvärtom?
    Varför är det så att vissa barn inte visar allergi på proverna? Kan de verkligen ändå vara allergiska då eller är allt bara inbillning?
    Vilka födoämnen bör man testa ifall man inte har en susning om vad som ger problem?
    Johanna visar inte på nötter på pricktest men får 4 tim efter att hon ätit något med nötter nässelutslag och klåda över hela kroppen. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • mithrandil
    FrökenLindström skrev 2011-04-19 21:38:02 följande:
    mithrandil: Tusen tack! :)
    Inget att tacka för.. det var det minsta!
  • mithrandil
    t0va skrev 2011-04-19 21:41:06 följande:
    smart, har inte ens tänkt på att man kan göra välling på vetemjöl, är så insnöad på ris och majs. Hade hoppats att det skulle funka med någon färdiggröt som jag kan ge på morgonen, är så jobbigt att koka gröt när han är hungrig och jag är trött. 
    Ingen orsak.
    När jag kokade till Amanda så kokade jag upp 2dl vatten (plus lite extra eftersom lite alltid kokas bort. ) blandat med 2tsk vetemjöl och lät koka i ett par min. Svalnade av och hällde i 6 skopor neocate.

Det receptet stod i min brochyr jag fick när vi fick neocate utskrivet.

3busfrön: Nässelutslag, räknas inte det som en reaktion som borde visas på prover?
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-04-19 21:40:39 följande:
    Lite snabbt Angels C reagerar med andnöd på mjölk och hon visade inget på något test som bebis... Så man kan få allvarliga reaktioner även utan att det visar på tester.

RAST och prick är snabba reaktioner patch är långsamma (eksem, magproblem).

De de brukar testa i kba är mjölk, ägg, soja, vete, havre, råg... Och det är ju även de vanligaste allergierna bland barn tillsammans med nötter och torsk.
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-04-19 22:42:20 följande:
    Lite snabbt Angels C reagerar med andnöd på mjölk och hon visade inget på något test som bebis... Så man kan få allvarliga reaktioner även utan att det visar på tester.

RAST och prick är snabba reaktioner patch är långsamma (eksem, magproblem).

De de brukar testa i kba är mjölk, ägg, soja, vete, havre, råg... Och det är ju även de vanligaste allergierna bland barn tillsammans med nötter och torsk.
    Konstigt.
    Läkaren här i varberg sa att de brukar "leta eksem" och att har man eksem som symtom så visar det på proverna om man är allergisk. Sen sa hon också att eftersom amanda inte visar på rast så kommer hon heller aldrig få en allvarlig reaktion när vi provocerar så att vi bör provocera med ganska mycket första gången istället för att dumma sig med teskedar.

Ska testa alexander nästa torsdag och jag har ju egentligen ingen susning.
    Misstänker ägg och soja men eftersom han ALLTID är dålig i magen kan det lika gärna vara något annat för han äter ju nästan aldrig ägg eller soja. Då tänkte jag de behöver testa vete/gluten och mjölk också som är något han äter dagligen. räcker det med det till en början? ägg, soja, vete/gluten och mjölk?
  • lolo21

Kan Lova vara allergisk mot sin pappa? Flört igår gick han o bar henne liggandes på armen, hon skulle sova, och sen var hon superröd på kinden,  och likadant en gång till när pappa burit. Konstigt!

Tänkte fråga er som vet allt; nån bra hostmedicin till treåring? Min Wille hostar heeela nätterna, lite småkrupp. Vi har lepethon hemma men den har ju inga roliga biverkningar..

• mithrandil
    lolo21 skrev 2011-04-20 07:31:53 följande:
    Kan Lova vara allergisk mot sin pappa? Flört igår gick han o bar henne liggandes på armen, hon skulle sova, och sen var hon superröd på kinden,  och likadant en gång till när pappa burit. Konstigt!

Tänkte fråga er som vet allt; nån bra hostmedicin till treåring? Min Wille hostar heeela nätterna, lite småkrupp. Vi har lepethon hemma men den har ju inga roliga biverkningar..
    Det är inte så att pappa är varm av sig?
    Brukar vara lika här hemma, min sambo är väldigt varm och det är också mina barn. Båda barnen har blivit röda på kinden om de legat och sovit emot hans arm eller likannde.
  • Kavat
    lolo21 skrev 2011-04-20 07:31:53 följande:

Eller så är hon känslig mot något som han lagt sin tröjärm i.

När min make hade liten i början fick han ofta utslag, men inte med mig. Jag misstänkte mjölk men han har blivit mindre känslig med tiden.. Sen blev han också ofta röd om kinderna och fick "krockodilhud" på dem efter att han suttit i sjal och vritt huvudet fram och tillbaks. Men inte alltid och oftare med maken än med mig...
    Som sagt inte kommit till något riktig slutsats mer än att maken skärpte sig hygienmässigt ett snäpp med mjölken, liten blir äldre och förhoppningsvis mindre känslig.

Men röda kan de ju bli av friktion, värme osv, men jag ser stor skillnad på "eksemkinder" och bara röd som lägger sig utan att huden påverkas.
Svar på tråden Allergitråden