• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • AAEV

Älsklingen: Ja helt symptomfri, därför jag undrade om fisken. I samband med att vi slutade med astmamedicinen så slutade vi med fisk (helt enkelt för att hon inte tycker om). Då försvann även hennes röda kinder. Idag fick hon fisk på förskolan och hon kommer hem med jätteeksem runt munnen.. Tre slemmiga blöjor senare kan jag konstatera att det är NÅT som inte stämmer!

• mithrandil
    FrökenLindström skrev 2011-04-19 21:10:20 följande:
    Älsklingen: Ja helt symptomfri, därför jag undrade om fisken. I samband med att vi slutade med astmamedicinen så slutade vi med fisk (helt enkelt för att hon inte tycker om). Då försvann även hennes röda kinder. Idag fick hon fisk på förskolan och hon kommer hem med jätteeksem runt munnen.. Tre slemmiga blöjor senare kan jag konstatera att det är NÅT som inte stämmer!
    Visst låter det som om hon inte tål fisk då. Iaf i mina "öron"
    Jag skulle säga till förskolan att inte ge fisk mer, om ni har sån förskola som vi som inte kräver intyg.
    Vill ni testa längre fram är det kanske skönast att göra det hemma?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • AAEV
    mithrandil skrev 2011-04-19 21:12:09 följande:
    Visst låter det som om hon inte tål fisk då. Iaf i mina "öron"
    Jag skulle säga till förskolan att inte ge fisk mer, om ni har sån förskola som vi som inte kräver intyg.
    Vill ni testa längre fram är det kanske skönast att göra det hemma?
    Tänkte kolla med dom ifall det var ärtor till, hon tål ju inte det och ibland kan det finnas på golvet som hon plockar i sig (även om dom är supernoga med städningen). Annars tror jag vi slutar med fisk igen och provar hemma - precis som du säger :)
  • Tibell

FrökenLindström: ja det låter ju lite likt en reaktion mot fisk. Hon har inte fått fisk innan på dagis då?? Vilken fisk var det ? Man kanske kan tåla en och inte en annan.
    Hade jag varit du hade jag tagit reda på vad mer hon ätit idag och kolla om hon kunnat äta fisk fler ggr på dagis utan reaktion

Vilka allergier har hon ? Kanske något som lyckats slinka med?

• AAEV
    Tibell skrev 2011-04-19 21:16:27 följande:
    FrökenLindström: ja det låter ju lite likt en reaktion mot fisk. Hon har inte fått fisk innan på dagis då?? Vilken fisk var det ? Man kanske kan tåla en och inte en annan.
    Hade jag varit du hade jag tagit reda på vad mer hon ätit idag och kolla om hon kunnat äta fisk fler ggr på dagis utan reaktion

Vilka allergier har hon ? Kanske något som lyckats slinka med?
    Idag var det torsk. Jo hon har fått innan men då har hon valt att inte äta (bestämd dam) :) ska kolla med dom, hon tål inte ägg,mjölk,soja,baljväxter. Reaktionen är lik soja/baljväxter så det är inte omöjligt att det är nåt sånt:)

Den här tråden är så bra, ni är mina experter :) 
  • mithrandil
    FrökenLindström skrev 2011-04-19 21:13:34 följande:
    Tänkte kolla med dom ifall det var ärtor till, hon tål ju inte det och ibland kan det finnas på golvet som hon plockar i sig (även om dom är supernoga med städningen). Annars tror jag vi slutar med fisk igen och provar hemma - precis som du säger :)
    Jag tänker mig att det kanske varit klokt att sluta med fisk även om det var ärtor till maten, just eftersom ni inte vet om det är så att hon av misstag fått i sig eller om det är fisken i sig.
    Kanske bättre då att provocera om ett tag? Med tanke på att hon blivit mycket bättre även i sin astma när ni slutat ge henne fisk? Astman kan ju i sig förvärrats av att hon ätit fisk? eller är jag helt ute och seglar?
  • t0va

Testade att ge lite enago gröt idag och ena kinden lyste upp som rudolfs mule. Var sambon som gav det så jag såg sonen före och sen efter och det syntes stor skillnad. Gissar på veten är den jag funderat på tidigare. 

Kan man prova att ge vetemjöl eller vad kan vi ge som är rent för att se ifall det blir samma resultat då också?  

• mithrandil
    t0va skrev 2011-04-19 21:33:39 följande:
    Testade att ge lite enago gröt idag och ena kinden lyste upp som rudolfs mule. Var sambon som gav det så jag såg sonen före och sen efter och det syntes stor skillnad. Gissar på veten är den jag funderat på tidigare. 

Kan man prova att ge vetemjöl eller vad kan vi ge som är rent för att se ifall det blir samma resultat då också?  
    Koka vetemjölsvälling och blanda i i ersättningen?
    Det gjorde ju jag till Amanda, inte för att se om hon reagerade utan för att jag ville hon skulle äta men hon blev förstoppad så vi fick sluta.
Svar på tråden Allergitråden