• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-04-19 22:46:28 följande:
    Konstigt.
    Läkaren här i varberg sa att de brukar "leta eksem" och att har man eksem som symtom så visar det på proverna om man är allergisk. Sen sa hon också att eftersom amanda inte visar på rast så kommer hon heller aldrig få en allvarlig reaktion när vi provocerar så att vi bör provocera med ganska mycket första gången istället för att dumma sig med teskedar.

Ska testa alexander nästa torsdag och jag har ju egentligen ingen susning.
    Misstänker ägg och soja men eftersom han ALLTID är dålig i magen kan det lika gärna vara något annat för han äter ju nästan aldrig ägg eller soja. Då tänkte jag de behöver testa vete/gluten och mjölk också som är något han äter dagligen. räcker det med det till en början? ägg, soja, vete/gluten och mjölk?
    Ja, det stämmer väl inte helt. Visst KAN det visa, men nej, det är inte många barn här i tråden med eksem som visar på prick och RAST, tror det är vanligare att det inte visar.

Lilleman som är så superkänslig mot vete visar inget på RAST, ingen allergi alls. Du kan inte ens ta i honom med vete på fingrarna utan att han blir dålig. Nu har han inte testat sig på RAST just sedan han var ett halvår, men läkaren gjorde något annat sorts test som skulle visa hur allergisk man är. Han visade högt på ägg på det testet (men äggallergin visade också på RAST) men visade inget på vete.

Så tyvärr stämmer inte testerna med sanningen. Man kan även ha en snabb och en långsam reaktion. Den snabba kanske inte märkt på barnet men visar på RAST på liten allergi och man tolkar det som att barnet är lite allergiskt och du kan ge ett glas mjölk utan problem. Medans den långsamma reaktionen är en jätte stor reaktion med t.ex blod i avföring, diarrér i flera veckor, eksem, magkramper osv osv.

Så ta det förstiktigt är mitt råd när ni provocerar! Man ska alltid börja med ett halvt kryddmått ungefär... Det gör väl inget om ni får provocera fem dagar extra för att komma upp i en matsked mjölk t.ex. Det är ju bara tid det handlar om... Iställer för att ni får två veckors helvete och kanskek akuten för att ni provocerade med för stor mängd...
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-04-19 22:46:28 följande:
    Konstigt.
    Läkaren här i varberg sa att de brukar "leta eksem" och att har man eksem som symtom så visar det på proverna om man är allergisk. Sen sa hon också att eftersom amanda inte visar på rast så kommer hon heller aldrig få en allvarlig reaktion när vi provocerar så att vi bör provocera med ganska mycket första gången istället för att dumma sig med teskedar.

Ska testa alexander nästa torsdag och jag har ju egentligen ingen susning.
    Misstänker ägg och soja men eftersom han ALLTID är dålig i magen kan det lika gärna vara något annat för han äter ju nästan aldrig ägg eller soja. Då tänkte jag de behöver testa vete/gluten och mjölk också som är något han äter dagligen. räcker det med det till en början? ägg, soja, vete/gluten och mjölk?
    Ja, mjölk, ägg, soja, vete, torsk, jordnöt och gluten är väl det första man brukar testa och de vanligaste allergierna.
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-04-20 09:51:02 följande:
    Ja, mjölk, ägg, soja, vete, torsk, jordnöt och gluten är väl det första man brukar testa och de vanligaste allergierna.
    Fast då gluten inte är en allergi, men det vet du ju.
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-04-20 09:51:02 följande:
    tack! Då får det bli det.
    Hoppas nu de tar proverna direkt på vc så att vi inte måste vänta på remiss till barnmott. Då lär väl allt ta en hel evighet och alexander har varit väldigt dålig i magen ett tag här nu. Börjar märkas på humöret också.
    Han har haft 9dagar som han varit ett solskensbarn, sen åt jag ägg till frukost och efter det har han haft lös avföring och nu börjar han vråla så fort något går emot igen och hör inte alls vad man säger till honom.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • t0va
    https://img.skitch.com/20110420-fuiuwdkcy4gntx82n41m8dy6gh.jpg någon som kan se ifall detta kan vara utslag pga. allergi? Det är en massa små upphöjda röda prickar, mest på halsen men lite på kinderna och ner på magen och i nacken. 

De kom i förrgår efter att han ätit en ny burk mat, var lök, tomat och morot i, förutom ris och kyckling. Jag gissar på tomaten. Igår på morgonen så var bajset jättelöst vid ett tillfälle så det känns som något han reagerade emot. 

Men samtidigt så funderar jag på utslag för att han dregglar så, han är jämt fuktig kring halsen, men då borde det ha kommit tidigare tycker jag.

Om det är allergi pga. något han ätit en gång hur länge kan de sitta kvar, så vi kanske kan avgöra ifall det kan ha varit den engångstillfället eller något som han utsätts för dagligen.  
  • Minifer

Hurra vilken bra tråd! Här hoppar jag in om jag får! Har en son på 1.5 som är konstaterat äggallergisk, men försöker nu reda ut om det är mer iom att han har så mkt eksem. Hans Har även en lillasyster på 4 månader som också får eksem så vi experimenterar som tusan med mat till mig och sonen nu. Någon som har tips på metod, vi blir helt förvirrade och tycker det är svårt

• ViFrånLandet

Skräp också, lilleman vaknade redan 3:30 inatt och ville inte somna om, men lyckades få honom att slumra i kortare stunder fram till 6. Var på riktigt myshumör på förmiddagen, ville inte leka och stimma som han annars gör... Ätit som en kratta, svår att söva och sov oroligt och betydligt kortade middagslur än vanligt och vaknade hysteriskt ledsen nu vid 15. Inte bajsat än idag, vilket faktiskt oroar mig då det inte hänt sedan innan vi tog bort mjölken vid 9-10 månaders ålder... Så min fundering: ska vi avbryta provoveringen eller testa någon dag till för att vara helt säkra? Om vi ska fortsätta, ska vi ge 2tsk som igår eller höja till 1msk som tänkt idag? Tänk att det ska vara så mycket lättare att ge andra råd än att kunna tänka till själv... Obestämd

• Kavat
    ViFrånLandet skrev 2011-04-20 15:40:14 följande:

Skräp också, lilleman vaknade redan 3:30 inatt och ville inte somna om, men lyckades få honom att slumra i kortare stunder fram till 6. Var på riktigt myshumör på förmiddagen, ville inte leka och stimma som han annars gör... Ätit som en kratta, svår att söva och sov oroligt och betydligt kortade middagslur än vanligt och vaknade hysteriskt ledsen nu vid 15. Inte bajsat än idag, vilket faktiskt oroar mig då det inte hänt sedan innan vi tog bort mjölken vid 9-10 månaders ålder... Så min fundering: ska vi avbryta provoveringen eller testa någon dag till för att vara helt säkra? Om vi ska fortsätta, ska vi ge 2tsk som igår eller höja till 1msk som tänkt idag? Tänk att det ska vara så mycket lättare att ge andra råd än att kunna tänka till själv... Obestämd

Ta bort!
    Sena reaktioner blir sämre i efterhand så gårdagens mjölk kommer nog reaktionerna idag osv. Jag hade absolut slutat och om ni fortfarande osäkra när han blivit bra igen (det är ofta då man kommer på att oj, var det så här han mår egentligen) så gör ni om det lika försiktigt om en månad eller när det känns ok.
  • Kavat
    t0va skrev 2011-04-20 11:18:49 följande:
    img.skitch.com/20110420-fuiuwdkcy4gntx82n41m8....jpg någon som kan se ifall detta kan vara utslag pga. allergi? Det är en massa små upphöjda röda prickar, mest på halsen men lite på kinderna och ner på magen och i nacken. 

De kom i förrgår efter att han ätit en ny burk mat, var lök, tomat och morot i, förutom ris och kyckling. Jag gissar på tomaten. Igår på morgonen så var bajset jättelöst vid ett tillfälle så det känns som något han reagerade emot. 

Men samtidigt så funderar jag på utslag för att han dregglar så, han är jämt fuktig kring halsen, men då borde det ha kommit tidigare tycker jag.

Om det är allergi pga. något han ätit en gång hur länge kan de sitta kvar, så vi kanske kan avgöra ifall det kan ha varit den engångstillfället eller något som han utsätts för dagligen.  
    Du får väl avvakta och se. Känns igen, men svårt att avgöra på foto.. Han har inte haft feber - tredagars feber med prickar därefter? Annars tror  jag allergi/överkänslighet.

Vanligast är väl morot och tomat. Men kyckling... Inte spår av ägg?
  • Allrona

Minifer - jag svarade i din andra tråd jag tycker att du först ska prova att ta bort mjölken i minst två veckor för att se om barnens eksem blir bättre. Kom bara ihåg att inte köpa ersättningsprodukter av soja då det är ganska vanligt att barnen även utvecklar sojaallergi. Det finns havre och risbaserade produkter som är goda och funkar istället för mjölkprodukter.

Svar på tråden Allergitråden