• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va
    Kavat skrev 2011-04-20 15:57:47 följande:
    Du får väl avvakta och se. Känns igen, men svårt att avgöra på foto.. Han har inte haft feber - tredagars feber med prickar därefter? Annars tror  jag allergi/överkänslighet.

Vanligast är väl morot och tomat. Men kyckling... Inte spår av ägg?
    Ingen feber. Nej inget ägg där i och vi har inte ätit ägg innan. Däremot käkade jag ägg igår kväll och idag men det verkar inte ha påverkat något. 

Kom på nu att han faktiskt inte fått så mycket saker med tomat innan, morot har han ätit pureer och juice men tomat är nog bara någon enstaka gång innan. Får testa igen med tomat och se.  
  • ViFrånLandet
    Kavat skrev 2011-04-20 15:55:05 följande:
    Ta bort!
    Sena reaktioner blir sämre i efterhand så gårdagens mjölk kommer nog reaktionerna idag osv. Jag hade absolut slutat och om ni fortfarande osäkra när han blivit bra igen (det är ofta då man kommer på att oj, var det så här han mår egentligen) så gör ni om det lika försiktigt om en månad eller när det känns ok.
    Tack för svar!
    Vi avbröt, får testa vid ett senare tillfälle. Han har iaf bajsat nu, två gånger till och med! Dock både små harkluttar och slemmigt, superillaluktande... Så vi känner oss nog ganska säkra nu! Ska ringa dietisten framöver och höra hur planen ser ut här näst, spännande!
  • mithrandil
    t0va skrev 2011-04-20 11:18:49 följande:
    img.skitch.com/20110420-fuiuwdkcy4gntx82n41m8....jpg någon som kan se ifall detta kan vara utslag pga. allergi? Det är en massa små upphöjda röda prickar, mest på halsen men lite på kinderna och ner på magen och i nacken. 

De kom i förrgår efter att han ätit en ny burk mat, var lök, tomat och morot i, förutom ris och kyckling. Jag gissar på tomaten. Igår på morgonen så var bajset jättelöst vid ett tillfälle så det känns som något han reagerade emot. 

Men samtidigt så funderar jag på utslag för att han dregglar så, han är jämt fuktig kring halsen, men då borde det ha kommit tidigare tycker jag.

Om det är allergi pga. något han ätit en gång hur länge kan de sitta kvar, så vi kanske kan avgöra ifall det kan ha varit den engångstillfället eller något som han utsätts för dagligen.  
    Har tidigare i tråden frågat om just likadana prickar.
    Amanda får sådana titt som tätt men de sitter även i nacken och neråt ryggen, förutom på de områden som din kille hade på bilden så jag tror inte de beror på saliv. Men vad de beror på har jag ingen aning om tyvärr.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • SmillaMilla

Hej! Någon här som fått betapred till ert barn? Hur ger ni då? Någon som fått att nin skall ge under flera dagar? Hur stor dos? Hur har barnen reagerat?

• ViFrånLandet
    SmillaMilla skrev 2011-04-20 19:32:39 följande:
    Hej! Någon här som fått betapred till ert barn? Hur ger ni då? Någon som fått att nin skall ge under flera dagar? Hur stor dos? Hur har barnen reagerat?
    Gabriel har bara fått betapred på sjukhus, då fick han 10 (mg?) upplöst i en spruta, sån utan nål som man ger i munnen. Sen fick han aerius i 5 dagar efteråt... Nässelutslagen försvann omgående och kom inte tillbaka, inga biverkningar vad vi märkte.

Vad ska ni ge emot? Fick ni ingen information om hur ni skulle ge det?
  • Sousafon
    SmillaMilla skrev 2011-04-20 19:32:39 följande:
    Vi har också betapred till vår son, men det ska vi bara ge vid kraftig allergisk reaktion. Vi har gett en gång, 8 tabletter upplösta i lite vatten. Vad jag har förstått är detta något som inte ska ges för mycket, utan bara vid akuta reaktioner.
  • Allrona

Ni som har barn som är soja/baljväxtallergiker, klarar de äta piggelin? Dagis ringde precis och ville veta vad hon kunde äta för glass då de ska på utflykt och gb har ju INGEN glass som inte innehåller mjölk eller baljväxtsläktingar. Nu sa jag att de helst ska leta efter triumfglass som har carsglass men i andra hand piggelin från gb. Vi har aldrig gett henne ngt med gummi arabicum som det är i piggelin så vi har ju ingen aning om hon reagerar på det. Tycker ju så synd om henne om hon ska behöva bli utan glass när alla andra äter Rynkar på näsan  Någon med erfarenhet?

• Allrona
    Allrona skrev 2011-04-21 09:19:37 följande:
    Ni som har barn som är soja/baljväxtallergiker, klarar de äta piggelin? Dagis ringde precis och ville veta vad hon kunde äta för glass då de ska på utflykt och gb har ju INGEN glass som inte innehåller mjölk eller baljväxtsläktingar. Nu sa jag att de helst ska leta efter triumfglass som har carsglass men i andra hand piggelin från gb. Vi har aldrig gett henne ngt med gummi arabicum som det är i piggelin så vi har ju ingen aning om hon reagerar på det. Tycker ju så synd om henne om hon ska behöva bli utan glass när alla andra äter Rynkar på näsan  Någon med erfarenhet?
    Blir lite nervös. Tror ju inte att det funkar med gummi arabicum eftersom hon är så himla känslig men vad gör man? Aja, nu har jag ju sagt att de får prova så nu får jag ju stå för det Drömmer
  • Kavat
    Minifer skrev 2011-04-20 13:50:33 följande:
    Hurra vilken bra tråd! Här hoppar jag in om jag får! Har en son på 1.5 som är konstaterat äggallergisk, men försöker nu reda ut om det är mer iom att han har så mkt eksem. Hans Har även en lillasyster på 4 månader som också får eksem så vi experimenterar som tusan med mat till mig och sonen nu. Någon som har tips på metod, vi blir helt förvirrade och tycker det är svårt
    Välkommen!
  • tes 75

nä, nu är vi trötta på sonens förskola och dess brister i föräldrakommunikation med avseende på allergikost och allergiska reaktioner. droppen kom nu i veckan när sambon för hundrade gången hämtar vår son med gammal intorkad diarré i blöjan och skinnflådd rumpa. uppenbarligen har de inte resurser att ge barn med allergier den extra tillsyn som krävs. så, vi vill byta förskola. någon här i tråden som bor i Uppsala och kan tipsa om förskolor med bra rutiner kring barn med särskilda behov?

Svar på tråden Allergitråden