• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil

Tack för alla kramar!
    De var välbehövda.

Älsklingen87: Du vet vart vi finns om det strular sig med dietisten. bara att säga till!

Kavat: Tack! Jag hoppas verkligen att du har rätt och att vi kan hitta tillbaka till varandra på något sätt.
    Hur eller hur kan det väl vara bra med en samtalskontakt, dels för att man ska kunna få rätt hjälp med hur man löser allt praktiskt med barnen och hur man ska gå tillväga för att allt ska gå så smärtfritt som möjligt.

Vi har inte haft mycket tid över till varandra sen alexander föddes, jobbar inte andreas så är han med barnen och under den tiden passar jag på att göra allt man inte hinner att göra när man är ensam. Sen de dagarna andreas är ledig och barnen väl sover sen är jag ofta så slut att jag däckar när jag söver amanda eller så är man så trött så man bara suttit vid datan eller tvn och slappat. Fast man får ju springa in och ut till amanda stup i kvarten så det blir ju inte mycket slappa av heller. Sen sover Andreas tills ett par timmar innan han åker till jobbet så vi ser ju verkligen inet mycket av varandra.

Usch.. allt känns bara skit.
    Är hemma hos föräldrarna nu och det känns som om man hela tiden glömmer bort vad som hänt eftersom allt är som vanligt när vi är här. Det är som ett knytnävsslag i magen varje gång man kommer på hur förändrat allt blivit. På ett sätt vill jag hem igen men samtidigt inte, kommer nog kännas konstigt att gå där med varandra när allt är så annorlunda nu.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • t0va

Ser att ni pratar eksem, nu har Theo fått väldigt röda kinder igen och på ena sidan har han typ en femkronestort rött torrt märke. Vad kan vi smörja med, bvc sa vanliga krämer men det hjälper inte. Becur repair och locobase har jag sett att ni pratat om men kan det finnas något annat lämpligt? 

Det röda försvinner inte som kinderna, det kommer och går men det torra märket är kvar även om kinderna är ok, fast även dem är torra och röda ofta. Funderar på ifall det inte är kanin ändå. För hos mina släktingar hade han inte röda kinder, men de har massa katter istället. Fast samtidigt så har han ju det även på andra ställen där det inte finns kaniner.

bvc började prata mögel, visst i våran lägenhet kan det kanske finnas, är miljonprojektshus vi bor i, men på föräldrastödet har jag svårt att se det. Fast det kan ju vara många andra saker. Hemma hade han inte det så ofta förut som han har nu, men nu krälar han runt också lite mer och ligger på mattan på magen.

Så svårt, men vad kan vi prova att smörja med?  

mithrandil: kämpa på, här är det också väldigt turbulent just nu. I söndags efter att jag hade lagt Theo så sa jag åt sambon att jag går ut nu, och så gick jag bara och var borta 45min. Bara jag och mina tankar. Han har inte tagit Theo många stunder och jag fick bara nog. Orkar inte med alla uppvak på nätterna och styra runt allt annat. Sambon har aspergers så det blir ju tuffare och det vet jag men ibland så rinner det bara över. Men vi går i någon form av terapi på föräldrastödet, har pratat om hela familjesituationen och det har hjälpt massor. 

Nu ska jag dit själv idag, känns jättebra att få prata av mig lite även om jag har pratat med sambon också. Kände som du när jag åkte till mina föräldrar, dels mådde theo så bra där med sin allergi och det var lungt jag har alla mina vänner där, att komma hem även om jag längtade till sambon var lite ångestladdat. Man glömmer lätt den där andra verkligheten. 

Kämpa på så får ni se vart det leder, hoppas det blir en bra lösning för alla vad det än blir. 

• Jaramla

mithandril: tänker på dig

jag tror ju på terapi (är nästan färdig psykolog så kanske lite partisk ) men det handlar inte om att rota i privata saker. det handlar om att ändra kommunikationsmönster, att få hjälp att vara tydligt med att uttrycka sina behov och få lyssna till den andres samt se om man kan hitta ett gemensamt sätt att fungera på - oavsett om det skall vara i en kärleksrelation eller i en relation som separerade föräldrar. men jag tycker nog faktiskt nästan att man är skyldig sina barn att ta den hjälp man kan få för att skapa en bra relation - har man inte pratat ordentligt på flera år (så som det ofta är med småbarn och särskilt med småbarn som varit mycket sjuka) så är det svårt att ha konstruktiva samtal själva eftersom det är smärtsamt och sorgligt och man tolkar så mycket innan ens några ord har uttalats. förstår att du redan vet detta men det kan kanske vara argument för att få med honom!

• amia01

Tror vår dotter har blivit allergisk, men jag vet inte mot vad. Har sedan tidigare problem med förkylningsastma och kraftiga reaktioner på insektsbett, men hittills ingen mat-allergi. Men sedan några månader tillbaks klagar hon ofta på ont i magen och illamående. Oftast på heögkvällar när det är dax att gå och lägga sig. Nu i helgen kräktes hon en kväll. Ingen feber och ingen i närheten som haft magsjuka.
    Hade nog inte reagerat om det inte hade hänt så många gånger, och vid liknande tillfällen.
    Den enda gemensamma nämnaren vi hittat är att det oftast (? minnet är kort ? ) varit på fredagar/lördagar, när hon fått godis på kvällen. Däremot får hon nästan aldrig samma sorts godis, det har varit både choklad, nappar, remmar mm, så om det är godiset så måste det vara något som finns i många sorter. Utesluter lite det där med färgämnen...
    Mjölk och gluten reagerar hon inte på i vanlig mat, det känns skönt
    Återstår nötter? Fast det vet jag inte om det finns i "gele-godis"?
    Någon som har något tips?
    Och hur länge ska man vänta med att gå till läkare? Tänkte experimentera lite hemma först, och utesluta lite olika saker, för att få lite koll. Men det kanske är dumt?

• SanTan

Eksem-snack ser jag...
    Min ena dotter är allergisk mot ägg (får eksem), jordnötter (svullen hals och mun) och hasselnötter (utifrån pricktest och blodprov men som vi inte sett någon reaktion för. Hon har ätit ballerina-kex utan problem tex)

Nu den senaste veckan har hon fått mer eksem på händerna än vad hon brukar ha. Kan det vara så att det är pollenallergi som ger henne handeksem? Hon hade mer eksem än vanligt förra våren med. Då var vi och gjorde pricktest och inga pollen visade någon reaktion.

Min tanke är: Hon är pollen-allergiker som visar sig med eksem (hon nyser lite och kliar sig lite i ögonen men inte så mycket....) Hon har korsreaktion mot hasselnöt, därför visar detta sig på pricktest och blodprov, men hon är eg inte allergisk mot hasselnöt, eftersom hon kan äta ballerina kex utan problem?!?!

Vad tror ni om min teori???

• Minifer

Amia01: dricker och kissar hon normalt? Som diabetiker tänker jag på just diabetes när jag hör. Gemensamt för godset är ju att det är himla massa socker, och vid högt blodsocker mår man illa och kan få ont i magen och så. Behöver såklart inte alls vara det, men kanske värt att kolla upp? Andra tecken är att man dricker och kissar mycket.

• amia01
    Minifer skrev 2011-04-26 17:16:38 följande:
    Amia01: dricker och kissar hon normalt? Som diabetiker tänker jag på just diabetes när jag hör. Gemensamt för godset är ju att det är himla massa socker, och vid högt blodsocker mår man illa och kan få ont i magen och så. Behöver såklart inte alls vara det, men kanske värt att kolla upp? Andra tecken är att man dricker och kissar mycket.
    Tack för tipset! Men jag tror inte det kan vara det, hon kissar väldigt sällan, bara 2-3 gånger per dag, och dricker inte onormalt mycket. Kan det vara diabetes ändå?  Stämmer på så sätt att hon nästan alltid blir illamående och klagar på magont av godis och kakor, oavsett vad det är för sorter...
  • Minifer

Jag vet ärligt talat inte, eftersom jag inte vet i vilken ordning tecknen uppstår så att säga. Men att kolla blodsocker går ju fort och enkelt hos vc eller BVC. Har du pratat med BVC om det och vad säger de isf? Testa skriva upp precis vad hon äter, det ska vi själva göra, minnet är ju som sagt kort :)

• elisen

Hej!

finns det någon här som har tips om en bra dammsugare.

Vår har gått sönder och eftersom vår dotter är känslig i hud och luftvägar så tänkte jag köpa en som är rekomenderad av astma och allergiförbundet. (har ej möjlighet till centraldammsugare).
    Var iväg och tittade på dammsugare idag och hade dragit ut de dammsugare som astma och allergiförbundet rekomnderar men de modellerna vekar vara utgående och fanns inte att få tag på (iaf i de affarer jag var i).

Någon som har en uppdaterad lista eller vet någon som är bra ur allergisynpunkt.
    Fick ett tips i en av affärerna om Nilefisk som hade en modell som franska atma och allergiförbundet rekomenderade. Någon som vet något om denna??

Mycket tacksam för svar

• AAEV

Tittar in igen med en fråga.
    Hur får era barn i sig kalcium?

Eleonoras utslag var mycket bättre idag på morgonen, smorde med Locoiden igår. Tror att det är värmen faktiskt, hon är ju väldigt känslig för kyla och kanske för värme också då... 

Svar på tråden Allergitråden