• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Mama Law

Hej allihopa hoppas att ni kan njuta av det härliga vädret. Vi har åkt upp till mina föräldrar i fjällen så vi slipper lite pollen vilket gör att barnen kan vara ute. 

Tänkte uppdatera om mitt vårdbidrag som alltid krånglar den här gången tog det "bara" 6 månader men det är ju en förbättring i af. Den här gången kom de fram till 1 helt vårdbidrag med 69% i merkostnader så det är en höjning med 1/4 och 33%. Egentligen är det för lite men nu orkar jag inte tjafsa mer, det är ju endå mer likt det vi har i mertid än tidigare. Detta gäller från nov-10 til okt-12 så nu kan jag lägga det åt sidan ett tag om de inte ändrar sig vid beslutstagandet. 

Här har vi även nedräkning till turkiet resan som wiking fått genom min stora dag. Den 11 maj är avrese dag och vi hoppas på högtryck när vi kommer ner så vi kan bada hela dagarna och bara njuta.

Wiking äter ju sin första penicillin kur och har hunnit äta i 1½ månad när vi åker så hoppas slippa den när vi väl åker.

Kram och GLAD PÅSK på er alla. 

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Allrona

Minifer - vi använder inte välling men jag har läst här tidigare i tråden att semper har kommit ut med en ny mjölkfri välling som ska finnas i vanliga matbutiker. Vi ger vår dotter varm risdryck istället för välling eftersom inte sempers förra mjölkfria välling (de slutade tillverka den) inte funkade för dottern och hennes läkare inte ansåg att hon behövde ha välling.

• Allrona

Mamma law - hur har det gått med skolan? (för visst var det ni som hade problem med föräldrar som satte sig emot kommunens lösning?)

• Mama Law
    Allrona skrev 2011-04-23 08:25:13 följande:
    Mamma law - hur har det gått med skolan? (för visst var det ni som hade problem med föräldrar som satte sig emot kommunens lösning?)
    Japp, kommunen lovade på sätt och vis de andra föräldrarna att bygga nytt. Men nu när de har gått igenom så har de insett att det blir för dyrt, Villan ca 3miljoner och nybyggnad ca 15miljoner. Så nu har de skrotat nybygge och har som jag fattat det bestämt sig för villan och ska köpa den. Föräldrarna är inte längre emot allergianpassningen utan nu är det bara villan och dess läge som är problem och än är inte sista ordet sagt i röran... så det återstår att se hur det blir i slutändan.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Tibell

Så här ser alltså Bellas "vete prickar" ut. Dessa får hon när hon fått i sig vete. Det syns nog inte men hon har på läpparna, på insidan av läpparna och på tungan. Astman är kass trots massa mediciner, hon är tokförstoppad men mår annars rätt bra. Det är ju trots allt vete hon tål mest av faktiskt..

• Miralicia

Vad säger ni?
    www.alltomstockholm.se/start/article2328441.aos

Jag får lite lust att kommentera.
    Håller till 100% med henne om att det vanligtvis är alldeles totalt för bedrövligt med kost- & allergikunskapen hos de som arbetar på div krogar och liknande.
    Det som får mig att vilja kommentera är att hon klagar på svårigheterna att kunna äta ute när hon är laktosintolerant - att det är det som gör det krångligast. Obestämd

Har lust att skriva något om kom igen och klaga över svårigheterna att hitta kost ute på krogen när du behöver ha kost utan mjölkprotein, ägg, soja, alla baljväxter inkl jordnötter och alla baljväxtbaserade tillsatser (som kan förekomma i så gott som allt som på något sätt är processat), alla sädesslagen (dvs vete, råg, korn, havre - och det räcker inte med glutenfritt, och att det finns en hel del som är baserat på vete som är undantaget för att behöva ursprungsmärkas), majs, bovete, tomat, jordgubbar, alla stenfrukter, alla citrusfrukter, vanilj, alla nötter, all fisk, alla skaldjur, div annan frukt, bär och grönsaker samt ett antal olika konserveringsmedel. (lite hopslaget från genomsnittet här i tråden/trådarna). Då säger jag inget om att man klagar, men tyvärr är det sällan "vi" som klagar, vi har för länge sedan resignerat och vant oss med att alltid ha med eget, utan de som klagar är oftast de som bara har laktos- eller glutenintolerans att ta hänsyn till.

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • ViFrånLandet
    Miralicia skrev 2011-04-24 20:02:22 följande:
    Vad säger ni?
    www.alltomstockholm.se/start/article2328441.a...

Jag får lite lust att kommentera.
    Håller till 100% med henne om att det vanligtvis är alldeles totalt för bedrövligt med kost- & allergikunskapen hos de som arbetar på div krogar och liknande.
    Det som får mig att vilja kommentera är att hon klagar på svårigheterna att kunna äta ute när hon är laktosintolerant - att det är det som gör det krångligast. Obestämd

Har lust att skriva något om kom igen och klaga över svårigheterna att hitta kost ute på krogen när du behöver ha kost utan mjölkprotein, ägg, soja, alla baljväxter inkl jordnötter och alla baljväxtbaserade tillsatser (som kan förekomma i så gott som allt som på något sätt är processat), alla sädesslagen (dvs vete, råg, korn, havre - och det räcker inte med glutenfritt, och att det finns en hel del som är baserat på vete som är undantaget för att behöva ursprungsmärkas), majs, bovete, tomat, jordgubbar, alla stenfrukter, alla citrusfrukter, vanilj, alla nötter, all fisk, alla skaldjur, div annan frukt, bär och grönsaker samt ett antal olika konserveringsmedel. (lite hopslaget från genomsnittet här i tråden/trådarna). Då säger jag inget om att man klagar, men tyvärr är det sällan "vi" som klagar, vi har för länge sedan resignerat och vant oss med att alltid ha med eget, utan de som klagar är oftast de som bara har laktos- eller glutenintolerans att ta hänsyn till.
    Ja snälla skirv det! Drömmer
  • ViFrånLandet
    Miralicia skrev 2011-04-24 20:24:19 följande:
    Skickade visst iväg ungefär det jag skrev här, bara aningens omformulerat.
  • ViFrånLandet

Måste ju fråga, hur har det gått för er alla nu under påsk? Brukar ju innebära en hel del allergen mat, godis, dryck och annat... Vi har haft det helt underbart iaf, min mamma gick in med hela sin själ och fixade god mat till G samt en påskägg med vindruvor och lite småsaker, blev riktigt poppis för både G och hans kusin, som inte alls tycktes sakna godiset trots att hon är 3 och ätit sånt ett tag Glad Det som var mest lyckat var dock den grillade korven G fick, oj så roligt han tyckte det var att få gnaga på en sån, hehe Flört

Svar på tråden Allergitråden