• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • miracle maker
    ViFrånLandet skrev 2011-04-21 22:27:51 följande:

Miracle maker: Oldas rismjöl/risgröt är särnärmärkt så det är ok, innehåller bara ris och vatten (sonen får också den på livsmedel)

Förlåt, såg inte ditt inlägg igår, är inte riktigt människa vid den tiden på dygnet
    Miralicia skrev 2011-04-22 02:56:19 följande:
    Har för mig att Kavat skrivit om att trållmors barn reagerat på Oldas rismjöl/risgröt. Kommer inte ihåg om Kavat ens vågat testa Oldas till sin minsting, eller om det var så att de testat och han reagerat på det. Men risentas funkar för dem. Så något verkar det kunna vara med Oldas även om den är särnär-märkt, men då har de ju båda två typ mer än hyperkänsliga barn.

Så Miracle maker - om det är enda skillnaden som ni vet om, att ni bytt från Risentas till Oldas och det har blossat upp eksem så skulle nog jag testa att byta tillbaka till Risentas ett litet tag för att testa.
    Ja, det är Oldas rismjöl och Sempers mjölkfria risvälling som är det nya vi testat så du har rätt i att vi får byta tillbaka till Risenta och se vad som händer. Gjorde både gröt och välling på Risentas rismjöl tidigare och det funkade hur bra som helst. Jag återkommer med resultat om någon vecka!
  • Allrona

Minifer - vanlig sojasås ska de flesta sojaallergiker klara. Rosslighet och slem i bajset kan absolut bero på mjölken. Märkte ni någon skillnad när du tog bort mjölken? En vecka kan iof vara för lite utan mjölk för att se tydliga resultat. Vad åt du för ersättningsprodukter? Havre, ris, soja?

• Minifer

Allro: åtusan! Trodde sojasås var helkört. Jag har inte ätit någon ersättningsprodukt alls, utan bara låtit bli allt med mjölkprotein i. Nu är det lite förvirrat för igår var eksemen lite värre, men idag lite bättre, trots att jag hävde i mig massa glass igår. Blir inte klok på detta! Hur länge ska man vara mjölkfri för att rensa systemet? Och hur mycket mjölk ska jag käka för att kompensera? Och om soja-allergiker tål sojasås vad ska jag undvika? Har verkligen noll koll känns det som. Tack snälla för hjälpen! Har läkartid för lillan på tisdag, men litar inte helt på läkarna (som sist sa att det var hormonplitor när jag ifrågasatte allergi)

• Allrona

Min dotter hade också hormonplitor enligt en läkare nästa läkare sa att man såg direkt att det var mjölkallergi.
    Som sojaallergiker ska man framförallt undvika typ sojamjölk osv. Sen blir även många sojaallergiker även allergiska mot baljväxter och då finns det också en mängd e-ämnen som är gjorda av baljväxter som man också kan bli allergisk mot. Sojasås brukar innehålla så lite sojaprotein så det ska vara ok, men min dotter klarar inte sojasås så man kan även reagera på det.
    Det vanligast är att man blir rekommenderad att vara utan mjölk i minst två veckor. För vissa tar det upp mot en månad för att få resultat. Mjölken går ur din kropp på två veckor och sen kan det ta två veckor för att det ska gå ur bebisens kropp.
    Jag rekommenderar att du provar havre eller risdryck för att få i dig kalcium. Och så finns det bra "matlagningsgrädde" av havre. Som sås funkar de flesta färdiga bearnesesåser i burk (för att rädda ev grillkvällar )

• ViFrånLandet

Borde man bli orolig när barnet snorar och "gråter" ute men inte inne..? Snälla säg att det finns bättre ursäkter än pollen till det..!?

• Tibell

Alrro : jag vet :( som tur var inga stora mängder men hon har varit mer påverkad redan ikväll :( fula utslag runt munnen ...

ViFrånLandet : Bella har precis likadant :( läkaren såg det i måndags och sa pollen direkt , tyvärr..
    Men jag har hoppet uppe idag. Trots att hon knappt hostat idag sedan hon fick aerius . Bara nu ikväll dock men det skyller jag på veten

• lolo21

Älsklingen87: Åh hoppas det håller sig ganska lugnt, så jobbigt när de får i sig de de inte tål!
    På tal om små skruttbarn, min wille vägde 8 kilo vid ettårskollen. Nu är han 3,5 och väger 13, och är 87 kort.  Vi går på tillväxtkoller på barn och ev blir det behandling med tillväxthormoner när han fyllt fyra.

Hmm min gosse har ju hostat o snorat som en galning, fast även på nätterna, lite krupp, men jag tror det är förkylning o inte pollen.. eller jag hoppas på det;P

Svar på tråden Allergitråden