• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Minifer

mitt i natten-noja

Usch jag är orolig! Min son har ju varit lös i magen en vecka som jag säkert sagt tidigare, innan dess lös och hård om vartannat. Vi var inne med honom på akuten för tre dagar sedan eftersom vi var rädda att det var helstopp, men icke. Runt midnatt inatt vaknade han och blev HELT hysterisk. Sparkade och vred sig som en orm och grät och skrek så han knappt kunde andas, verkade ha ont. Jag blev så orolig att jag nästan dog på fläcken. Det gick över efter kanske tio minuter i alla fall, och i samråd med 1177 avvaktar vi. Jag inbillade mig att han dricker mycket, vilket vi sade till 1177 som sade att det kan vara ett tecken på diabetes. Det vet jag eftersom jag själv har diabetes, men sonen var med i den sk teddystudien när han föddes där det konstaterades at han inte har ärftliga anlag för det, så det kändes lite långsökt.

Men så satte jag mig och googlade och upptäckte att det finns något som heter sekundär diabetes, som man kan få bla vid långvarigt användande av kortison!!! Det är det fan ingen som sagt!! Han har ju blivit smord med kortison i hela sitt liv i stort sett varje dag sedan han var 12 veckor, på inrådan av läkare! Är jätteorolig nu att han skall ha fått diabetes pga det, och har han det blir jag vansinnig! Och visst kan både förstoppning och diarre vara tecken på diabetes, ökad törst likaså, och trötthet  (han ser alltid trött ut) och avmagring (har inbillat mig flera veckor att han blivit lättare). Argh!

Det som är bra är att jag ju själv snabbt kan kolla hans blodsocker imorgon eftersom jag ju har en mätare, och då får jag besked på en gång, men ville skriva av mig lite för vill inte väcka honom igen bara för att hugga hål i fingret på honom när han äntligen somnat efter allt ontet.

Men tänk på det ni som har småttingar med eksem, att man kan utvecka sekundär diabetes av det =( Och tydligen benskörhet också.

• Allrona

Mithrandil - usch vad jobbigt med ev separation. Skickar en stor kram! Hoppas att det löser sig på bästa sätt för er familj.
    Och hoppas ni får bra hjälp på torsdag med sonen! Jobbigt när eksemen ökar och man inte vet vad som är orsaken.

• Allrona

Minifer - enligt dotterns läkare finns det ingen risk för dessa allvarliga biverkningar vid smörjning med tex svaga kortisoner och inte heller starka kortisoner om man använder det enligt läkares ordination. Man kan heller inte få dessa biverkningar av astmamedicinerna med kortison som vi ger våra barn. Fört i tiden gav man sprutor som innehöll stora mängder kortison och dessa gav biverkningar!
    Jag hoppas verkligen det stämmer det läkaren sagt!

• The Luckiest

Hej hittade denna sida först nu. Har en dotter på 11 månader med diverse allergier o överkänsligheter. Håller på med provokation. Undrar bara, har hört att det är många som får typ recept på allegimat så att det inte blir så dyrt. Inte nog med att lilla skruttan ska behöva låta bli att äta en massor, man ska bli halvt ruinerad för att köpa mat hon klarar av också.

• Tibell

Mithrandil : fy vad tråkigt att läsa :( skickar stor kram!!
    Angående neocaten vet jag inte än. Dietisten skulle ringt förra veckan men gjorde aldrig det. Ringde själv flera ggr varje dag utan att få tag på henne.
    Ska ringa igen i morgon!

• saffe
    The Luckiest skrev 2011-04-25 09:20:04 följande:
    Hej hittade denna sida först nu. Har en dotter på 11 månader med diverse allergier o överkänsligheter. Håller på med provokation. Undrar bara, har hört att det är många som får typ recept på allegimat så att det inte blir så dyrt. Inte nog med att lilla skruttan ska behöva låta bli att äta en massor, man ska bli halvt ruinerad för att köpa mat hon klarar av också.
    Du får säga till din läkare att du vill ha kontakt med en dietist, så kan dom fixa en del "allergimat" på livsmedelsanvisning. Man betalar 120 kr för ett uttag. Jag har för mig att ett uttag ska räcka i 2 eller 3 månader (t.ex mjöl, pasta, kex, pofiber, fiberhusk).
  • Allrona

The luckiest - vad har hon för allergier? Gluten eller veteallergi verkar man kunna få en del ersättningsprodukter för. Om hon har mjölkallergi kanske ni vill ha ersättning att göra välling och gröt av. Övriga allergier verkar det inte finnas så mycket att få ut på livsmedelsanvisning tyvärr.

• Kavat
    mithrandil skrev 2011-04-24 23:07:16 följande:
    Jag har tagit upp det vid ett tidigare tillfälle men då har han inte tyckt om iden av att andra ska rota i privata saker.
    Men nu så verkar det försent, han säger att han inte älskar mig längre. Får se hur det går, vi kommer ju ändå behöva bo ihop ett tag och för barnens skull måste vi vara vuxna och prata igenom hur framtiden ska se ut.

tack för rådet om hatt, ska köpa en sån där solhatt han hade förra året. Hoppas bara den får sitta på för hittills har mössa och keps åkt av snabbare än snabbt. Kan man smörja med locobase repair för att lindra eller ska jag låta öronen vara?
    Jag tycker nog att ni ska försöka få hjälp, om inte annat för barnens skull. Hjärta Det finns många som kommit på att man inte älskar någon för att sedan ändra sig. Men som ni har det med barn och annat så tar det ju all kraft, sömn och energi gissar jag så ni inte hinner ägna er åt eran realtion?!
    Vad ni egentligen behöver är egentid samt tid ni tillsammans och kunna vara "som ni var förr" innan barnen kom in i bilden.
    Det är vanligt att relationer kraschar när man fått barn. Vår första barnmorska sa att det är 1 par av 4 som separerar inom ett år från första barnet om man bodde i Göteborgs innerstad! Det är jätte mycket!

Håller alla tummar att det löser sig på bästa sätt! Kram!

Solhatt MED band finns! Och är han så stor att han gillar någon figur typ bamse, gå till lindex och köp en bamsehatt osv. Låt gärna honom välja. Alternativt köp en sån där strykpålapp med en kul figur. Det funkar på mina, men han kan vara för liten?
  • Allrona

Minifer - jag tror klass 3 räknas som stark. Vi är ordinerade att använda den Max 2 veckor och sedan fasa ut. Vet inte vad maxdosen är på en sån salva. Hur mycket smörjer ni?

Svar på tråden Allergitråden