• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

ViFrånLandet : härligt att det funkat så bra :) värmer ett trött mammahjärta!

Hur det gick för oss ser du i mitt senaste inlägg. Men på det stora hela har det funkar rätt hyfsat. Vi har fixat all mat själva faktiskt..

• 2små2stora
    ViFrånLandet skrev 2011-04-24 20:34:44 följande:
    Måste ju fråga, hur har det gått för er alla nu under påsk? Brukar ju innebära en hel del allergen mat, godis, dryck och annat... Vi har haft det helt underbart iaf, min mamma gick in med hela sin själ och fixade god mat till G samt en påskägg med vindruvor och lite småsaker, blev riktigt poppis för både G och hans kusin, som inte alls tycktes sakna godiset trots att hon är 3 och ätit sånt ett tag Glad Det som var mest lyckat var dock den grillade korven G fick, oj så roligt han tyckte det var att få gnaga på en sån, hehe Flört
    W kräktes en del igår och har varit lite gasig i natt. Men kanske inte så konstigt när det var fullt med ägg på bordet. 

Johanna var jätte lycklig för hon fick kräkor (räkor) till maten  och Plamils rismjölk choklad i påskägget
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • tes 75
    ViFrånLandet skrev 2011-04-24 20:34:44 följande:
    Måste ju fråga, hur har det gått för er alla nu under påsk? Brukar ju innebära en hel del allergen mat, godis, dryck och annat... Vi har haft det helt underbart iaf, min mamma gick in med hela sin själ och fixade god mat till G samt en påskägg med vindruvor och lite småsaker, blev riktigt poppis för både G och hans kusin, som inte alls tycktes sakna godiset trots att hon är 3 och ätit sånt ett tag Glad Det som var mest lyckat var dock den grillade korven G fick, oj så roligt han tyckte det var att få gnaga på en sån, hehe Flört
    det har gått bra! men så har vi inte firat påsk heller dock var sonen rejält kass i magen veckan innan påsk, vilket vi anar kan ha berott på att de pysslade med äggkartonger på dagis.
  • Allrona

Här har det också funkat bra. Påskharen kom bara med godis som lilla kunde äta maten har också funkat bra. Dock har hon fortfarande eksem och ont i magen efter två omgångar med soja och baljväxttillsatser på en vecka!

• mithrandil

Hej tjejer!
    Inte varit inne på "evigheter" känns det som. Här är allt en enda röra. alexander är jättedålig i magen och börjar få eksemfläckar över hela benen, konstigt eftersom han har diagnosen böjveckseksem. Har blåsor på öronen och börjar sova extremt oroligt. Skönt vi ska till läkaren med honom på torsdag iaf. Amanda är väl som hon är. Tjurig som få och har varit hård i magen ett tag nu, men läget är ändå under kontroll.
    Tillråga på allt verkar det som om man ska bli ensamstående. Förstår itne hur jag ska klara allt det här själv.
    Är hemma hos mina föräldrar nu och tänkte få mig en liten minisemester för att klura ut hur man ska fortsätta.

Hur har ni det?

älsklingen: Har inte kunnat läsa ikapp mig, hur har det gått med neocaten?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Kavat

Mithrandil, vad tråkigt med separation.. Har ni försökt prata med något proffs på relationer? Det är tufft med småbarnsåren och ännu tuffare med två tätisar och dessutom allergiska... Skriver på mobilen så det blir kort. Men blåsor på öronen får alla här av solen som är superstark, så på med hatt och se om det går ner.

• mithrandil
    Kavat skrev 2011-04-24 23:00:24 följande:
    Mithrandil, vad tråkigt med separation.. Har ni försökt prata med något proffs på relationer? Det är tufft med småbarnsåren och ännu tuffare med två tätisar och dessutom allergiska... Skriver på mobilen så det blir kort. Men blåsor på öronen får alla här av solen som är superstark, så på med hatt och se om det går ner.
    Jag har tagit upp det vid ett tidigare tillfälle men då har han inte tyckt om iden av att andra ska rota i privata saker.
    Men nu så verkar det försent, han säger att han inte älskar mig längre. Får se hur det går, vi kommer ju ändå behöva bo ihop ett tag och för barnens skull måste vi vara vuxna och prata igenom hur framtiden ska se ut.

tack för rådet om hatt, ska köpa en sån där solhatt han hade förra året. Hoppas bara den får sitta på för hittills har mössa och keps åkt av snabbare än snabbt. Kan man smörja med locobase repair för att lindra eller ska jag låta öronen vara?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • ViFrånLandet
    mithrandil skrev 2011-04-24 22:37:42 följande:
    Citeringen blir helt knasig..?

Skickar en stor kram och hoppas ni kan lösa det på bästa tänkbara vis Hjärta

Kan meddela att jag bränt mig på öronen, inga blåsor men "fnasig" och det gör sjukt ont.. Jag smörjer med aloevera, kanonskönt! Dock ingen aning om innehåll...
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-04-24 23:07:16 följande:
    Jag har tagit upp det vid ett tidigare tillfälle men då har han inte tyckt om iden av att andra ska rota i privata saker.
    Men nu så verkar det försent, han säger att han inte älskar mig längre. Får se hur det går, vi kommer ju ändå behöva bo ihop ett tag och för barnens skull måste vi vara vuxna och prata igenom hur framtiden ska se ut.

tack för rådet om hatt, ska köpa en sån där solhatt han hade förra året. Hoppas bara den får sitta på för hittills har mössa och keps åkt av snabbare än snabbt. Kan man smörja med locobase repair för att lindra eller ska jag låta öronen vara?
    Hoppas det blir så bra som det kan bli för er. 

Påsken gick bra även om svärmor tyckte hon kunde ge theo tårta bara den hade laktosfri grädde. Att det kan vara mjölk i tårtbottnen hade hon ingen tanke på. Men nu fick han banan istället och var jättenöjd. 

När vi åt påskmiddagen fick han en burk och sen fick han potatis att gnaga på, så han var i himmelriket. Börjar dock bli svårt att få äta godis i fred nu, han vill också äta, men än så länge går det med kex. Blir så jobbigt när han inte ens kan slicka pådet och provsmaka.  
Svar på tråden Allergitråden