• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Minifer

Allro: vi har smort varje dag i nästan 1.5 år. Första halvåret två gånger om dagen, nu varje kväll. Vi vägrar dock använda den ordinerade klass 3 utan använder locoid som är klass två. Jag är såklart orolig eftersom fass säger att man inte skall använda kortison länge, men doktorn har sagt att vi ska göra det. Och smörjer vi inte blir eksemen fruktansvärda. Nu är de på bättring igen så då undviker vi att smörja. Usch känns inte alls bra :(

• Allrona

Minifer - jag vet inte alls hur mycket man får ta men kontakta er läkare och fråga om dosen ni har kan påverka. Sen gissar ju jag på att om ni hittar vad han är allergisk mot så kommer eksemen försvinna. Eksem ska ju normalt försvinna om man smörjet ihärdigt med kortison men om det är en allergi bakom så triggas ju hela tiden nya eksem.

• LadyM

Hej på er! Har tänkt ett par dagar att jag måste fråga er, har fått så bra svar av K Kavat tidigare! Min lillplutt är allergisk mot mjölk, ägg, vetemjöl, fisk & jordnötter. Vi är strikta med allt detta. Men det är NÅGOT han får eksem av och utslag av och jag bli inte klok på VAD!!!! Har skrivit matagsbok senaste två veckorna och det är något av nedanstående, jag har redan plcokat bort katrinplommon, ärtor, banan och mango men det verkar inte påverka något. Han får eksemprickar i ansiktet och på ögonlock, i nacken och på hals/bröst. Han får även mer tillfälliga röda utslag på benen.

Vad tror ni? Är något mer trolig än något annat??? Kanske får börja med baskost för att reda ut det........

Sinlacgröt, Carlshamns havremjölk, Otleys havregrädde, päronpuré, majs, potatis, nötkött, morot, lagerblad, timjan, vitpeppar, haricoverts, majsbågar, dill.

Någon som har något tips?

• Miralicia
    LadyM skrev 2011-04-25 20:47:45 följande:
    Hej på er! Har tänkt ett par dagar att jag måste fråga er, har fått så bra svar av K Kavat tidigare! Min lillplutt är allergisk mot mjölk, ägg, vetemjöl, fisk & jordnötter. Vi är strikta med allt detta. Men det är NÅGOT han får eksem av och utslag av och jag bli inte klok på VAD!!!! Har skrivit matagsbok senaste två veckorna och det är något av nedanstående, jag har redan plcokat bort katrinplommon, ärtor, banan och mango men det verkar inte påverka något. Han får eksemprickar i ansiktet och på ögonlock, i nacken och på hals/bröst. Han får även mer tillfälliga röda utslag på benen.

Vad tror ni? Är något mer trolig än något annat??? Kanske får börja med baskost för att reda ut det........

Sinlacgröt, Carlshamns havremjölk, Otleys havregrädde, päronpuré, majs, potatis, nötkött, morot, lagerblad, timjan, vitpeppar, haricoverts, majsbågar, dill.

Av det du räknar upp säger jag Sinlacgröten eftersom den innehåller rätt stora mängder fruktkärnmjöl/johannesbrödsmjöl som är en baljväxt och därmed släkting till soja och jordnöt.

Betydligt toligare än katrinplommon, mango och banan.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Kavat
    LadyM skrev 2011-04-25 20:47:45 följande:

Tål han inte jordnötter eller vetemjöl så är det frågan om han tål soja? Och då ligger haricorvert som är baljväxt och framför allt sinlac som innehåller stor del sojasläktingar risigt till.
    Sen finns det nog rätt vanligt att veteallergiker som inte tål havredryck eller havregrädde pga kontamineringen. Det ska vara ok för en vanligt glutenintolerant, men jag som är känslig glutenintolerant reagerar. Miralicia som inte heller tål vete reagerar och de flesta barnen i tråden som tål vete tål heller inte havre även om det är ren havre.

Sen visst kan det vara något annat, men där hade jag börjat att rota.
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-04-25 18:30:51 följande:
    Minifer - jag vet inte alls hur mycket man får ta men kontakta er läkare och fråga om dosen ni har kan påverka. Sen gissar ju jag på att om ni hittar vad han är allergisk mot så kommer eksemen försvinna. Eksem ska ju normalt försvinna om man smörjet ihärdigt med kortison men om det är en allergi bakom så triggas ju hela tiden nya eksem.
    Minifer,
    Håller med Alrro. Leta efter orsaken till eksemen!
  • LadyM

Förresten: vad finns det för alt. till sinlac och är rismjölk mindre "allergent"

• tes 75
    LadyM skrev 2011-04-25 21:07:26 följande:
    Förresten: vad finns det för alt. till sinlac och är rismjölk mindre "allergent"
    Enago gör mjölkfria grötar, men de innehåller nog vetemjöl om jag inte minns fel. ni kan ju också koka egen gröt, & ev berika med mjölkfri ersättning. vi kokar denna risgröt till vår 1-åring varje morgon (och smular i en tablett MittVal Barn): http://knasigmat.blogspot.com/2011/04/morgongrot.html
  • Minifer

K kavat och Allro: jo det är ju det vi känner. Grr för att vi inte lyssnat till magkänslan tidigare. Har bara fått höra typ att That's life, bara att smörja. Har undvikit röda frukter/grönsaker i några dagar nu samt köpt mjölkfri välling. Ska försöka få akuttid hos doktorn imorgon också för något är fel fel. Blev nästan akuten igår igen. Tack så mycket!

Svar på tråden Allergitråden