• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Minifer

Allro: aha ok! Då förstår jag! Inte för att jag önskar allergier på någon annan, men är väldigt skönt att höra någon annans erfarenheter! Jag får väl fortsätta dricka mjölk och se om det dyker upp nya eksem eller om hon blir rosslig igen, så får vi se vad doktorn säger på tisdag också. På sätt och vis är det skönt att storebror är allergisk så de vet att man har lite koll på hur eksem ser ut iaf. Glad påsk allihopa förresten!

• Kavat

Försöker läsa ikapp. Har haft det lite körigt här. Mellansonen var lite hes i tisdags och sen kruppade han på natten. Riktigt otäckt, har inte varit med om det innan. Men det var först idag han blev snorig.. Ingen feber eller så men en himla hosta.. Ingen annan som är förkyld heller. Liten var kass en dag, men blev inget värre, förmodligen hade han knaprat i sig något han inte tålde... Suck! Det är inte lätt att hålla rent. Dottern som snart är 6 spiller så det står härliga till. Är fortfarande osäker på om liten tål majs... Har inte funkat så bra de gånger vi själva gett och sen äter han från golvet var och varannan dag.

Testade kycklingfärs, men det tog vi bort och helt plötsligt började han sova lite bättre...? Skumt. Vi får se...

Funderar även lite på att ta bort majs på lilleman, men vete katten om det är smart eller inte. Han blir totalt kass i magen om han får i sig för mycket, men har liksom inga andra symtpom (vad vi märker) än att bajset blir kasst och jag tror han blir svullnare om magen. Men vill verkligen inte ta bort det också, för det begränsar sååå mycket...

SmillaMilla och älsklingen,
    Little Beckys marshmallows funkar också (majs i). Plamill choklad är ju numera spår av soja-märkt, men det funkar hos oss. Vi gör ibland eget godis, med t.ex müsli eller corn flakes, marshmallows, russin, solrosfrön/pumpafrön jag vad man nu gillar och tål och antingen smält choklad eller egen i små formar. Jag har några recept på godis i min receptblogg, även kola gillas här hemma!
    Blå Myran gjorde kola med vinbär i och annat, blir lite friskare och somrigare.

Krya på Bella!

em87
    Liten tål ingen fisk verkar det som, inte ens när jag åt omega3 funkade det. Han blir prickig runt halsen typ ner på bröstet och ryggen, blir som småsmå blåsor, röd i rumpan, kasst bajs och sover sämre och spyr mer.
    Lilleman tål lax, men inte makrill eller hm strömming tror jag det var vi testade. Så han får lax och ingen annnan. Han får främst väldigt slemmig avföring och ja, det märkt att magen blir påverkad.

tes75
    Tråkigt att ni ska behöva byta förskola. Men usch, så där får det ju inte gå till. Har ni lämnat in klagomål, skriftligt? Förstår att ni vill byta ändå förstås... Kram!

• Kavat
    miracle maker skrev 2011-04-22 13:44:54 följande:
    Förlåt, såg inte ditt inlägg igår, är inte riktigt människa vid den tiden på dygnet
    Miralicia skrev 2011-04-22 02:56:19 följande:
    Har för mig att Kavat skrivit om att trållmors barn reagerat på Oldas rismjöl/risgröt. Kommer inte ihåg om Kavat ens vågat testa Oldas till sin minsting, eller om det var så att de testat och han reagerat på det. Men risentas funkar för dem. Så något verkar det kunna vara med Oldas även om den är särnär-märkt, men då har de ju båda två typ mer än hyperkänsliga barn.

Så Miracle maker - om det är enda skillnaden som ni vet om, att ni bytt från Risentas till Oldas och det har blossat upp eksem så skulle nog jag testa att byta tillbaka till Risentas ett litet tag för att testa.
    Ja, det är Oldas rismjöl och Sempers mjölkfria risvälling som är det nya vi testat så du har rätt i att vi får byta tillbaka till Risenta och se vad som händer. Gjorde både gröt och välling på Risentas rismjöl tidigare och det funkade hur bra som helst. Jag återkommer med resultat om någon vecka!
    Vi misstänkte nog mjölkspår..? Men vet inte... Jag fick reaktion  på liten (men vet ju inte om det var det helt säkert) och frågade Trållmor, och hennes Neelah tålde det inte så då tog jag bort Oldas. Men vet faktiskt inte. De gör ju som sagt en massa andra produkter, så hur särnär märkt och vad de använder i fabriken har jag inte någon koll på. Har inte vågat prova igen än.
    Skriv gärna hur det går!
  • Lussekatten87
    Kavat skrev 2011-04-22 20:33:12 följande:
    Försöker läsa ikapp. Har haft det lite körigt här. Mellansonen var lite hes i tisdags och sen kruppade han på natten. Riktigt otäckt, har inte varit med om det innan. Men det var först idag han blev snorig.. Ingen feber eller så men en himla hosta.. Ingen annan som är förkyld heller. Liten var kass en dag, men blev inget värre, förmodligen hade han knaprat i sig något han inte tålde... Suck! Det är inte lätt att hålla rent. Dottern som snart är 6 spiller så det står härliga till. Är fortfarande osäker på om liten tål majs... Har inte funkat så bra de gånger vi själva gett och sen äter han från golvet var och varannan dag.

Testade kycklingfärs, men det tog vi bort och helt plötsligt började han sova lite bättre...? Skumt. Vi får se...

Funderar även lite på att ta bort majs på lilleman, men vete katten om det är smart eller inte. Han blir totalt kass i magen om han får i sig för mycket, men har liksom inga andra symtpom (vad vi märker) än att bajset blir kasst och jag tror han blir svullnare om magen. Men vill verkligen inte ta bort det också, för det begränsar sååå mycket...

SmillaMilla och älsklingen,
    Little Beckys marshmallows funkar också (majs i). Plamill choklad är ju numera spår av soja-märkt, men det funkar hos oss. Vi gör ibland eget godis, med t.ex müsli eller corn flakes, marshmallows, russin, solrosfrön/pumpafrön jag vad man nu gillar och tål och antingen smält choklad eller egen i små formar. Jag har några recept på godis i min receptblogg, även kola gillas här hemma!
    Blå Myran gjorde kola med vinbär i och annat, blir lite friskare och somrigare.

Krya på Bella!

em87
    Liten tål ingen fisk verkar det som, inte ens när jag åt omega3 funkade det. Han blir prickig runt halsen typ ner på bröstet och ryggen, blir som småsmå blåsor, röd i rumpan, kasst bajs och sover sämre och spyr mer.
    Lilleman tål lax, men inte makrill eller hm strömming tror jag det var vi testade. Så han får lax och ingen annnan. Han får främst väldigt slemmig avföring och ja, det märkt att magen blir påverkad.

tes75
    Tråkigt att ni ska behöva byta förskola. Men usch, så där får det ju inte gå till. Har ni lämnat in klagomål, skriftligt? Förstår att ni vill byta ändå förstås... Kram!
    Jag förstår,då är det bara att prova på igen,för hon blev bara liite dålig i magen men inga utslag eller andra hudbesvär. Har inte märkt att hon kliar sig i rumpan efter att ha ätit fisk heller.
  • Lussekatten87
    Sousafon skrev 2011-04-21 11:08:30 följande:
    Min pojke kan äta torsk och makrill, men inte lax. Har inte provat spätta, men jag tänker mig att de alla är olika familjer, och att man kan tåla en men inte andra. Torsk och sej tillhör väl samma familj, men makrill är ju något helt annat, och även spätta och lax.

Fick flickan löst bajs kan det ju vara att hon inte tål laxen, men behöver inte vara det. Kanske värt att prova igen om hon nu inte blev jättedålig.

Själv försöker jag komma fram till om min lilla flicka tål ägg. Storebror är ju allergisk mot ägg, men vet inte om hon är det. Det verkar ok, förutom lite löst bajs vid några tillfällen som ju kan bero på annat, men svårt att testa när vi själva äter så lite ägg.

Äggallergiske pojken har fått alla vaccin utan problem.
    Vår dotter har heller aldrig ätit ägg egentligen utan det visade sig på blodprovet att hon med stor sannolikhet också är allergisk som sin storebror,så då får man väl tro på det. Läkaren ville avvakta äggprovs resultatet för att se om det kanske hade förändrats något. men frågan är om det verkligen är så farligt at ta sprutan? Är rådvill nu! :((
  • Tibell

Kavat : Fy vad jobbigt ni har det =/ Bella har med falsk krupp. Har fått det sammanlagt 5 ggr kanske under vintern. låter sååå illa.
    Krya på honom <3

Det blev så tokigt idag =/ Min mamma hade köpt påskägg till barnen och fyllt själva. Eftersom vi vet att Bella tål denna
    http://www.olw.se/webb.asp?menu=1&smenu=1&umenu=1&page=prod_frasiga5
    så hade vi sagt att de kunde lägga ett par sådana i hennes ägg.
    Problemet var att mamma hade köpt en annan sort som innehåll vetemjöl =( Hon åt ju ändå ett par skruvar så det ska bli spännande att se hur detta kommer gå. Fontänkräkningarna kommer vid något större mängd så hoppas verkligen att de håller sig borta. Däremot är hon röd runt munnen, har hostat massa ikväll samt sämre i astman igen =/ Trots massa inhaleringar sover hon nu, snabbandad, indragningar vid halsgropen och lätt bukandning !
    Sen vet jag att hon kommer bli förstoppad.
    Suck. Mamma som bara ville sååå väl har nu världens sämsta samvete..

• Minifer

Allro: varning, bajs-inlägg ;) inser ju att jag glömt en liten detalj ang storebror! Hans eksem har ju flippat ut lite, men han har också varit kass i magen i ett par veckor. Insåg inte förrän just nu att det kanske har ett samband. Han har varit lös med hårda kluttar i, och sedan några dagar haft diarré. Gul sådan. Vi har bara funderat på om det är för att han är förstoppad eller om det är virus, men kanske är mjölk? Finns det mjölkfri välling att köpa? Utan soja då.

• tes 75
    Kavat skrev 2011-04-22 20:36:18 följande:
    Vi misstänkte nog mjölkspår..? Men vet inte... Jag fick reaktion  på liten (men vet ju inte om det var det helt säkert) och frågade Trållmor, och hennes Neelah tålde det inte så då tog jag bort Oldas. Men vet faktiskt inte. De gör ju som sagt en massa andra produkter, så hur särnär märkt och vad de använder i fabriken har jag inte någon koll på. Har inte vågat prova igen än.
    Skriv gärna hur det går!
    det är verkligen nåt knas med Oldas. åt själv en portion till frukost nyss, började må illa efter halva & har nu svullen mage. dottern åt också, återkommer med rapport senare hur hennes mag är under dagen.
  • tes 75
    Kavat skrev 2011-04-22 20:33:12 följande:
    tes75
    vi har haft möte med chefen & kokerskan förut, men ingen förbättring. vi mailar kokerskan ibland om sonens allergier & kost, men får aldrig något svar. och personalen är som att prata med en vägg, de bara ler & skrattar & svarar goddag yxskaft. så vi vill byta tills lillasyster ska börja i aug, om det nu går med så sent varsel..
Svar på tråden Allergitråden