• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil

Alexander har haft diarre sen förra torsdagen. Nu har han kommit till den punkten att han inte vill äta något längre. vad kan jag göra? Han måste ju få i sig någon näring?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Minifer
    mithrandil skrev 2011-05-01 23:38:48 följande:
    Alexander har haft diarre sen förra torsdagen. Nu har han kommit till den punkten att han inte vill äta något längre. vad kan jag göra? Han måste ju få i sig någon näring?
    har du pratat med bvc? Kanske dags att gå till läkaren om du inte gjort det? Bastian (sonen min) har varit lös i en och en halv vecka nu, vi var hos läkaren som sade att vi ska ge honom som vanligt om han äter och dricker normal, men det gör ju inte din pojk. Har du gett vätske-ersättning? Prata med 1177? Kan det vara förstoppningsdiarré? Sorry om jag missat något, är tre på morgonen och loppan har skrikit i fem timmar, uh...
  • Minifer
    LillSkruttet skrev 2011-05-01 14:58:33 följande:
    Äntligen äter Leo något som JAG GJORT SJÄLV! Han har ratar alla mina försök att göra puré eller annat som han ska kunna äta. Men igår gorde jag havreyoghurt på jordgubbar, hallon, havredryck, havregryn, vaniljsocker och liiiite socker (mixade ihop ordentligt och lät stå i kylen en stund). Igår var han tveksam, men idag åt han med god aptit till frukost. Härligt!! Tror att havregrynen hunnit svälla lite över natten i kylskåp så "kornen" inte var så hårda, och då gick det betydligt bättre.
    Nu går det att få i honom något som inte bara är gröt och burkpuréer. Skönt att ha något att variera det hela med. Tyckte faktiskt själv att havreyoghurten var riktigt god. Fräsch och mumsig.

Receptet finns säkert i någon av matbloggarna och kanske är "gammalt" för er, men jag har ju precis upptäckt det och delar gärna med mig.

5 dl jordgubbar och/eller hallon  (jag köpte frysta som fick tina lite innan)
    2 dl havredryck
    3 dl havregryn
    1 tsk vanlijsocker
    3/4 dl socker (men jag tog bara 1/4 dl och det räckte absolut, går säkert att minska mer)

Mixa bären först. Tillsätt resten av ingredienserna. Mixa till en slät smet. Ställ i kylen ca 15 minuter.
    Havregrynen kan känns lite korniga i smeten, men mjuknar mer om smeten får stå längre i kylen.
    hurra, det ska jag göra!!! Är på mjölkfri diet nu pga lillstumpan. Och är sugen på ALLT!
  • Tibell

Kavat : stackars liten :( hoppas det vänder nu då! Har de kollat honom för rs ?

• LillSkruttet
    Minifer skrev 2011-05-02 03:05:25 följande:
    hurra, det ska jag göra!!! Är på mjölkfri diet nu pga lillstumpan. Och är sugen på ALLT!
    Jag tyckte den smakade lite fräsch sval smoothie (kanske aningen tjockare). Den tjocknar mer efter att ha stått längre i kylen. Leo mumsade en stor portioni morse igen. *glad*
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • t0va

Tror  theo reagear på vete... han fick i sig enagogröt fast i vällingdosering i lördags och igår kom det löst och frätande bajs. Kom i morses också och han har inte blivit rödflamig i rumpan tidigare men nu är det rött över hela baken. 

Kan visserligen vara något annat i gröten också men jag tror inte han reagerat på något annat som är i. Havregryn har han ätit i 2 veckor nu till frukost både den rena från semper och vanlig som jag äter och det har inte varit några problem alls. 

Nätterna har varit jätteoroliga och nattningarna hemska och långa, runt 4timmar. Men samtidigt så är han i separationsfas och har tänder på gång igen, men jag tror mer på reaktion på gröten än tänder som orsak till diarren nu.

Går det att testa för vete eller är det provokation som gäller där, de sa att man inte testar mjölk på små barn på mitt sjukhus utan det ska göras provokation när han är 1år, för att se vad som händer. Nu är han 8.5månad.  

• mithrandil
    t0va skrev 2011-05-02 11:06:36 följande:
    Tror  theo reagear på vete... han fick i sig enagogröt fast i vällingdosering i lördags och igår kom det löst och frätande bajs. Kom i morses också och han har inte blivit rödflamig i rumpan tidigare men nu är det rött över hela baken. 

Kan visserligen vara något annat i gröten också men jag tror inte han reagerat på något annat som är i. Havregryn har han ätit i 2 veckor nu till frukost både den rena från semper och vanlig som jag äter och det har inte varit några problem alls. 

Nätterna har varit jätteoroliga och nattningarna hemska och långa, runt 4timmar. Men samtidigt så är han i separationsfas och har tänder på gång igen, men jag tror mer på reaktion på gröten än tänder som orsak till diarren nu.

Går det att testa för vete eller är det provokation som gäller där, de sa att man inte testar mjölk på små barn på mitt sjukhus utan det ska göras provokation när han är 1år, för att se vad som händer. Nu är han 8.5månad.  
    Till mig sa de att det är det vanligaste de testar.
    Mjölk, ägg, soja, vete.
    Men det kanske är olika beroende på vart man bor?

testade du ren vetemjölsvälling nån gång förut eller hur gjorde du?

minifer: tack.. jag får ringa 1177 och så ska jag prata med dagis och se om de inte kan få i honom bra med mat där. han har varit hemma i två veckor och han äter alltid bättre hemma.
  • Tibell

Mithrandil : trist att han är dålig :( äter han endast äggfritt nu? Han kanske behöver stå på en mjölkfri diet?

Fått några svar på hans allergitester ?
    Fick svar på Bellas idag och inget visade på hasselnöt :) dessvärre blev ungen TOK prickig sist hon åt spår av hasselnöt så hon kommer iallafall äta en kost utan det.. Hon visar ju positivt på cashew. Så lika bra att strunta i alla nötter

• t0va
    mithrandil skrev 2011-05-02 11:18:21 följande:
    Till mig sa de att det är det vanligaste de testar.
    Mjölk, ägg, soja, vete.
    Men det kanske är olika beroende på vart man bor?

testade du ren vetemjölsvälling nån gång förut eller hur gjorde du?
    Nej vi kom aldrig så långt eftersom han blev så jätteorolig nu i separationsfasen. Hade tänkt göra det när han haft några stabilare dagar, dvs. nu i veckan men så blev det ett misstag och han fick i sig enago. När det här har lagt sig så får vi göra den vällingen och se. 

Fast med min tur så är det väl tänderna eller magsjuka igen som sist .

Reagerar han på det med eller vi inte hittar orsaken så ska jag se ifall jag kan få prata med allergimottagningen.  
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-02 11:24:29 följande:
    Mithrandil : trist att han är dålig :( äter han endast äggfritt nu? Han kanske behöver stå på en mjölkfri diet?

Fått några svar på hans allergitester ?
    Fick svar på Bellas idag och inget visade på hasselnöt :) dessvärre blev ungen TOK prickig sist hon åt spår av hasselnöt så hon kommer iallafall äta en kost utan det.. Hon visar ju positivt på cashew. Så lika bra att strunta i alla nötter
    Han äter inte fritt från nånting ännu. Proverna togs i torsdags så de borde komma nångång nu.
    Hoppas verkligen det visar nånting nu för att jag orkar verkligen inte pussla mer med allting som är.
Svar på tråden Allergitråden