• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Mithrandil : men var han inte väldigt känslig för ägg? Det äter han väl inget med? Typ pannkakor och så?

Hoppas ni kan få svaren snart. Har de inte konmitntill nästa vecka så ring och ligg på ;)

• Kavat
    t0va skrev 2011-05-02 11:06:36 följande:
    Tror  theo reagear på vete... han fick i sig enagogröt fast i vällingdosering i lördags och igår kom det löst och frätande bajs. Kom i morses också och han har inte blivit rödflamig i rumpan tidigare men nu är det rött över hela baken. 

Kan visserligen vara något annat i gröten också men jag tror inte han reagerat på något annat som är i. Havregryn har han ätit i 2 veckor nu till frukost både den rena från semper och vanlig som jag äter och det har inte varit några problem alls. 

Nätterna har varit jätteoroliga och nattningarna hemska och långa, runt 4timmar. Men samtidigt så är han i separationsfas och har tänder på gång igen, men jag tror mer på reaktion på gröten än tänder som orsak till diarren nu.

Går det att testa för vete eller är det provokation som gäller där, de sa att man inte testar mjölk på små barn på mitt sjukhus utan det ska göras provokation när han är 1år, för att se vad som händer. Nu är han 8.5månad.  
    Vill minnas att jag trodde att han var allergisk mot vete när han var runt 4 månader.

Jag tror på veteallergi. Punkt.
  • Kavat
    The Luckiest skrev 2011-05-02 11:46:36 följande:
    Vad är den dolda tråden för något? -nyfiken-
    För oss som hänger här och behöver ventilera lite hemligare saker eller känsligare saker av någon anledning. Du får ansöka så släpper vi in dig.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/allergitraden-for-oss-som-hanger-i-allergitraden-222/forum

Om det finn fler som hänger här och skriver som vill vara med så ansök. Vi släpper in alla som skriver här ibland och som sagt och har barn med allergier typ. Det är ibland lite känsliga bilder och info, så om man är ny får man vara i denna tråden lite så vi vet vilka ni är och ansöka sen. Välkommen!
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-05-01 23:38:48 följande:
    Alexander har haft diarre sen förra torsdagen. Nu har han kommit till den punkten att han inte vill äta något längre. vad kan jag göra? Han måste ju få i sig någon näring?
    Stackarn...
    mithrandil skrev 2011-05-02 11:42:30 följande:
    Han äter inte fritt från nånting ännu. Proverna togs i torsdags så de borde komma nångång nu.
    Hoppas verkligen det visar nånting nu för att jag orkar verkligen inte pussla mer med allting som är.
    Ring dem och påskynda lite! SÅ de hör av sig omedelbart. Jag tycker egentligen att du kan utesluta allt du misstänker men inte vete/gluten på egen hand. (innan ev gastro är gjord).  Så hoppas vi att det inte är vete... Men mjölk kan man absolut utesluta, brukar bli något bättre utan mjölk oavsett om det är glutenintolerans eller allergi då magen inte brukar fixa mjölk så bra när den är dåligt.

Om alla allergiprover som det behöver ta är tagna. Inte ska han behöva må så dåligt. Stackarn...
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-02 11:53:35 följande:
    Mithrandil : men var han inte väldigt känslig för ägg? Det äter han väl inget med? Typ pannkakor och så?

Hoppas ni kan få svaren snart. Har de inte konmitntill nästa vecka så ring och ligg på ;)
    Han verkar väldigt känslig för ägg men jag är inte säker på att det verkligen är ägg. Men han vägrar äta det mesta  som innehåller ägg så det är inte ofta han får i sig det. Han tycker inte om pannkakor eller sådär.
    Nu misstänker jag även soja, för när vi åt sushi sist så svullnade hela handen upp på honom som han hade toppat sushin i sojasåsen med. Dessutom har han under några gånger innan fått röda små blåsor i munnen.
    Men nu vet jag inte. han har ju knappt ätit nånting alls men har ändå diarre efter 1,5v.
    Det är så rörigt och jag känner bara att jag itne orkar rota i det. det är förmycket av allting just nu.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Miralicia

Kan inte låta bli att omväxlande skratta och himla med ögonen.

Fick via FB idag reda på att Philips har dragit igång en tävling "tillsammans" med tv-kocken Melker anderson, där han delar ut olika köks/receptutmaningar, 3 utmaningar i taget i 3 omgångar, där man kan vinna Philips köksprodukter och där man ska skapa recept enligt olika svårighetsgrader (lätt, medium, svår) utifrån lite olika kriterier.

Den utmaning som gäller just nu som Svår lyder enligt följande:

"Bjud en allergiker till bords

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • t0va
    Kavat skrev 2011-05-02 12:00:10 följande:
    Vill minnas att jag trodde att han var allergisk mot vete när han var runt 4 månader.

Jag tror på veteallergi. Punkt.
    Japp, och jag har alltid trott på din teori men hoppet är ju det sista som överger en... Fast det känns som om vete är "lättare" att undvika än havre, men det är kanske fel. Tänkte mest eftersom havre kan ersätta mjölk. Men vad jag läst som ni skrivit så finns vete i stärkelse och det är nog inte helt lätt att lära folk. 

Kollade på en barnmatsburk jag köpt och den innehåller vete, tur att vi inte gett än. Jag tänkte köra den lata varianten och ge honom en sån med fisk i för att se ifall han reagerar på den fisksorten istället för att försöka hitta på något vi kan äta också. Får väl skänka bort den burken också på föräldrastödet. Tur att de finns en bortskänkeshylla där. Har blivit endel ersättning och liknande som jag ställt där så någon annan kan ta.

Enagovällingen får åka iväg idag, hade 2 kartonger som jag fått tidigare men inte vågat använda.

Men ska jag be dem att testa eller ska vi bara försöka få komma till läkare och prata om det, känns som om det inte kan vara något annat.

Kom att tänka på en annan sak också, han fick banan för några dagar sedan, det har han aldrig reagerat på förut och han älskar banan, men den gången fick han röda märken runt munnen. Han åt bara banan då.

Jag reagerar på hasselnöt fast inte på vintern när det inte är pollen ute, kanske kan vara något liknande för honom att han är lite känslig mot banan men när det blev pollen och han låg på gräset så blev det förmycket.  
  • Super blondinen
    Kavat skrev 2010-04-05 19:50:48 följande:
    Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html
    Här kommer en bra länk till:
    http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=28456
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-05-02 12:43:11 följande:
    Kan inte låta bli att omväxlande skratta och himla med ögonen.

Fick via FB idag reda på att Philips har dragit igång en tävling "tillsammans" med tv-kocken Melker anderson, där han delar ut olika köks/receptutmaningar, 3 utmaningar i taget i 3 omgångar, där man kan vinna Philips köksprodukter och där man ska skapa recept enligt olika svårighetsgrader (lätt, medium, svår) utifrån lite olika kriterier.

Den utmaning som gäller just nu som Svår lyder enligt följande:

"Bjud en allergiker till bords

Svar på tråden Allergitråden