• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-05-02 12:53:37 följande:
    Tack, där stog ju jätte bra om att man ska gå på uteslutning/provocering! Toppen!
    Intressantaste var nog att det även stod om LAPPTEST! Hurra!!!! Solig
  • Kavat
    Super blondinen skrev 2011-04-29 14:50:11 följande:
    Hej alla.
    Tusen tack för att jag såg den här tråden.
    Det är så att jag har ett problem.
    Jag och min dotter är risk allergiker mott fisk och skaldjur och klarar inte ens av doften.
    Är det möjligen nån här som vet hur vi ska göra dåå vi ska till uppsala sjukuhus i 1 vecka?

Sen annan fråga till er som har samma problem.
    Kan ni också känna av om nån ex använt samma stekpanna till fisk symtom jag och dotern får tokmagras måste in på en mugg magen tömmer sig det kommer bara när vi ätit på nått som de tillrätt fisk på tidigare.
    Hej föresten och välkommen hit!

Fick du något svar? Har varit full ruljans i helgen på gott och ont. Är det ingen som svarat så får ni gärna hojta till igen!
  • Super blondinen

Jar inte fått nått svar alls .-(

• mithrandil
    Kavat skrev 2011-05-02 12:09:07 följande:
    Stackarn...
    mithrandil skrev 2011-05-02 11:42:30 följande:
    Han äter inte fritt från nånting ännu. Proverna togs i torsdags så de borde komma nångång nu.
    Hoppas verkligen det visar nånting nu för att jag orkar verkligen inte pussla mer med allting som är.
    Ring dem och påskynda lite! SÅ de hör av sig omedelbart. Jag tycker egentligen att du kan utesluta allt du misstänker men inte vete/gluten på egen hand. (innan ev gastro är gjord).  Så hoppas vi att det inte är vete... Men mjölk kan man absolut utesluta, brukar bli något bättre utan mjölk oavsett om det är glutenintolerans eller allergi då magen inte brukar fixa mjölk så bra när den är dåligt.

Om alla allergiprover som det behöver ta är tagna. Inte ska han behöva må så dåligt. Stackarn...
    Kan ju inte utesluta nånting ännu känns det som. Vi måste ha intyg på mat han inte kan äta till dagis opch sålänge han går på dagis så kommer han ju bli utsatt för mat han inte äter hemma och då blir allt jobb i onödan.
    Känner att jag inte kan hålla honom hemma från dagis nu med tanke på hur situationen är hemma. Han behöver få komma hemifrån och slippa allt ett litet tag. Vet inte om han kanske är dålig pga stämningen hemma heller för den delen. Han har fått som prickar över hela övre kroppen nu och han kliar sönder dom.
    Vet inte vad det är för prickar, de fastnar inte så bra på bild på min kamera heller. Det är mest som knottror, typ så som man får om man fryser. Hudfärgade små knottror precis överallt. Kan det vara solen som ger blåsor genom kläder tro eller är det en reaktion av något slag? jag vet inte faktiskt.
    Ska ringa och försöka få svar på hans prover. De kanske är klara nu snart. de sa ett par dagar.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Super blondinen

Det här med att dagis kräver intyg på allergi är ju sjukt de borde ju lita på oss föräldrar.
    Våran dotter som är fisk och skaldjurs allergiker Hon klar inte ens doften.
    Fick vara utan mat första tiden.
    De gånger hon fick i sig fisk så om de hade tur so fick de bara extra jobb hea dagen genom att bytta bajs blöja då hon får sprutdiarre som vatten om hon får i sig spår av fisk ämnen.
    Men om hon får i sig fisk kan hallsen svälla up = Risk för att dö.
    Nu efter det att Dagis fick en Varning och intyg så serverar de ingen fisk.

Men sjukt att det ska krävas intyg till dagis på sjukdomar.

• Tibell

Mithrandil : Tilde har med massa hudfärgade prickar. Främst på armar och mage... Ingen aning om vad det beror på..

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-02 13:15:28 följande:
    Mithrandil : Tilde har med massa hudfärgade prickar. Främst på armar och mage... Ingen aning om vad det beror på..
    Ja, alexander har främst på magen och ryggen/nacken nu men förut när han haft så brukar de sitta på framsidan av benen och magen. har ingen aning om vad de kan vara.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • t0va

Är den oron jag har också nu, vi håller på att söka förskola, får inte sambon jobb så måste sonen börja i höst. Än vet vi om mjölk och nu då troligen vete men det är så mycket som känns så osäkert och det verkar vara svårt att få tid till läkare också. Vet inte om de kräver intyg eller inte, kanske beror på vart han hamnar också.

Svar på tråden Allergitråden