• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ViFrånLandet
    Tibell skrev 2011-05-02 15:20:12 följande:
    Men du borde nog åka in med honom ändå
    Absolut, ska göra det bara sambon kommit hem. Försöker spela in hans andning på mobilen men han kan inte hålla tyst, pratar vart och varannat andetag... Iofs hörs det ju att han är ansträngd då också, så kanske ska spela in ändå... Ifall att han låter bra när vi väl är där menar jag, brukar ju liksom kunna bli så...
  • Tibell

Låter som en god ide. Jag brukar alltid filma Bellas andning om det är något jag är osäker på. Har filmat indragningar och bukandning med :) så har man att kolla på om man skulle bli osäker på hennes andning vid ett annat tillfälle!
    Hoppas han piggnar på sig snart

• The Luckiest
    lolo21 skrev 2011-05-02 14:20:34 följande:

Theluckiest: Hur mår E? Har ni provat ngt mer eller har ni fortf paus efter havren?

Men Oj försvinner inte kräkningarna?Grymt konstigt!

Vi har inte provat något nytt utan kör en vecka till utan havre. Hon får fortfarande prickar ibland men inget magont o inatt sov hon hela natten andra gången denna vecka sedan vi slutade med havren. De andra dagarna har hon bara vaknat max 1 gång så visst verkar det finnas ett samband eftersom hon sover så bra nu! Både jobbigt o skönt på samma gång.
  • Tibell
    ViFrånLandet skrev 2011-05-02 15:30:42 följande:
    Absolut, ska göra det bara sambon kommit hem. Försöker spela in hans andning på mobilen men han kan inte hålla tyst, pratar vart och varannat andetag... Iofs hörs det ju att han är ansträngd då också, så kanske ska spela in ändå... Ifall att han låter bra när vi väl är där menar jag, brukar ju liksom kunna bli så...
    hur går det med G??
  • ViFrånLandet
    Tibell skrev 2011-05-02 20:09:03 följande:
    hur går det med G??
    Är så ledsen och besviken på den svenska sjukvården att jag sitter här och storbölar... Fick träffa en jätteotrevlig undersköterska först, som bara tog sysesättninge (99 så det var ju super!) och så chansade hon på att han hade 22 andetag/minut... Sen fick vi sitta i väntrummet i tre timmar innan vi faktiskt gav upp och åkte hem, Gabriel var i upplösningstillstånd av sömn och matbrist så det gick verkligen inte att stanna längre.. Haffade några sköterskor och sa som det var och åkte hem, de försökte inte direkt övertala oss om att vara kvar...

Han somnade direkt vi åkt ut ur stan men vi fick lov att väcka honom hemma för medicinering (de vi redan har) och lite Nutra och nu är han rosslig igen, sjukhusluft är fan för ren för att kunna sitta i i flera timmar och tro att någon ska ta astmabesvär på allvar

Skriver kanske lite osammanhängande, orkar inte läsa igenom.. Ska lägga mig ner i soffan och gråta en skvätt och be till gudarna att G får en bra natt...
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2011-05-02 21:08:11 följande:
    Är så ledsen och besviken på den svenska sjukvården att jag sitter här och storbölar... Fick träffa en jätteotrevlig undersköterska först, som bara tog sysesättninge (99 så det var ju super!) och så chansade hon på att han hade 22 andetag/minut... Sen fick vi sitta i väntrummet i tre timmar innan vi faktiskt gav upp och åkte hem, Gabriel var i upplösningstillstånd av sömn och matbrist så det gick verkligen inte att stanna längre.. Haffade några sköterskor och sa som det var och åkte hem, de försökte inte direkt övertala oss om att vara kvar...

Han somnade direkt vi åkt ut ur stan men vi fick lov att väcka honom hemma för medicinering (de vi redan har) och lite Nutra och nu är han rosslig igen, sjukhusluft är fan för ren för att kunna sitta i i flera timmar och tro att någon ska ta astmabesvär på allvar

Skriver kanske lite osammanhängande, orkar inte läsa igenom.. Ska lägga mig ner i soffan och gråta en skvätt och be till gudarna att G får en bra natt...
    Hjärta Hjärta Hjärta

Ring ambulansen om han blir dålig i natt!
  • Tibell

Instämmer med kavat !!

Och bölar nästan själv :( små barn med andningsbesvär ska de bannemej ta på allvar !!!! Vi har alltid fått komma in direkt och så ska det vara!
    Ska tänka på er i natt och hoppas på att han får en toppen natt
    STOR kram

• 2små2stora
    ViFrånLandet skrev 2011-05-02 21:08:11 följande:

Vaddå chansa. Det står tydligt i alla riktlinjer att andningen inte får uppskattas utan ska räknas manuellt.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
Svar på tråden Allergitråden