• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Okej. Skönt ändå att det faktiskt visade på något. Man känner sig lite lätt hypokondrisk tillslut ;)
    Bella fick precis påskrivit på både mjölk och cashew, det var med rätt skönt att få en sorts bekräftelse
    Nästa steg är nog jordnöt och pollen i augusti
    Din dotter visade inget på pollen då alltså? Tog ni för alla sorter?

• Allrona

Jag tror de tog alla de vanliga pollen, han sa pollenpaletten och den lär väl innehålla de vanliga sorterna. Det visade inget alls, men vi är ju väldigt osäkra på om det är pollen hon reagerar på.
    Skönt att era prover också visade. Fast jag känner mig faktiskt (oftast) inte hypokondrisk längre, känner mig rätt säker på hennes allergier nu och testerna spelade faktiskt ingen roll.

Har försökt googla men hittar inget bra om hur man ska tolka värdena på rast. Läkaren sa att 1,6 var väldigt lågt, men hur lågt är det? Någon som har info eller en bra sida att länka till?

• Tibell

Alrro : allt över 0.35 är godkänt. Och däromkring låg Bella. Det går upp till 100 tror jag

• Allrona

Ok, så allt över 0,35 räknas som allergi? Då hade Bella också låga värden alltså. Sa läkaren ngt om det till er?

• Sousafon

1,6 är jättelågt. Min son har 90 på ägg och kring 5 på vissa ämnen som han inte ens reagerar på. Men det är väl olika sorters allergi, det här med sena och snabba reaktioner som det brukar skrivas om här.

• mithrandil
    Allrona skrev 2011-05-03 09:16:54 följande:
    Jag tror de tog alla de vanliga pollen, han sa pollenpaletten och den lär väl innehålla de vanliga sorterna. Det visade inget alls, men vi är ju väldigt osäkra på om det är pollen hon reagerar på.
    Skönt att era prover också visade. Fast jag känner mig faktiskt (oftast) inte hypokondrisk längre, känner mig rätt säker på hennes allergier nu och testerna spelade faktiskt ingen roll.

Har försökt googla men hittar inget bra om hur man ska tolka värdena på rast. Läkaren sa att 1,6 var väldigt lågt, men hur lågt är det? Någon som har info eller en bra sida att länka till?
    Skönt att ni fått någon reda på litegrann.. hur går det med tillväxten nu? Blivit nån mer liten viktökning?
    Hur har du kommit till den punkten att du inte känner dig hypokondrisk? Tycker man känner sig inbillningssjuk och hypokondrisk nästan dagligen.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Allrona

Mithrandil - hon hade ökat lite i vikt sist vi vägde på sjukhuset, men det visste vi ju eftersom vi har vägt henne hemma hon följde nu sin kurva, ja alltså den hon dippat till. Men eftersom vi har vägt henne hemma vet vi att hon har stått still i tre veckor igen!

Längden stod still tyvärr. Nya teorin är ju att det är undermedicinerad astma som är boven så nu medicinerar vi mer och hoppas på att hon ska växa.

Hur går det med dina barn?

• Allrona

Sousafon - ja hon har ju sena reaktioner så jag hade egentligen inte förväntat mig att testet skulle visa på ngt.

• mithrandil
    Allrona skrev 2011-05-03 10:17:37 följande:
    Mithrandil - hon hade ökat lite i vikt sist vi vägde på sjukhuset, men det visste vi ju eftersom vi har vägt henne hemma hon följde nu sin kurva, ja alltså den hon dippat till. Men eftersom vi har vägt henne hemma vet vi att hon har stått still i tre veckor igen!

Längden stod still tyvärr. Nya teorin är ju att det är undermedicinerad astma som är boven så nu medicinerar vi mer och hoppas på att hon ska växa.

Hur går det med dina barn?
    Här är allt rörigt men vi är påväg känns det som. Alexander har ju tagit sina prover nu, så får vi se vad de visar. Amanda har fått tid för återbesök för att klura ut hur vi ska lägga upp allting eftersom hon reagerar på allt nytt hon får. Men hon har börjat gå upp i vikt bra nu, har hittat sig en kurva som hon har följt i ca 2 mån. Börjar även växa på längden så sist hade hon ökat 2cm på 1mån ungefär. Så skönt! Dessutom har hon varit fri från infektioner i 1mån nu så det var 2 problem mindre.
  • mithrandil

Fått Alexanders provsvar. Mjölk, äggvita, soja och vete.. under 0.19.
    Suck, pust och stön. Dags att pussla igen då.

Svar på tråden Allergitråden