• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • SanTan

Dom här siffrorna ni pratar om.... jag blir inte riktigt klok på detta.
    Vi har tagit blodprov på båda tjejerna.

Yngsta tjejen hade en total på 110 varav 3.2 på Hasselnöt och 5.1 på jordnöt (ägg kollade dom inte, bara nötter denna gång.)
    Äldsta tjejen hade en total på 383 varav 98 på jordnöt och 5.3 på Hasselnöt.

Hur ska man tolka detta??? Kan hasselnötsallergin på båda vara en kors-allergi?
    Borde jag ha bett om pollenallergi-test också??

• t0va

Har en fråga, theo är fortfarande dålig i magen och bajsar väldigt löst. Han har ätit havregrynsgröt sen 1.5vecka tillbaka, den vanliga så samma som jag. Nu när jag misstänker vete, bör jag fortsätta ge det men inget vete och se vad som händer eller är det smartast att ge ren havre eler kanske risgrynsgröt och sen prova havregryn igen? 

Natten var rätt lugn i alla fall, han ville inte sova som vanligt men åt bara 3dl inatt och vägrade flaskan några gånger när jag försökte för han vaknade och pep lite. Så det är positivt i alla fall.  

• Tibell

Mithrandil : men hade han 0.19 på något ? Isåfall ska man utgå från vad barnet har för reaktioner på ämnet.
    Kavas tös hade 0.12 ( tror jag ) på soja men reagerar när hon får i sig det

• Kavat
    mithrandil skrev 2011-05-03 10:38:28 följande:
    Fått Alexanders provsvar. Mjölk, äggvita, soja och vete.. under 0.19.
    Suck, pust och stön. Dags att pussla igen då.
    De kollade väl gluten????!?!?!!!
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-05-03 12:07:11 följande:
    Mithrandil : men hade han 0.19 på något ? Isåfall ska man utgå från vad barnet har för reaktioner på ämnet.
    Precis! Även om det visar superlite på något ämne så innebär det inte att man har stoooora tydliga sena reaktioner på det ämnet.

Man kan alltså ha både sena och snabba reaktioner på samma ämne. Darré är ju oftast  (alltid?) sen reaktion.
  • Kavat
    t0va skrev 2011-05-03 11:55:16 följande:
    Har en fråga, theo är fortfarande dålig i magen och bajsar väldigt löst. Han har ätit havregrynsgröt sen 1.5vecka tillbaka, den vanliga så samma som jag. Nu när jag misstänker vete, bör jag fortsätta ge det men inget vete och se vad som händer eller är det smartast att ge ren havre eler kanske risgrynsgröt och sen prova havregryn igen? 

Natten var rätt lugn i alla fall, han ville inte sova som vanligt men åt bara 3dl inatt och vägrade flaskan några gånger när jag försökte för han vaknade och pep lite. Så det är positivt i alla fall.  
    Om han är allergisk mot vete så kommer han förmodligen inte tåla vanliga havregryn. De är inte rena och kan innehålla upp till 2% andra sädesslag utan att det behöver märkas ut.

Jag hade nog tagit bort havre helt och ersatt med ris tills magen stabiliserat sig och sedan testat med ren havre. En tanke som slog mig när du skrev att han mer eller mindre alltid har eksem är att han faktiskt fortfarande får i sig något han inte tål. Om han är allergisk mot vete så räcker det med största sannolikhet att han äter vanliga havregryn för att reagera.
    Sen hänger allergi mot vete, råg, korn och havre ihop så ha även det i åtanke. Att han kan vara/blir allergisk mot de andra väldigt lätt.
    Sen finns det givetvis de som inte tål en av sakerna, men kombinationen är inte ovanlig här i tråden i alla fall.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-03 12:07:11 följande:
    tror de sa 0.10 på mjölk, vete och soja och 0.19 på äggvita.
    men kollar de bara äggvita?

de kollade inte gluten vad jag vet. trodde vete var samma?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

Då tycker jag du ska ta bort allt han hade reaktion på faktiskt. Så kan du ju testa att föra in ett ämne i taget sen när han mår bra!
    Så bort med ägg, mjölk, vete och soja!!

• Kavat
    mithrandil skrev 2011-05-03 12:28:27 följande:
    tror de sa 0.10 på mjölk, vete och soja och 0.19 på äggvita.
    men kollar de bara äggvita?

de kollade inte gluten vad jag vet. trodde vete var samma?
    Åh, nötter! Sorry! Men blir så arg. Du kan absolut inte kunna, det är deras jobb, men när de inte kan sitt jobb!?!?
    Nej gluten och vete är inte samma!!! Man får INTE ta bort gluten/vete innan du har kollat glutenintolerans...

Snälla, ring dem och fråga om de kollade gluten annars gå så fort ni bara kan och ta ett blodprov. Du kan ju tillägga att din mamma har glutenintolerans...
    *suckar högt*

Kram!!!
Svar på tråden Allergitråden