• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LillSkruttet
    t0va skrev 2011-05-03 19:18:26 följande:
    Nej det är vi som äter couscous, han har bara fått någon smula någon gång. Har inte vågat prova mer. 

Googlade om ägg och kyckling, det har jag inte tänkt på. Han äter massa kyckling och även lax men det har inte varit några problem tidigare. Vi har gett en pytteliten bit ägg för några veckor sedan men sen inget mer.  

Detta med baskost finns det någonstans att läsa en lista på vad man kan ge?

Väntar på att bvc ska höra av sig också.  
    Ägg är tydligen den vanligaste allergin hos barn. Och har man kraftig allergi mot det kan man även reagera på höns- och kycklingkött. Leo har ju även äggallergi, och enl rast så är han betydligt mer allergisk mot det än mjölk (han hade ett värde på 20 på ägg, bara runt 2 för mjölk). Han verkar reagera när vi äter ägg, men tror ändå inte att det är luftburet han reagerar på utan att vi varit oförsiktiga i hanteringen av ägg. Ex om jag skalat ägg och inte tvättat händerna ordentligt innan jag ger honom nappen, eller om jag tappat en bit ägg brevid tallriken och plockar upp det med fingrarna. SÅÅÅ lätt att man inte tänker på sånt, men det verkar som om Leo i alla fall kan få reaktion av det.
    Så det kan väl mycket väl hända att Theo också är känslig mot ägg och att han får reaktioner när någon tagit i äggvita och inte tvättat händerna ordentligt innan man lyft upp honom, klappat honom på kinden, gett nappen etc etc.
    När det gäller baskost vet jag inte riktigt vad man räknar in i det.
    För du matdagbok nu? Ser du några samband med reaktioner och vad han ätit? Kanske är en idé att lägga till vad ni ätit också, just med tanke på ex ägg.
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • t0va
    LillSkruttet skrev 2011-05-03 20:11:16 följande:
    Ägg är tydligen den vanligaste allergin hos barn. Och har man kraftig allergi mot det kan man även reagera på höns- och kycklingkött. Leo har ju även äggallergi, och enl rast så är han betydligt mer allergisk mot det än mjölk (han hade ett värde på 20 på ägg, bara runt 2 för mjölk). Han verkar reagera när vi äter ägg, men tror ändå inte att det är luftburet han reagerar på utan att vi varit oförsiktiga i hanteringen av ägg. Ex om jag skalat ägg och inte tvättat händerna ordentligt innan jag ger honom nappen, eller om jag tappat en bit ägg brevid tallriken och plockar upp det med fingrarna. SÅÅÅ lätt att man inte tänker på sånt, men det verkar som om Leo i alla fall kan få reaktion av det.
    Så det kan väl mycket väl hända att Theo också är känslig mot ägg och att han får reaktioner när någon tagit i äggvita och inte tvättat händerna ordentligt innan man lyft upp honom, klappat honom på kinden, gett nappen etc etc.
    När det gäller baskost vet jag inte riktigt vad man räknar in i det.
    För du matdagbok nu? Ser du några samband med reaktioner och vad han ätit? Kanske är en idé att lägga till vad ni ätit också, just med tanke på ex ägg.
    Nej jag ser inget samband med det han äter, mer än nu att han fick vete på kvällen och sen diarre på morgonen. Får ta och skriva ner vad vi också äter, kom på att pappan inte var med hos mina föräldrar nu sist vi var där och han inte hade röda kinder. Kan det kanske vara något som han har på sig, kanske i kombination med andra saker eftersom han reagerar även när sambon inte är med som på föräldrastödet. 
  • Tibell

Lillskuttet : Vad hade Leo för värde på vete och jordnöt ??
    Är han helt fin i eksemen nu ? Äter han vete och soja tex ? Hur går det med hans astma ? Hundra frågor..sorry ;)

• Tibell
    t0va skrev 2011-05-03 20:18:36 följande:
    Nej jag ser inget samband med det han äter, mer än nu att han fick vete på kvällen och sen diarre på morgonen. Får ta och skriva ner vad vi också äter, kom på att pappan inte var med hos mina föräldrar nu sist vi var där och han inte hade röda kinder. Kan det kanske vara något som han har på sig, kanske i kombination med andra saker eftersom han reagerar även när sambon inte är med som på föräldrastödet. 
    Någon typ hudsalva eller tvål som innehåller mjölk?
    Våran dotter var kontaktkänslig mot mjölk när hon var mindre, vet inte om hon är det än..har inte testat!
    Men hennes eksem blev aldrig bra och vi var riktigt noga med att tvätta oss om händerna innan vi smörjde henne eftersom vi visste att hon var kontaktallergisk. Då innehöll ju tvålskiten mjölk =0
  • Allrona

Lillasyster - de kan ha 0 på rast och ändå ha allergi. Min dotter är känsligast mot soja, reagerar tom på sojalecitin men ändå visade det inget på rast. Så det spelar ingen roll vad testet visar, reagerar han på mjölk och soja så är han allergisk! Så ja, 0,11 kan absolut vara allergi.

• Kavat

utanallt.blogspot.com/2010/01/baskost-lite-inspiration.html

BASKOST!
    Läs och återkom med frågor!

Hinner inte riktigt med här känner jag...
    Men lite snabbt så är nötkött ok enligt min metod. Skämt åsido, enligt vår dietist var det typ säkert. Extremfallen kan väl reagera på det med. Men sen finns det ju de som inte är extremfall som reagerar på svartpeppar och annat "säkert"... Så man kan aldrig veta..

Men en sak är säker, om man lagar maten själv från grunden, skriver matdagbok och gör så enkel mat man bara kan, med få ingedienser och kryddor i några veckor (enligt baskostprincipen) men vet man t.ex att nötkött absolut funkar så kan man självklart äta det typ. Sen sätter man in de SÄKRA sakerna först. Alltså de sakerna man tror ska funka för att få en utökad kost så fort man kan. De mest allergena sakerna väntar man med. För så fort man får en reaktion måste man backa och invänta att barnet mår bra igen och de kan ju som bekant ta ett par veckor och under den tiden ska man inte ge nya saker. Så in med allt som man tror är säkert först och allt som man känner kan underlätta livet typ. Tex så funkar Scans leverpastej och grillkorv här samt Lithells varmkorv. Det gör livet mycket lättare för en småbarnsfamilj att ha någon "färdigmat" att ta till som man vet funkar.. Och så fyller man frysen med hemmagjorda köttbullar osv som man bara kan ta fram och värma.

Man börjar alltså inte tillföra nya saker förän man fått dem ok på "baskost".

• LillSkruttet
    Tibell skrev 2011-05-03 20:19:11 följande:

Lillskuttet : Vad hade Leo för värde på vete och jordnöt ??
    Är han helt fin i eksemen nu ? Äter han vete och soja tex ? Hur går det med hans astma ? Hundra frågor..sorry ;)

Du får så gärna fråga. Blev ett långt svar dock.

Värdet för vete tror jag låg på typ 0,4 eller nåt....det var i alla fall precis över gränsvärdet enl läkaren (det var därför han ville att vi skulle ge vete trots allt). Värdet för jordnöt fick jag aldrig reda på. Får fråga vid uppföljningssamtalet med läkaren, känner att jag måste skriva ner det så jag har det dokumenterat för min egen skull.
    Nej, han har fortfarande lite eksem till och från. Mest blossar det upp som polisonger i ansiktet, lite bakom öronen, handleder, fotleder och fläckvis på benen (mest frampå knäna). Han äter vete och soja, har inte sett några tydliga reaktioner mot något av det. Började föra matdagsbok för några månader sedan och det är verkligen kanon. Mycket lättare att se om det finns samband osv. Han har faktiskt inte haft röda blossande allergikinder sedan ett bra tag tillbaka. Senast var när han vid ett tillfälle ätit majskrokar och jag trodde han var allergisk mot majs. Men kom sen på att vi ätit ägg både på kvällen innan och sen på morgonen när han åt majskrokarna. Säkert var vi oförsiktiga och han fick i sig. Han reagerade med illröda kinder, jättegnällig/skrikig resten av dagen och uppblossande eksem på hela kroppen (hela bålen var täckt). Det tog 5 dagar innan det lade sig mha kortisonsalvor. Så jag är väldigt försiktigt med ägghanteringen nu. Dock är det inte alltid lätt med en 4-årig dotter som älskar ägg och inte riktigt förstår varför hon inte får ta i lillebror när hon hanterat ägg på något vis....

Hans astma är så där. Han har ju återigen en förkylning (vilken i ordningen vet jag inte, men vi är nog uppe på 8:e sedan han föddes eller nåt... ). Han har ju haft maxdos (2 puffar morg + kväll) av Pulmicorten, Airomir v.b länge. Singulair varje kväll fick han insatt för en månad sedan. Vi skulle sedan försöka trappa ut Pulmicorten när han var bättre från den förkylning han hade då, även om han rosslade. Så det började jag med för några dagar sedan. Sänkte till 1 puff morgon + kväll, men så blev han förkyld så nu är vi tillbaka på maxdosen igen. Airomiren verkar inte göra så stor skillnad, men han får den när han är som tätast, vilket oftast är på morgonen och ibland framåt kvällen. Han rosslar på och har lite indragningar. Men han verkar ändå rätt "pigg". Lite blålila under ögonen emellanåt och hostig, men det är heller inget nytt. Ska ha uppföljning med hans läkare på telefonen om någon vecka. Vill ge Singulairen ett litet tag till innan jag pratar med honom, för jag tycker inte jag märkt någon skillnad sedan han började med den. Han har rosslat mer sedan dess vilket dock säkert beror på förkylning. Vet inte riktigt vilken effekt jag skulle ha förväntat mig av Singulairen. Har du erfarenhet av det? Ska det dämpa rosslet, eller minska pipet eller hur fungerar den? Slemlösande? Luftrörsvidgande? *snurrig*
  • LillSkruttet
    t0va skrev 2011-05-03 20:18:36 följande:
    Svårt det där. Hoppas du får klarhet i det hela så fort som möjligt. Kramar!
  • miracle maker
    Tibell skrev 2011-05-03 19:25:40 följande:
    Kavat : Sitter här med produktlistan över glutenfria varor vi ska få till Bella och har ett par frågot.
    Ds Gf fette croccanti (frasbröd ) ( art. 284182 ) Funkar den ?? Försökte googla men det enda jag fick upp var att den kunde innehålla spår av soja?
    Sen undrar jag om Glutispastan. SKa man välja alla sorter eller välja ut kanske 1-2 st ? Hur gör ni ? Har ni någon favorit??
    Och Oldanas risgröt. Är det ens någon idé att vi testar den ?
    Glutispastan... vi har ju valt skruvarna och spagetti och är nöjda med det. Tror jag valde dem för att de är lätta att klippa i små bitar... jag missade att det bara är 200g per paket, tänkte att det var 500g som i annan pasta, så tänk på att beställa mycket!

Oldas risgröt... jag är ganska skeptisk. Förutom att många tycks reagera på den (Trållmor, Kavat, Tes och vi vad jag vet än så länge) så är den inte så imponerande på andra sätt heller. Tycker den luktar lite skumt, paketen är små och det går åt väldigt mycket i förhållande till Risentas, som känns mycket "renare". Men det är bara min uppfattning Det kostar ju visserligen inget extra att testa den så du kan ju alltid hämta ut lite och kanske testa på dig själv innan du ger Bella.
  • Tibell

Lillskruttet : Det jag funderat kring om hans astma är att det kan ha med allergi att göra. Min dotter visar inget alls på vete på rast. Men blir ALLTID kass i astman efter hon råkat få i sig vete. Hade hon inte haft massa andra symtom på just vete och vi inte tagit bort det hade hon med all säkerhet ätit vete idag och varit riktigt kass varje dag =/ Kanske kan det vara liknande för Leo ?
    Eller att han har det som Mithrandils dotter. Hon var ju också rosslig och med astmasymtom länge innan de hittade en bakterie i näsan på henne ( så var det va ? ) Har de liksom gjort en grundligare undersökning ?

Angående Singulair vet jag inte riktigt vad den fyller för funktion ;) Men Bella slutade nästan rossla helt med den , iallafall när hon är frisk. Innan rosslade hon högljutt konstant och vi kunde känna hur hennes bröstkorg vibrerade genom tjocka vinteroveraller.
    Nu rosslar hon endast vid förkylningar och det är ett stort framsteg =)
    Men jag tycker hans maxdos är låg. Bella hade 8 pulmicrt och 8 airomir som maxdos. Nu har hon ju pariboyn och har helt andra mediciner och doser.

Svar på tråden Allergitråden