• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-05-03 12:28:27 följande:
    tror de sa 0.10 på mjölk, vete och soja och 0.19 på äggvita.
    men kollar de bara äggvita?

de kollade inte gluten vad jag vet. trodde vete var samma?
    Resten ska du absolut ta bort (mjölk, ägg minst).
  • Tibell

Kavat : mår liten bättre ? Har tänkt på er en massa. Blir alltid orolig när det gäller små barn och andningproblem!

ViFrånLandet: hur mår G idag ? Har natten gått bra ??

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-03 12:31:51 följande:
    Då tycker jag du ska ta bort allt han hade reaktion på faktiskt. Så kan du ju testa att föra in ett ämne i taget sen när han mår bra!
    Så bort med ägg, mjölk, vete och soja!!
    Vad menar du med hade reaktion på?
    Jag vet ju egentligen inte alls vad han reagerar på.
    Jag misstänker ju ägg för att han svullnade upp och blev flammig i hela ansiktet när han åt cheesecake när han var mindre. att han fått diarre och blivit extra tjurig när andra äter ägg.

Soja tänker jag mig också att det kan vara för att han fått som blåsor i munnen efter vi ätit sushi och för att sist så svullnade hans hand upp och han skrek att han hade ont i handen. Sen om det beror på sojabönorna eller för att den är stark vet jag ju inte.

Ska ringa och fråga om de har blod kvar till att kolla gluten annars får vi väl gå tillbaka och kolla det.
    Blir så trött på allt det här. Känns som om jag har nog med allt som rör sig i livet just nu och jag orkar egentligen inte  hålla på med det här. Vad gör jag nu? Baskost tänker jag mig. Är det 2 veckor som gäller som det står i miralicias blogg?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • ViFrånLandet

Hallå i tråden!

Sorry för alla inlägg igår men som ni förstår var jag orolig innan vi åkte in och rejält upprörd när vi åkte därifrån...

Natten gick bra! Han somnade visserligen inte förrän efter 22 men sov bra ända till 7:15 imorse! Han pep lite i andningen men andades sakta och djupt Glad Vi har snöstorm här och jag kan säga att jag aldrig varit så glad över ett sådans majväder som jag är i år, hehe. Får väl se hur det blir när solen behagar titta fram igen...

• Tibell

Mithrandil : alltså reaktion på proverna. Allt över 0.10 kan man se som en reaktion ska Bellas läkare!

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-03 13:19:19 följande:
    Mithrandil : alltså reaktion på proverna. Allt över 0.10 kan man se som en reaktion ska Bellas läkare!
    Jaså? Så 0.10 kan ändå vara tecken på reaktion? Jag trodde det skulle ligga över 0.35?
  • mithrandil
    ViFrånLandet skrev 2011-05-03 13:10:14 följande:

Hallå i tråden!

Sorry för alla inlägg igår men som ni förstår var jag orolig innan vi åkte in och rejält upprörd när vi åkte därifrån...

Natten gick bra! Han somnade visserligen inte förrän efter 22 men sov bra ända till 7:15 imorse! Han pep lite i andningen men andades sakta och djupt Glad Vi har snöstorm här och jag kan säga att jag aldrig varit så glad över ett sådans majväder som jag är i år, hehe. Får väl se hur det blir när solen behagar titta fram igen...

Be inte om ursäkt! Det är väl lite det den här tråden finns till för?
    För att alla vi oroliga mammor ska kunna ha någon att ventilera med och för att vi ska kunna få ur oss våra rädslor. Jag kan nog egentligen ta all matallergi även om jag klagar, men något jag verkligen inte klarar av är när amanda andas konstigt. kan inte sova eller tänka på något annat än hennes andning så jag förstår att det är tufft för dig!
    kramar till dig!
  • Sousafon
    mithrandil skrev 2011-05-03 13:24:15 följande:
    Jaså? Så 0.10 kan ändå vara tecken på reaktion? Jag trodde det skulle ligga över 0.35?
    OCh som sagt, även ganska höga siffror behöver inte ge reaktion. Siffrorna i sig säger alltså inte så mycket.
  • mithrandil

Angående baskost, förstår inte riktigt. Får eller får man inte äta nötkött? Gäller det allt nötkött då?
    Varför kan man inte äta tex griskött och kyckling och sådant?

Är allt annat än maten som står på miralicias blogg allergener?

tänkte man kanske kunde äta broccoli? Eller palsternacka eller morot eller liknande?

När man har ätit baskost i två veckor och ska börja introducera mer mat. vad börjar man med för att vara smartast och för att kunna utöka maten i bästa möjliga mån?

• Kavat
    Tibell skrev 2011-05-03 12:49:25 följande:
    Kavat : mår liten bättre ? Har tänkt på er en massa. Blir alltid orolig när det gäller små barn och andningproblem!

ViFrånLandet: hur mår G idag ? Har natten gått bra ??
    Ja, han är bättre nu. Men idag är femte dagen med pc och först idag har han ätit mat t.ex. Han har blånekat fram tills idag. Så frågan är om han hade något mer än öi. Hon kollade t.ex inte ens halsen..

Men oavsett så borde ju pc tagit även det. Han hostar fortfarande en del och är väldigt rossling och slemmig, men hoppas det ger sig de med. Tack för att du frågar!
Svar på tråden Allergitråden