• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-05-03 12:50:34 följande:
    Vad menar du med hade reaktion på?
    Jag vet ju egentligen inte alls vad han reagerar på.
    Jag misstänker ju ägg för att han svullnade upp och blev flammig i hela ansiktet när han åt cheesecake när han var mindre. att han fått diarre och blivit extra tjurig när andra äter ägg.

Soja tänker jag mig också att det kan vara för att han fått som blåsor i munnen efter vi ätit sushi och för att sist så svullnade hans hand upp och han skrek att han hade ont i handen. Sen om det beror på sojabönorna eller för att den är stark vet jag ju inte.

Ska ringa och fråga om de har blod kvar till att kolla gluten annars får vi väl gå tillbaka och kolla det.
    Blir så trött på allt det här. Känns som om jag har nog med allt som rör sig i livet just nu och jag orkar egentligen inte  hålla på med det här. Vad gör jag nu? Baskost tänker jag mig. Är det 2 veckor som gäller som det står i miralicias blogg?
    Det känns som att det är troligare att han reagerar på rå fisk än soja om du frågar mig...

Hur var det nu med sojan, Miralicia?
    Visst tål en hel del av sojaallergikerna det?
  • t0va
    Kavat skrev 2011-05-03 12:25:59 följande:
    Om han är allergisk mot vete så kommer han förmodligen inte tåla vanliga havregryn. De är inte rena och kan innehålla upp till 2% andra sädesslag utan att det behöver märkas ut.

Jag hade nog tagit bort havre helt och ersatt med ris tills magen stabiliserat sig och sedan testat med ren havre. En tanke som slog mig när du skrev att han mer eller mindre alltid har eksem är att han faktiskt fortfarande får i sig något han inte tål. Om han är allergisk mot vete så räcker det med största sannolikhet att han äter vanliga havregryn för att reagera.
    Sen hänger allergi mot vete, råg, korn och havre ihop så ha även det i åtanke. Att han kan vara/blir allergisk mot de andra väldigt lätt.
    Sen finns det givetvis de som inte tål en av sakerna, men kombinationen är inte ovanlig här i tråden i alla fall.
    Jag gav risgrynsgröt förut, det är väl lite stoppande också om jag inte förstått saker fel. Hjärtat säger att han ska äta enbart ersättning tills han fyller 35minst ;) 

Grejen med hans eksem är att han inte hade något alls när vi var hos mina föräldrar en vecka, hemma kommer det och går och på föräldrastödet får han det nästan alltid. Igår påtalade sköterskan det också att hon hade sett att han får eksem. Hos mina föräldrar så åt han samma sak som här, jag hade tom. med mig förpackningarna hemmifrån.

Försöker komma på vad vi äter här hemma som mina föräldrar inte har, de gillar inte stark mat så det är mycket mamma scans köttbullar och potatis liknande husmanskost medans vi äter mer med vitlök, curry, couscous, kyckling.  

De har tvättmedel med massa parfym i, vi kör utan sånt så jag blir inte klok på vad det är. 

När det gäller sena reaktioner hur lång tid i efterhand kan det komma. Med välingen så fick han det på kvällen och diarren kom på morgonen.  
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-05-03 16:47:13 följande:
    Det känns som att det är troligare att han reagerar på rå fisk än soja om du frågar mig...

Hur var det nu med sojan, Miralicia?
    Visst tål en hel del av sojaallergikerna det?
    Han äter inte fisk.. han äter riset som det bara legat grönsaker på.
    Jag äter aldrig fisken, bara mammasushi.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    t0va skrev 2011-05-03 17:01:00 följande:
    Jag gav risgrynsgröt förut, det är väl lite stoppande också om jag inte förstått saker fel. Hjärtat säger att han ska äta enbart ersättning tills han fyller 35minst ;) 

Grejen med hans eksem är att han inte hade något alls när vi var hos mina föräldrar en vecka, hemma kommer det och går och på föräldrastödet får han det nästan alltid. Igår påtalade sköterskan det också att hon hade sett att han får eksem. Hos mina föräldrar så åt han samma sak som här, jag hade tom. med mig förpackningarna hemmifrån.

Försöker komma på vad vi äter här hemma som mina föräldrar inte har, de gillar inte stark mat så det är mycket mamma scans köttbullar och potatis liknande husmanskost medans vi äter mer med vitlök, curry, couscous, kyckling.  

De har tvättmedel med massa parfym i, vi kör utan sånt så jag blir inte klok på vad det är. 

När det gäller sena reaktioner hur lång tid i efterhand kan det komma. Med välingen så fick han det på kvällen och diarren kom på morgonen.  
    couscous? Klarar han durumvete om han inet klarar vetemjöl?
    Kyckling, kanske kan vara ägg då? Eller har han ätit vanligt ägg?
  • mithrandil

Kavat: När amanda har varit dålig så har hela hennes allmäntillstånd blivit bättre ungefär 5dagar in i penicillinkur. Hon har börjat äta igen, börjat sova lite bättre och gnälla mindre. Efter kanske 7dagar börjar hon bli mindre rosslig och efter penicillinkuren är avslutad så har hon oftast inte ens något rossel kvar.
    går nog på rätt håll här nu. Ska hålla mina tummar!

• t0va
    mithrandil skrev 2011-05-03 17:36:28 följande:
    couscous? Klarar han durumvete om han inet klarar vetemjöl?
    Kyckling, kanske kan vara ägg då? Eller har han ätit vanligt ägg?
    Nej det är vi som äter couscous, han har bara fått någon smula någon gång. Har inte vågat prova mer. 

Googlade om ägg och kyckling, det har jag inte tänkt på. Han äter massa kyckling och även lax men det har inte varit några problem tidigare. Vi har gett en pytteliten bit ägg för några veckor sedan men sen inget mer.  

Detta med baskost finns det någonstans att läsa en lista på vad man kan ge?

Väntar på att bvc ska höra av sig också.  
  • Tibell
    Kavat : Sitter här med produktlistan över glutenfria varor vi ska få till Bella och har ett par frågot.
    Ds Gf fette croccanti (frasbröd ) ( art. 284182 ) Funkar den ?? Försökte googla men det enda jag fick upp var att den kunde innehålla spår av soja?
    Sen undrar jag om Glutispastan. SKa man välja alla sorter eller välja ut kanske 1-2 st ? Hur gör ni ? Har ni någon favorit??
    Och Oldanas risgröt. Är det ens någon idé att vi testar den ?
  • lillasysteryster

O hallå :) Sonens mjölk visade ju 0.11 och på soja också tror jag...läkaren menade att mjölken sjunkit så lågt att vi ska introducera. Men om det är tillräckligt för att ändå reagera så förklarar det ju varför han blivit bra i magen och exemen försvann sedan vi tagit bort soja. Är det fler som stödjer att 0.11 ändå är allergi

• Tibell
    lillasysteryster skrev 2011-05-03 19:47:41 följande:
    O hallå :) Sonens mjölk visade ju 0.11 och på soja också tror jag...läkaren menade att mjölken sjunkit så lågt att vi ska introducera. Men om det är tillräckligt för att ändå reagera så förklarar det ju varför han blivit bra i magen och exemen försvann sedan vi tagit bort soja. Är det fler som stödjer att 0.11 ändå är allergi
    Nja. Alltså har barnet tex 0.11 på ägg och får tydliga reaktioner när det får ägg i/på sig skulle jag tycka att 0.11 kan vara en bra vägledning att det faktiskt talar för allergi.
    Men samtidigt kan ett barn ha 0.20 på mjölk men inte reagera det minsta vid intag. Då är det ju inte allergi.
    Så har man ett barn som kanske har väldigt mycket problem med mage och hud och får över 0.10 på rast på tex ägg och mjölk skulle i allafall jag råda att plocka bort just ägg och mjölk ett tag för att se vad som händer.
    Men för att det ska klassas som allergi ska det vara över 0.35. Tror det är rätt i allafall ;)

Sen måste jag spåna vidare i detta. Någon vettig här får gärna hjälpa mig.
    Men tex som min dotter som stått på baskost sedan hon var dryga 3 månader..typ. Hon har ju aldrig ätit mer än några tsk av tex soja, vete, havre mm men ändå reagerar kraftigt.
    Samtidigt syns det inte på tester ( förutom då mjölk och cashew)
    Kan det ha med att göra att hon knappt aldrig fått i sig det ( mer än via amning )
    Är det lättare att "hitta" allergin genom rast och prick om de utsatts för ämnet under en längre period eller vid fler tillfällen ?
    Varför skulle annars värderna sjunka när man varit utan tex mjölk ett tag ?
  • SanTan

En dum fråga... Vad är det för värden ni pratar om? Vi har gjort blodprover på båda döttrarna och det är helt andra siffror?!?!? E: jordnöt

Svar på tråden Allergitråden