• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LillSkruttet
    Tibell skrev 2011-05-03 21:50:49 följande:
    Lillskruttet : Jobbig sitts ni sitter i =/ Vi får hoppas han får vara infektionsfri ett tag nu så luftrören hinner läka ordentligt.
    Just att astma och allergi hänger ihop är ju inget ovanlig. Vid en allergisk reaktion kan man väl få ökat slembildning och det är ju det som gör att han rosslar ?
    Gör ni någon andningsgymnastik med honom ? Det tipset fick vi hos läkaren med eftersom Bella också slemmar på bra vid astmabesvär.
    Så efter inhalationerna ska vi göra ett par olika övningar som ska få slemmet att lossna så barnet lättare kan hosta loss det.
    Bella hade tur och blev kvitt sin förkylning innan Singulairn sattes in.Men det tog ändå över en månad innan hon slutade rossla..
    Så när han väl är fri från sin förkylning tycker jag INTE att ni ska sänka pulmicorten förens han fått vara symtomfri ett bra tag.
    4 doser om dagen är ingen hög dos så det gör inget om han står på den ett tag. Bättre det än att gå med ständiga besvär
    Kram <3
    Hur gör man andningsgymnastik? Kan man göra det fast han bara är 8 månader? Jag menar, han måste väl kunna medverka själv, eller gör man det åt honom?
    Nej, det känns jättetokigt att sänka Pulmicorten, han blir ju liksom aldrig helt besvärsfri och så ska vi ÄNDÅ sänka den enligt läkaren. Vet inte riktigt hur han tänker. Allra helst som Airomiren inte hjälper något särskilt utan det är Pulmicorten som faktiskt varit det enda som vi tydligt märkt att har gjort någon skillnad.
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Tibell
    LillSkruttet skrev 2011-05-03 22:06:40 följande:
    Hur gör man andningsgymnastik? Kan man göra det fast han bara är 8 månader? Jag menar, han måste väl kunna medverka själv, eller gör man det åt honom?
    Nej, det känns jättetokigt att sänka Pulmicorten, han blir ju liksom aldrig helt besvärsfri och så ska vi ÄNDÅ sänka den enligt läkaren. Vet inte riktigt hur han tänker. Allra helst som Airomiren inte hjälper något särskilt utan det är Pulmicorten som faktiskt varit det enda som vi tydligt märkt att har gjort någon skillnad.
    Det finns övningar för mindre barn med.
    Ta upp det med läkaren och säg att ni vill lära er !
    Och är det pulmicorten han mår bra på är det den han ska öka =) Jag tycker gott han kan ha 8 doser om dagen vid förkylning och sedan trappa ner till 4 och när han varit bra ett tag så kan ni testa att gå ner till 2.
    Jag tyckte inte heller airomiren gjorde någon som helst nytta.
    När hon var sjuk sist och vi åkte hem från barnmottagningen hade Bella en syresättning på 98% efter ett par omgångar ventolin där. Vilket är toppen bra!
    När vi kom tillbaka morgonen efter och Bella hade fått sammanlagt 10 doser unden denna tid hade syresättningen gått ner till 94 igen.
    Så här hemma gillar vi inte den ;)
  • Tibell

ViFrånLandet : det är den vi brukar använda. Men så testade vi denna igår och idag. Tacka gudarna för att hon knappt rört dem.. Men ändå.
    Måste vara därför hon vaknat och sovit oroligt. För hennes sömn är i normala fall helt klockren.
    Jag brukar till och med kunna byta blöja på henne utan att hon vaknar.
    Men framförallt igår ( då hon fick i sig mest nudlar, kanske sammanlagt 1 msk ) räckte det med att jag öppnade dörren så vaknade hon :(

• ViFrånLandet
    Tibell skrev 2011-05-03 22:23:37 följande:
    ViFrånLandet : det är den vi brukar använda. Men så testade vi denna igår och idag. Tacka gudarna för att hon knappt rört dem.. Men ändå.
    Måste vara därför hon vaknat och sovit oroligt. För hennes sömn är i normala fall helt klockren.
    Jag brukar till och med kunna byta blöja på henne utan att hon vaknar.
    Men framförallt igår ( då hon fick i sig mest nudlar, kanske sammanlagt 1 msk ) räckte det med att jag öppnade dörren så vaknade hon :(
    Äsch då, då ska vi inte testa dem till G utan hålla oss till risnudlarna och hoppas att han blir att tycka om dem till slut... Och så håller jag tummarna för att ni slipper fler reaktioner än knöliga nätter (de räcker iofs gott och väl)!
  • Allrona

Lillskruttet och älsklingen87 - antal puffar pulmicort beror ju även på vilken styrka man har på den. Har för mig att du älsklingen har nämnt att din dotter har 100 mikrogram medan min dotter har 200 mikrogram. Min dotters maxdos är 4 puffar per dygn men det blir ju eg lika mycket som 8 puffar för din dotter. Tänkte bara nämna det så det inte blir fel

• Allrona

Älsklingen87 - skrev ett långt meddelande till din inbox men lyckas inte skicka från telefonen. Jag gör ett nytt försök på datorn imorgon

• LillSkruttet
    Tibell skrev 2011-05-03 22:10:46 följande:
    Det finns övningar för mindre barn med.
    Ta upp det med läkaren och säg att ni vill lära er !
    Och är det pulmicorten han mår bra på är det den han ska öka =) Jag tycker gott han kan ha 8 doser om dagen vid förkylning och sedan trappa ner till 4 och när han varit bra ett tag så kan ni testa att gå ner till 2.
    Jag tyckte inte heller airomiren gjorde någon som helst nytta.
    När hon var sjuk sist och vi åkte hem från barnmottagningen hade Bella en syresättning på 98% efter ett par omgångar ventolin där. Vilket är toppen bra!
    När vi kom tillbaka morgonen efter och Bella hade fått sammanlagt 10 doser unden denna tid hade syresättningen gått ner till 94 igen.
    Så här hemma gillar vi inte den ;)
    Ska kolla med läkaren. Får snart göra en lapp för allt jag måste komma ihåg att prata med honom om vid telefonsamtalet. Frågorna hopar sig när man kommer hem och sitter och funderar.
    Känns skönt, även om det är synd så klart, att höra att ni inte heller haft någon direkt hjälp av Airomiren. Har liksom inte förstått hur han kunnat inhalera både det ena och det andra och det inte har någon effekt. Men som sagt, pulmicorten har varit det enda där vi tydligt märkt att något hänt till det bättre. Är rädd om den nu.
    Allrona skrev 2011-05-03 22:30:35 följande:
    Lillskruttet och älsklingen87 - antal puffar pulmicort beror ju även på vilken styrka man har på den. Har för mig att du älsklingen har nämnt att din dotter har 100 mikrogram medan min dotter har 200 mikrogram. Min dotters maxdos är 4 puffar per dygn men det blir ju eg lika mycket som 8 puffar för din dotter. Tänkte bara nämna det så det inte blir fel
    Aha! Ja, sonen har Pumicort 200 mikrogram, som han får 2 puffar morgon + kväll.
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Kavat

Ja, just det. jag rekomenderar att ta en massa olika pastor första gången. Man vet aldrig vad de gillar. Och vi gillar inte alltid vad de gillar... Sen ska man tydligen kunna ändra efterhand om de är saker som inte gillas osv.

Mina är ju inte superkänsliga mot soja - tål sojalectin t.ex och de tål fette crochanti. Är typ majs i.

Svar på tråden Allergitråden