• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LillSkruttet
    Tibell skrev 2011-05-03 22:10:46 följande:
    Det finns övningar för mindre barn med.
    Ta upp det med läkaren och säg att ni vill lära er !
    Och är det pulmicorten han mår bra på är det den han ska öka =) Jag tycker gott han kan ha 8 doser om dagen vid förkylning och sedan trappa ner till 4 och när han varit bra ett tag så kan ni testa att gå ner till 2.
    Jag tyckte inte heller airomiren gjorde någon som helst nytta.
    När hon var sjuk sist och vi åkte hem från barnmottagningen hade Bella en syresättning på 98% efter ett par omgångar ventolin där. Vilket är toppen bra!
    När vi kom tillbaka morgonen efter och Bella hade fått sammanlagt 10 doser unden denna tid hade syresättningen gått ner till 94 igen.
    Så här hemma gillar vi inte den ;)
    Tack för stöttning och goda råd!! Det är guld värt! Man känner sig ofta väldigt ensam i sånt här. Kramar!!

Nu ska jag lägga huvudet på kudden. Leo vaknar väl för dagen någon gång melan 4.30-6 och då gäller det att ha hunnit sova lite, allra helst om det är 4.30 som gäller *gäsp*. Dessutom är han ju förkyld, så det innebär väl några vakna stunder under natten med.....
    Men jag ska träffa svägerskan i morgon och lyxa till det med att prova (och kanske köpa) Marimekkoklänningar!

natti natt!
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Super blondinen

Dottern fick allergi reaktion på Mc donalds i dag .
    Hon fick i sig spår av fisk ämnen troligen hade nån stekt en mc fish innan på stekborde.

Tur att magen bara regarade att tömma sig. Lovar Blöjan var över full av diarré tur med om bytte,

Stackarn. hon är 3år.

När vi gick så titta hon på ronald mc donald och sa dumma dig som ger mig fisk du är dum.

Tror det tar sin tid innan hon äter där mer

• mithrandil

Lillskruttet: era problem låter precis som de vi hade med amanda. Hon blev sjuk, var frisk i några dagar efter avslutad penicillinkur och sen sjuk igen. Blev inte speciellt mycket bättre på airomir eller ventoline som hon fick på sjukhuset. Pulmicorten tyckte jag var det enda som gjorde att hon blev bättre men så fort hon fick en ny infektion så satte det igång igen.

Eftersom hon fick upprepade öroninflammationer tog de ett prov "bakom näsan" (sa läkaren) och skickade iväg. Provet visade positiv för en bakterie som hette Haemophilus influenzae och hon fick antibiotika mot den. Efter det har hon inte varit sjuk mer. Den bakterien kan tydligen sätta sig såväl på öron som på andningsorganen och det var den som var orsaken till att hon aldrig var frisk mer än några dagar efter pc.

Kanske värt att kolla?

Nu sa barnläkaren att amanda säkerligen har förkylningsastma ändå för hon trodde inte att bakteriens skulle skapa sådana stora problem med just andning, men hon sa att det var bakterien som var boven till att hon aldrig blev helt frisk. Amanda har varit utan infektion i 1mån och några dagar nu.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

Kavat: Kan de neka alexander lapptest på allergimott om vi har en remiss?
    De ville ju inte ta emot honom när jag ringde men jag tänkte att det kanske kan visa på lapp nu när RAST var så tveksamt. ni säger att 0.19 kan vara reaktion men sjuksköterskan sa att de var negativt eftersom det var under 0.35.

angående skorv som alla skriver om.
    har det samband med allergi? Alexander är 2år och har fortfarande mycket skorv. Tar bort och så kommer det tillbaka. Amanda har också en hel del skorv, men hon hade ingen som nyfödd och strax däröver.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • tes 75

Superblondinen:
    Hur vet ni att det var just spår av fisk som gjorde henne dålig? Fiskburgare friterar de ju, inte steker. Är hon känslig för soja? Det är nämligen sojalecitin i deras ketchup.

• saffe
    mithrandil skrev 2011-05-04 00:08:33 följande:
    Kavat: Kan de neka alexander lapptest på allergimott om vi har en remiss?
    De ville ju inte ta emot honom när jag ringde men jag tänkte att det kanske kan visa på lapp nu när RAST var så tveksamt. ni säger att 0.19 kan vara reaktion men sjuksköterskan sa att de var negativt eftersom det var under 0.35.

angående skorv som alla skriver om.
    har det samband med allergi? Alexander är 2år och har fortfarande mycket skorv. Tar bort och så kommer det tillbaka. Amanda har också en hel del skorv, men hon hade ingen som nyfödd och strax däröver.
    Jag kan inte tänka mig att dom kan neka ett lapp-test om ni har remiss. Angående skorv så har båda mina haft mycket skorv när dom var bebisar. När vi kom på vad dom inte tålde och fick bort det ur kosten så försvann det mesta av skorven. När jag provocerade med mjölk första gången (vid 2 års ålder) så kom en del skorv i hårbottnen tillbaka...
  • Super blondinen
    tes 75 skrev 2011-05-04 05:19:18 följande:
    Superblondinen:
    Hur vet ni att det var just spår av fisk som gjorde henne dålig? Fiskburgare friterar de ju, inte steker. Är hon känslig för soja? Det är nämligen sojalecitin i deras ketchup.
    Ok då kanske det var pommesen som gjorde henne dålig.
    Soja kan hon äta.
    Därför var vi hundra på att det var nått med fisk att göra.
  • Tibell

Saffe : intressant om det med skorven. Våran 4 åring har massor i hårbotten.
    Dessutom har hon ofta ont i magen, förstoppad och kräver 4 påsar movicol, växer jätte dåligt och är alltid trött och gnällig.
    Ska ta prover på måndag!

• Sousafon
    Tibell skrev 2011-05-04 07:20:18 följande:
    Saffe : intressant om det med skorven. Våran 4 åring har massor i hårbotten.
    Dessutom har hon ofta ont i magen, förstoppad och kräver 4 påsar movicol, växer jätte dåligt och är alltid trött och gnällig.
    Ska ta prover på måndag!
    Hm, skorv... MIn pojke på fyra har också fortfarande skorv. Men jag trodde att vi inte gav honom något som han är allergisk mot. Det brukar ju märkas tydligt när han får en reaktion. Men han har också torr hud, så det hänger kanske ihop så. Att man som allergiker har torr/känslig hud och att det hänger samman med att de kan sakna det där fettet som saknas när man får skorv. Dagens hobbyteori!
  • Allrona
    Super blondinen skrev 2011-05-04 06:51:43 följande:
    Ok då kanske det var pommesen som gjorde henne dålig.
    Soja kan hon äta.
    Därför var vi hundra på att det var nått med fisk att göra.
    Ring till mc donalds restaurangen ni var på och fråga hur fisken tillagas och diskuttera med dem vad som kan ha gjort att hon reagerade. Om jag har förstått det rätt så ska inte fisk och panerade saker friteras i samma fritös som pommes. Det kan vara nyttigt för dem att få höra att slarv hos dem påverkar deras gäster. Dessutom kanske de kan förbättra sina rutiner så det inte händer fler gånger. Ring och prata med restaurangchefen!
Svar på tråden Allergitråden