• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • SanTan

ViFrånLandet skrev 2011-05-03 21:28:15 följande:

Har tänkt att fråga en sak ett tag men inte kommit mig för... Gabriel hade mycket skorv i hårbotten som mindre, gick bort med sån där salva (salsyrsalysyrsyra eller vad det heter?) men kom alltid tillbaka. Efter att vi tagit bort ägg och mjölk försvann de dock för gott... Trodde vi. Nu är det tillbaka, kom för kanske en månad sen, är det vanligt hos barn på 1,9år? Är fortfarande inne på hans första schampoflaska så det kan ju inte vara det. Han har även som skorvar/eksem bakom öronen men de har han alltid haft, förut försökte vi smörja bort det men har sedan länge slutat försöka då han inte verkar lida av det. Tänkte ändå fråga om någon kanske har något förslag på hur man får bort det?

Mina flickor har alltid haft mycket skorv båda två. För ett halvår sedan bytte vi schampo till ett milt mjällschampo som jag blev rekomenderad av min frisör. Efter bara några veckor blev båda tjejerna av med sitt skorv och nu använder vi alltid detta schampo. (Tjejerna är 4 år och snart 7 år). Som har inte fått tillbaka det och nu vill jag inte byta schampo! Så min erfarenhet är att man kan ha skorv långt upp i åldern!

Mina tjejer har båda mycket och långt hår, varav den ena har även lockigt och väldigt tjockt!

• SanTan
    Sousafon skrev 2011-05-04 07:27:26 följande:
    Hm, skorv... MIn pojke på fyra har också fortfarande skorv. Men jag trodde att vi inte gav honom något som han är allergisk mot. Det brukar ju märkas tydligt när han får en reaktion. Men han har också torr hud, så det hänger kanske ihop så. Att man som allergiker har torr/känslig hud och att det hänger samman med att de kan sakna det där fettet som saknas när man får skorv. Dagens hobbyteori!
    Jag har nog aldrig tänkt att mina flickors skorv hänger ihop med allergi.... Men båda har torr/känslig hy och eksem. Skorven har alltid funnits där mer eller mindre, har kammat bort med olja i hårbotten och det har ju fungerat men det kommer alltid tillbaka.

Men som sagt, efter schampo-byte har båda varit skorvfria i ett halvår nu!
  • mithrandil
    saffe skrev 2011-05-04 05:58:54 följande:
    Jag kan inte tänka mig att dom kan neka ett lapp-test om ni har remiss. Angående skorv så har båda mina haft mycket skorv när dom var bebisar. När vi kom på vad dom inte tålde och fick bort det ur kosten så försvann det mesta av skorven. När jag provocerade med mjölk första gången (vid 2 års ålder) så kom en del skorv i hårbottnen tillbaka...
    Tack. Ja då ska jag be om en remiss så det blir gjort.
    Lite intressant det här med skorv, kontra allergi. Har aldrig trott att det har något samband. Men då kanske det har det då? För alla andra barn som vi känner i min sons ålder har ingen skorv längre och har inte haft på länge.

tootoolah: Är det någon form av parfym i schampoot? Min son klarar inte parfym, så fort han har badat och tvättat sig med någon annan tvål/schampoo än den han är van vid blir hela han full av nya eksem. annars är det kanske värt att testa?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

Alrro: Tror jag missade att svara på ditt inlägg?
    Skönt att hon börjat växa litegrann! Att stå still i 3veckor, är det någon fara egentligen?
    Vad jag har förstått så kan de stå still i ett par veckor för att sen växa jättemycket under följande veckan?
    Så har jag iaf lagt märke till att det kan se ut nu när jag vägt amanda 1 gång /v.
    Ibland växer hon inget under ett par kontroller och sen kanske hon ökar 300g och så står hon still ett tag till och ökar igen. Men hon följer sin nya kurva som hon hittat nu efter vi uteslöt mjölk.

• 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-05-04 10:03:00 följande:
    Alrro: Tror jag missade att svara på ditt inlägg?
    Skönt att hon börjat växa litegrann! Att stå still i 3veckor, är det någon fara egentligen?
    Vad jag har förstått så kan de stå still i ett par veckor för att sen växa jättemycket under följande veckan?
    Så har jag iaf lagt märke till att det kan se ut nu när jag vägt amanda 1 gång /v.
    Ibland växer hon inget under ett par kontroller och sen kanske hon ökar 300g och så står hon still ett tag till och ökar igen. Men hon följer sin nya kurva som hon hittat nu efter vi uteslöt mjölk.
    Så länge det inte är fråga om en liten bebis så är det ingen fara om de står still några veckor. När de passerat året så går de inte upp mer än ca 2kg/år och växer ung 1-1.5 cm/mån i snitt oftast i etapper främst på sommaren.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-05-04 10:21:45 följande:
    Så länge det inte är fråga om en liten bebis så är det ingen fara om de står still några veckor. När de passerat året så går de inte upp mer än ca 2kg/år och växer ung 1-1.5 cm/mån i snitt oftast i etapper främst på sommaren.
    Okej tack.. då hade jag uppfattat det ganska så bra.
  • Allrona

Jo jag vet att det inte är ngn fara att de står still i vikt ett tag, saken är ju bara att hon har gjort det för mkt. 10 kg på en som är 2 år och 3 månader är ju inte så mycket :-/ så då vill man gärna att hon går upp hela tiden. Nu hade hon tyvärr gått ner 300 g igen efter veckans astmaproblem vi väger och mäter henne ju 1 ggr i månaden på sjukhuset så läkarna har iaf bra koll

• Kavat
    LillSkruttet skrev 2011-05-03 20:57:46 följande:
    Du får så gärna fråga. Blev ett långt svar dock.

Värdet för vete tror jag låg på typ 0,4 eller nåt....det var i alla fall precis över gränsvärdet enl läkaren (det var därför han ville att vi skulle ge vete trots allt). Värdet för jordnöt fick jag aldrig reda på. Får fråga vid uppföljningssamtalet med läkaren, känner att jag måste skriva ner det så jag har det dokumenterat för min egen skull.
    Nej, han har fortfarande lite eksem till och från. Mest blossar det upp som polisonger i ansiktet, lite bakom öronen, handleder, fotleder och fläckvis på benen (mest frampå knäna). Han äter vete och soja, har inte sett några tydliga reaktioner mot något av det. Började föra matdagsbok för några månader sedan och det är verkligen kanon. Mycket lättare att se om det finns samband osv. Han har faktiskt inte haft röda blossande allergikinder sedan ett bra tag tillbaka. Senast var när han vid ett tillfälle ätit majskrokar och jag trodde han var allergisk mot majs. Men kom sen på att vi ätit ägg både på kvällen innan och sen på morgonen när han åt majskrokarna. Säkert var vi oförsiktiga och han fick i sig. Han reagerade med illröda kinder, jättegnällig/skrikig resten av dagen och uppblossande eksem på hela kroppen (hela bålen var täckt). Det tog 5 dagar innan det lade sig mha kortisonsalvor. Så jag är väldigt försiktigt med ägghanteringen nu. Dock är det inte alltid lätt med en 4-årig dotter som älskar ägg och inte riktigt förstår varför hon inte får ta i lillebror när hon hanterat ägg på något vis....

Hans astma är så där. Han har ju återigen en förkylning (vilken i ordningen vet jag inte, men vi är nog uppe på 8:e sedan han föddes eller nåt... ). Han har ju haft maxdos (2 puffar morg + kväll) av Pulmicorten, Airomir v.b länge. Singulair varje kväll fick han insatt för en månad sedan. Vi skulle sedan försöka trappa ut Pulmicorten när han var bättre från den förkylning han hade då, även om han rosslade. Så det började jag med för några dagar sedan. Sänkte till 1 puff morgon + kväll, men så blev han förkyld så nu är vi tillbaka på maxdosen igen. Airomiren verkar inte göra så stor skillnad, men han får den när han är som tätast, vilket oftast är på morgonen och ibland framåt kvällen. Han rosslar på och har lite indragningar. Men han verkar ändå rätt "pigg". Lite blålila under ögonen emellanåt och hostig, men det är heller inget nytt. Ska ha uppföljning med hans läkare på telefonen om någon vecka. Vill ge Singulairen ett litet tag till innan jag pratar med honom, för jag tycker inte jag märkt någon skillnad sedan han började med den. Han har rosslat mer sedan dess vilket dock säkert beror på förkylning. Vet inte riktigt vilken effekt jag skulle ha förväntat mig av Singulairen. Har du erfarenhet av det? Ska det dämpa rosslet, eller minska pipet eller hur fungerar den? Slemlösande? Luftrörsvidgande? *snurrig*
    Har inte hunnit läsa om du fått svar, men undrar om du är medveten att om han är allergisk mot vete och soja och han äter det så resulterar det förmodligen att både astma och immunförsvar blir sämre och att han oftare blir sjuk?

Det hänger ihop som ett vattenglas typ som sakta fylls på av allergener och när hans maxtak är nått så svämmar det över och då blir han sjuk t.ex.

Gräs och vete hänger ihop, så han kan även reagera mer på vete i pollensäsonger av den anledningen och inte bara den uppenbara att han får i sig pollen.

Har ni testat att ta bort och sett hur han mår utan?
  • Kavat

Lillskruttet om astman dessutom är undermedicinerad så blir han ju också sjuk lättare...

• Kavat
    Tibell skrev 2011-05-03 21:59:52 följande:
    Fast nu ser jag att jag kanske gjort en jätte stor miss själv =0

Jag testade att ge Bella dessa igår och även idag. Både kvällarna har hon vaknat ett par ggr och varit ledsen. Hon hade även lite eksem på magen. Och hon har varit helt eksemfri nu om man bortser från prickarna runt munnen hon fick av vete
    Och nu ser jag att de innehåller Mungbönsmjöl. Är det en baljväxt ?? Det skulle ju förklara saken...
    Hon äter ju det knappt. Mer än att det kanske suttit någon liten bit på köttbullarna. För hon gillade INTE nudlarna och var väldigt noga med att peta bort dem ;)
    Ja, baljväxt..
Svar på tråden Allergitråden