• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Lindström : nä gallan tror jag inte. Har ju inte den sortens smärta i magen utan bara väldigt illamående.

Kavat : man har kollat sköldkörtlen flera gånger och det har alltid sett bra ut.
    Vikten gick bra till en början. Men sen tappade jag igen och slank under 40 kg :(

• t0va
    Tibell skrev 2011-05-10 22:06:35 följande:
    Lindström : nä gallan tror jag inte. Har ju inte den sortens smärta i magen utan bara väldigt illamående.

Kavat : man har kollat sköldkörtlen flera gånger och det har alltid sett bra ut.
    Vikten gick bra till en början. Men sen tappade jag igen och slank under 40 kg :(
    Men har de tagit alla proverna, jag testades många gånger för det när jag var sjuk och fick veta att det finns ett antal olika prover som man ska ta och följa under en längre tid, inte stirra sig blind på att proverna är inom normalgränsen. 

Någon som har tips på vad jag kan ha ihop med köttfärssåsen till sonen, något utan mjölk, ägg och vete. Gärna utan sädelag över huvudtaget. Han har fått potatismos men verkar inte vara så förtjust i den kombinationen.  
  • mithrandil
    t0va skrev 2011-05-10 22:09:44 följande:
    Men har de tagit alla proverna, jag testades många gånger för det när jag var sjuk och fick veta att det finns ett antal olika prover som man ska ta och följa under en längre tid, inte stirra sig blind på att proverna är inom normalgränsen. 

Någon som har tips på vad jag kan ha ihop med köttfärssåsen till sonen, något utan mjölk, ägg och vete. Gärna utan sädelag över huvudtaget. Han har fått potatismos men verkar inte vara så förtjust i den kombinationen.  
    amanda äter ris eller vanlig kokt potatis.
    Risnudlar blev det en gång med men det tyckte hon inte var nån höjdare.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-05-10 22:15:51 följande:
    amanda äter ris eller vanlig kokt potatis.
    Risnudlar blev det en gång med men det tyckte hon inte var nån höjdare.
    Potatis är en favorit, speciellt att få hålla i handen och äta själv, får prova och se ifall det funkar med köttfärsen, vet inte om det är den han inte är så förtjust i. Idag gjorde jag en variant av den vi åt, ska prova imorgon och se ifall han äter den. Gjorde redning med maizena ock körde sen allt i mixern så det blev rätt bra konsistens. 

Fick veta idag att profylacen är restnoterad igen, precis som förra gången. De skulle ringa mig idag och meddela när sjukhuset får leverans men ingen ringde, är inte speciellt förvånad. Vi har mat så vi klarar oss ett tag och recept så vi kan hämta mer på apoteket trots att vi inte får göra så. Ska se vad som händer men jag är lite sugen på att kontakta tidningen, för såhär kan det inte vara varje gång vi ska fixa mat och de på sjukhuset som sköter beställningarna kan inget göra för de blir nedprioriterade eftersom de bara förhandlar för sitt sjukhus, så de stora apotekskedjorna går först och får maten först. 

Men visst är det så att alla ni andra kan hämta ut på apoteket eller är det fler som måste gå via sjukhusköket eller liknande omvägar?  
  • Allrona

FrökenLindström - då är hon nog för liten för tablett. Min äldsta dotter var också omöjlig att få i medicin så jag vet hur svårt det kan vara!

• t0va
    FrökenLindström skrev 2011-05-10 21:37:26 följande:
    btw är jag lite deppig nu, eleonora har inte behövt använda sin astmamedicin på flera månader. Nu är hon riktigt risig, hostig och rosslig och man märker att hon har riktigt svårt att andas mellanåt. Så nu får vi puffa lika mkt som förra sommaren när det var som sämst.

kopplar ihop det med pollenallergin, vi får ju inte i henne medicinen :( Jag förstår henne, den är jätteäcklig (var ju tvungen att själv smaka). Finns inte medicin i annan form som hon kan få heller. Så vi får väl se vad vi ska hitta på, får nog börja med att ringa doktorn!

Ni med pollenallergiska barn, hur gör ni med medicin?  
    Det går inte att blanda med koncentrerad saft eller liknande så smaken inte känns. Än så länge har vi bara gett alvedon till sonen och så länge han får hålla dossprutan själv har det gått bra men den smakar ju rätt ok ändå. 
  • Minifer

blö. jag råkade visst återinföra mjölken lite brutalt (glass) och gissa vem som är helrisig i magen... ajjeeeee... Tror att loppan fått betydligt mer eksem också, men hon hade skrikit ett tag innan jag kollade, så ska dubbelkolla imorgon att det inte bara var att hon var röd pga skrik. Är de kvar skiter jag i vad läkaren säger och följer vad vi själva tror.

Nu ligger hon och hostar och hostar, har inte lyckats hämta ut inhaleringstjofräset än så mäste göra det imorgon. Blir så ledsen, Bastian har alltid varit lite rosslig han med, men när jag ifrågasatt att barnen rosslat har de bara sagt att det är normalt och att barn ofta låter så. Ingen som har sagt att eksembarn ofta har astma. Fattar inte varför det skall vara så svårt liksom...Var till läkaren med storebror för ett par månader sedan när han hostat flera veckor utan att vara förkyld, och vi undrade om det kunde vara lunginflammation eller något (vi hade ingen aning om att astma kunde ge hosta, har alltid trott att det är att man andas pipigt och väsigt) men då fick vi mest en axeltyckning. gah!

känns läskigt med hela inhalationsgrejen, med masken och så.. hur brukar 5-månaders och ett och ett halvtåringar reagera, blir de jätteledsna? Är det obehagligt för dem?

• tes 75
    Allrona skrev 2011-05-10 16:12:58 följande:
    Älsklingen87 - jag har ibs men helt ärligt har jag nog bara fått diagnosen för att man inte hittade ngt annat! Har ofta problem med magen, dock kräks jag inte utan har mycket gaser, sura uppstötningar, värk i magen, växlande hård/lös och ofta svullen mage. Mår helt klart bättre utan för mycket mjölkprodukter men har faktisk inte kollat upp mer sen jag fick den diagnosen. Tidigare hade jag flera omgångar magkatarr men det är väl den slaskdiagnosen som har fått ett nytt namn?! orkar inte riktigt kolla upp mina egna bekymmer, tycker att jag ängnar tillräckligt med tid hos läkare ändå
    samma här, & jag mår ok när jag äter samma kost som barnen. IBS-diagnosen jag fick när jag var 20 är jag redo att avfärda. Lite trist bara att jag 15 år av mitt liv proppat i mig imodium för att inte sitta på toaletten konstant, plus varit sjuksriven i perioder (gick även på tidsbegränsad sjukersättning ett tag) pga värk i kroppen & leder, enorm trötthet och koncentrationssvårigheter. allt detta är nu borta.
  • Kavat

Läste att diagnoserna fibromyalgi och kronisk trötthet inte fanns innan de bytte från att sätt diagnos med hjälp av symptom och ge medicin mot sköldkörtelproblem...  Numera mäter det tsh i blodet och är det ok enligt deras referensramar brukar man inte få hjälp...
    Kan tillägga att jag nu i efterhand vet att jag haft myxödem som är ett sympotom man ENBART kan få om man har hypotyreos... Och då låg jag inom deras referensramar... Suck!

Älsklingen, jag tror fasktiskt att det är rätt liten risk att du inte är allergisk mot vete om jag ska vara ärlig... Gissar att det stämmer lite med vikten och när du fuskat också? Alltså att du tappar i vikt när du fuskar?

Men om det är enda orsak är ju svårt att veta.
    Om man hittar en bra läkare kan man ju få be att få provmedicinera om man har måååånga symptom på hypotyreos. Det enda som kan hända är att du mår bättre typ. Mår du sämre så får man ju avbryta...

Svar på tråden Allergitråden