• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • lolo21
    The Luckiest skrev 2011-05-08 09:48:30 följande:
    Ja det är bättre nu. Vet inte vad det kan varit, men majs? hon har ju ätit majskrokar hela tiden samt majsbröd. Usch jag vet inte.. Hur är det med L då? Och hur gick dopet? var hon frisk o så?
    Skönt att det är bättre! Nej det verkar ju skumt om det skulle vara majs då.. Tack, dopet gick bra:) Peppar peppar tkr jag hon kräkts lite mindre nu. Vägning på BVC i morgon.
  • The Luckiest
    lolo21 skrev 2011-05-08 19:34:38 följande:
    Skönt att det är bättre! Nej det verkar ju skumt om det skulle vara majs då.. Tack, dopet gick bra:) Peppar peppar tkr jag hon kräkts lite mindre nu. Vägning på BVC i morgon.
    Vad härligt! Skönt att gå o väga så man ser lite.
  • LillSkruttet
    mithrandil skrev 2011-05-07 23:00:11 följande:
    Alexanders böjveckseksem kliar inte alltid.
    Lite konstigt de där men ibland kan han ha jättemycket och han kliar sig ingenting, sen några dagar efter har han nästan ingenting men kliar sönder sig på hela kroppen.
    Hrm...kanske också har en släng av eksem då. Kanske att det triggas av pollen då, eftersom det kommit nu sedan det varit en del varma dagar.
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • annakoh1209

Hej på er
    har fått besked att jag är välkommen in här nu :)
    vi har en rad allergier

jag själv: gräs,pollen,katter, parfym,lakos, päron
    2åringen: mjölk,päron,röda bär, parfym,äpple,pollen,pälsdjur
    5åringen: mjölk,päron,parfym,pollen o vissa pälsdjur,

• Minifer
    annakoh1209 skrev 2011-05-08 20:37:42 följande:
    Hej på er
    har fått besked att jag är välkommen in här nu :)
    vi har en rad allergier

jag själv: gräs,pollen,katter, parfym,lakos, päron
    2åringen: mjölk,päron,röda bär, parfym,äpple,pollen,pälsdjur
    5åringen: mjölk,päron,parfym,pollen o vissa pälsdjur,
    om man är allergisk mot päron, tål man äpple då, eller ej? Och hej! Och välkommen! :D

Ni skriver så mycket härinne att jag inte alls hinner med med mina två små pluttar härhemma. Ber om ursäkt om jag missar något eller inte kommenterar eller svarar. Bara att tjata om jag missar. Imorgon skall jag med barnen till barnmott. och kolla upp allergier mer hoppas jag. Har ätit mjölk och äggfritt nu i två veckor, men tycker inte dotterns eksem blir så mycket bättre, och sonen har fått soja och röda gejer-fritt och han är väl heller inte direkt bättre..suck. Inte på väg att försvinna, inget nytt. Bara sådär i "mellanläge" liksom. (eksemen alltså)

Håll tummarna
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-08 16:59:50 följande:
    Mithrandil: jag blir också helt galet prickig om jag kommer i kontakt med gräs, prickarna svider och kliar massor. Men jag är allergisk mot gräs vilket är konstaterat med blodprov
    Jag tänkte mer om det fanns någon som inte är allergisk men som får prickar ändå..
    Vill ju inte att hon ska vara gräsallergiker :(

Hur har det gått med Amanda och mjölkmissen, fick hon i sig något ?
    Och hur går det med andningen ?
    tack som frågar.
    Ingen större fara skedd faktiskt.
    Hon är förstoppad och lite grinig men det kunde ju varit mycket värre. Nu vet jag ju inte hur mycket hon fick i sig innan min kompis upptäckte henne men det känns ju bra att det inte blev något värre än så.

Hon verkar inte ha nån infektion på gång. Hon var ju snorig herrom natten så jag var säker på att hon höll på att bli sjuk men hon är bara lite snorig, nån gång då och då. Andningen är bra.

Lycka till hos läkaren imorn!
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

Nu fick jag återigen bekräftat att  man aldrig ska skicka mannen till läkaren med barnen..suck.
    Jag vaknade sjuk och kunde inte ta det själv så gubben fick åka.
    Jag hade skrivit ner vad som skulle tas upp och allt var grönt.
    Och vad händer då? Ingenting, typ.
    Jag ville ju göra en allergiutredning på Tilde eftersom hon haft så mycket problem med magen sista halvåret och för att hon alltid är trött och gnällig.
    Men läkaren menade på att förstoppning hos barn är hur vanligt som helst och det är bättre vi kör på med maxdos movicol.
    Hon sa nämligen att man inte blir förstoppad utav sädesslagen, utan att du får diarré och utslag istället.
    Men hon glömde nog att Bella blir tokförstoppad av minsta lilla vete..
    Men ett glutentest togs i allafall, annars hade jag nog blivit galen precis!
    Sen inget mer. Jag ville att de skulle pollentesta henne för al och hassel eftersom hon hade som mest besvär då. Men icke.
    Jag ville att de skulle testa henne för nötter eftersom hon faktiskt reagerat med kli på läppar, tunga och hals på spår av nötter, men icke.
    Kul att inte alls veta om ens barn är allergiskt mot något och kanske faktiskt har allvarliga reaktioner ??
    Nu kommer hon självklart aldrig få testa nötter men ändå, det hade varit rätt skönt att veta.
    Suck.

• SanTan
    Tibell skrev 2011-05-09 10:27:28 följande:
    Nu fick jag återigen bekräftat att  man aldrig ska skicka mannen till läkaren med barnen..suck.
    Jag ville ju göra en allergiutredning på Tilde eftersom hon haft så mycket problem med magen sista halvåret och för att hon alltid är trött och gnällig.
    Men läkaren menade på att förstoppning hos barn är hur vanligt som helst och det är bättre vi kör på med maxdos movicol.
    Hon sa nämligen att man inte blir förstoppad utav sädesslagen, utan att du får diarré och utslag istället.
    Sen inget mer. Jag ville att de skulle pollentesta henne för al och hassel eftersom hon hade som mest besvär då. Men icke.
    Jag ville att de skulle testa henne för nötter eftersom hon faktiskt reagerat med kli på läppar, tunga och hals på spår av nötter, men icke.
    Kul att inte alls veta om ens barn är allergiskt mot något och kanske faktiskt har allvarliga reaktioner ??
    Nu kommer hon självklart aldrig få testa nötter men ändå, det hade varit rätt skönt att veta.
    Suck.
    VAd trist... Förstår dig precis! Man har en tanke på vad läkar-besöket ska resultera i och så blir det inte alls som man tänkt sig!!! Trist!

JAg tycker det är väldig nonchalant av läkaren att inte kolla nöt-allergin om hon nu faktiskt har reagerat med kli på läppar och hals mm.... Det kan ju faktiskt vara så att det är en korsreaktion för att hon är pollen-allergisk!
    Jag tycker absolut att ni skulle få pricktesta både pollen och nötter, hur svårt kan det vara!!!!!

Det är ju synd om ni ska undvika nötter i tron att hon är allergisk, och sen är hon inte det! Man vill ju inte direkt prova om man tror att hon har en nöt-allergi....

Lycka till! (Och krya på dig!)
  • Allrona

Älsklingen87 - jobbigt att inte läkaren lyssnade. Men bra ändå att ni fick ta gluten eftesom hon väl har haft en del som tyder på det.
    Jag tycker det är bäst när både jag och min man är med hos läkaren. För ofta ser vi olika saker och då kommer det fram mer till läkaren. Sen när vi diskuterar efteråt kan man iof ibland undra om vi har varit hos samma läkare för mycket tolkar vi helt olika

• annakoh1209
    Tibell skrev 2011-05-09 10:27:28 följande:
    Suck.
    gud vad jobbigt :( nej ge henne inte mer nötter, min bvc sköterska har sagt att har man sett sitt barn reagera på något så kan prova att plocka bort det ur kosten självl, men det enda man inte får ta bort själv är gluten, är vad jag har hört

min son är allergisk emot äpple ja men det har inget med päron o göra
Svar på tråden Allergitråden