• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Tes: fast om den ingår i basfödan och ni inte har reagerat på den är det väl ingen fara om den innehåller druvsocker ? Eller har ni reagerat på den ?

Jag vet faktiskt inte om den innehållit druvsocker innan. Men det låter konstigt!
    Kavat har nog koll!!

• tes 75
    Tibell skrev 2011-05-07 17:54:39 följande:
    Tes: fast om den ingår i basfödan och ni inte har reagerat på den är det väl ingen fara om den innehåller druvsocker ? Eller har ni reagerat på den ?

Jag vet faktiskt inte om den innehållit druvsocker innan. Men det låter konstigt!
    Kavat har nog koll!!
    vi har ständigt dåliga magar & eksem, så symptomfria är vi aldrig. kanske mycket på grund av falukorven som vi trott varit ok..
  • Miralicia
    mithrandil skrev 2011-05-07 14:42:45 följande:
    Hur var det nu.. fick inte utesluta gluten förrens prover var tagna säger ni?
    Räcker det om han dricker sin fullkornsvälling 2 gånger per dag eller måste vi fortsätta med pasta och smörgåsar och sånt med? Nu äter han ju typ ingenting mer än frukt, grönsaker och ca halva sina vällingflaskor så han får ju ändå inte i sig direkt mycket gluten.
    Det ska räcka med fullkornsvällingen
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-05-07 17:54:39 följande:

Kavat har nog koll!!
    jag har en rejält svullen mage nu, & så pass svullen brukar jag inte bli efter vi käkat falukorv.
  • Tibell

Tes : okej. Jag fattade det som att ni ätit den utan att reagera. Får hoppas ni mår bättre om ni tar bort korven!

Jag sitter och tjurar för att vi inte fått neocaten.
    En kille ringde i onsdags och sa att han skulle leverera det på fredag, alltså igår.
    Men inte kom det något paket med mat.
    Tänk så hade det nu varit så att bella inte hade haft mat kvar . Hur hade de tänk då??

• mithrandil
    tes 75 skrev 2011-05-07 17:46:31 följande:
    någon här som brukar äta Lithells falukorv? den är typ basföda här hemma. men så idag tyckte vi den smakade annorlunda, & kollade innehållsförteckningen. döm om vår förvåning när där står druvsocker!!! har det alltid varit druvsocker i lithells falu, & så har vi helt enkelt missat det förut? Förvånad eller har de ändrat receptet utan att som brukligt är sätta en liten blänkare om det på förpackningen? Obestämd

atriaretail.se/sortiment/sortiment_efter_varu... 
    De gånger jag kollat på innehållsförteckningen så innehåller lithells falukorv och middagskorv druvsocker.
    har aldrig sett utan. Nu sist var den slut så köpte vi ICAs egna och den innehåller också druvsocker.

Ifall det alltid varit så vet jag ju inte,

Miralicia: tack!
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • tes 75
    mithrandil skrev 2011-05-07 18:28:50 följande:
    De gånger jag kollat på innehållsförteckningen så innehåller lithells falukorv och middagskorv druvsocker.
    har aldrig sett utan. Nu sist var den slut så köpte vi ICAs egna och den innehåller också druvsocker.

Ifall det alltid varit så vet jag ju inte,

Miralicia: tack!
    aj fasen. :/ sist jag kollade måste varit då vi ännu inte visste att vi var känsliga mot druvsocker. nåväl, det kan ju förklara att vi ofta får uppsvällda magar & diarré utan att veta varför. vi får köpa andersson & tillmans falukorv istället.
  • Kavat
    tes 75 skrev 2011-05-07 19:17:40 följande:
    aj fasen. :/ sist jag kollade måste varit då vi ännu inte visste att vi var känsliga mot druvsocker. nåväl, det kan ju förklara att vi ofta får uppsvällda magar & diarré utan att veta varför. vi får köpa andersson & tillmans falukorv istället.
    Jag vet inte, vi har aldrig köpt just falukorven, men äter mycket vanlig korv och den innehåller nog det vill jag minnas... Men det är majs, fast det hjälper ju inte er.

Vad jag tidigare åtminstonde läst mig till är att både Lithell och Scan enbart har majs i sina korvar.
    Hela Scans fabrik är ju mjölk, ägg och vetefri har jag för mig och där görs även leverpastejen (bredbara) vill jag minnas. Men går nog att dubbelkolla på www.scan.se

Men som sagt majs....
  • Tibell

Tes : tur i allafall att ni hittat orsaken! Hoppas ni får mår bra nu då!

Här är har Bella varit sååå bra i sin astma. Jag är själaglad över att ha en dotter som andas normalt och som inte flåsar som en gammal tant bara av att äta =)
    Men hon började väsa en stund här nu i eftermiddag och då bröt jag nästan ihop. Men det var i samband med att hon lekte i gräset och både armar och ben är lite prickiga så jag tror det hängde ihop. Hon fick dubbelpuff och lät bättre sen =)
    Något mer barn som blir prickig av gräs ??

• lolo21

The luckiest: Men fyy vad jobbigt, stackars E och er! Rynkar på näsan Hoppas hon är bättre nu? Skit när det blir så, och skit när man inte vet vad det beror på! Kan det vart majsen eller vad tror ni?

Huua vad många verkar ha det jobbigt nu, massor med kramar till er Nalle

Svar på tråden Allergitråden