• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • miracle maker

Älsklingen, hur går det med Bellas röda utslag? Fått någon klarhet kring vad de orsakas av? Min lilla har haft massor med röda utslag på magen varje morgon den senaste tiden. De kan blekna lite under dagen men blossar oftast upp en stund efter måltiderna och försvinner aldrig riktigt... sen får hon andra röda prickar, kanske 5mm i diameter, som kan ploppa upp plötsligt lite varstans (väldigt enstaka och spridda) och sen försvinna lika plötsligt igen. Blir inte klok på det...

• t0va

Så patetiskt... mitt brev till politikerna gick till patientnämnden som har pratat med dietisten på allergimottaningen, och "Du är välkommen att höra av dig till henne, så hjälper hon dig utifrån vad som är möjligt" Förra gången det strulade så var hjälpen att få höra att de inget kan göra och vi måste köpa burkar själva, alternativt vänta på beställning på nutra som han blir förstoppad av eller testa något annat, då fick vi någon med laktos i som vi ihop med dietisten kommit fram till att han inte kan äta. 

Blir så trött... orkar inte prata med dem och få höra att de inget kan göra för de har sina regler men vi kan komma och få en burk av något annat och hoppas att han inte reagerar. Det är ju små barn det handlar om. Sen lär dietisten säga att han ska äta välling och gröt istället för det var hon som sa att han efter 6månader inte får mer recept på ersättning. Vad ska vi ge då, risvällingen han vägrar äta eller göra egen majsmjöl utan att berika... 

Jag ska i alla fall beställa mer profylac med vårat pappersrecept så tror jag vi klarar oss tills hans leverans ska komma, men vi har inte många uttag kvar på det, och bvc har inte hört av sig än.  

• ViFrånLandet

Usch vad ni har det kämpigt hela tiden t0va, hoppas verkligen det blir bättre snart! Kram!

En liten fundering... Rödbetor, är det något man törs ge? Måste försöka få lilleman att äta ordentligt igen, han tycks ha tröttnat på mina maträtter och tänkte om man kanske kan piffa till dem lite, med exempelvis rödbetor... Andra förslag på "piff"?

• t0va

Nu ringde patientnämnden, hon hade pratat med chefsläkaren på barnkliniken/allergimottaningen och informerat, han hade ingen aning om hur det såg ut nu att vi dels måste betala 50kr extra för att ta det omvägen via sjukhusköket istället för apoteket men att det krånglar massor med att få ut något alls. Han såg inte lätt på det och jagar sjukhusköket nu för att få höra vad de säger, han skulle också prata med Linköping, vi bor i norrköping och beslutet är tydligen något lokalt för våra 2 städer. 

Sen väntar vi på dietisten, men hon kanske tvingas göra något nu när det gått så högt upp, att vi ska behöva köpa för fullpris ansåg inte patientnämnden de tog allt mycket allvarligt. Känns skönt nu hoppas jag bara att de går vidare och att allt inte bara är fina ord. 

Läkaren verkade i alla fall tycka att sonen ska ha ersättning ett tag till. Vi har mat för några dagar till och jag kan hämta ut 4 burkar tror jag det var på vårat "hemliga" recept som vi fick innan reglerna ändrades. Tur att jag sparade det i en pappershög. ;) 

Vi har ju ersättningen som alternativ till mjölk i matlagning också, som omväxling till rismjölken. 

Så det kanske blir en ljusning nu, händer inget blir det tidningen men läkaren verkade inte bli glad över så det fungerar, eller inte fungerar.  

Föräldraledig... vem kom på det ordet, jag jobbar ju mer nu än tidigare. Borde heta arbetsplatsledig/föräldraupptagen ;) 

• Allrona

tOva - vad bra att patientnämden tog det på allvar och bra av dig att du tog kontakt med dem! Heja dig!

• Tibell

Kavat : hur mycket varor får ni på livsmedelsanvisning ?
    Fick hem Bellas mat idag. 6 påsar pasta, 3 paket lailas gula, ett paket jyttemjöl, 1 fibrex, 1 fiber husk, 2 paket ,2 paket müsli och 2 pofibrer. Ska testa pastan ikväll... Den ser jätte god ut så hoppas Bella ska gilla den.
    Hon har hittills vägrat all annan pasta vi testat..

• Tibell

Miracle maker: Bella har varit kanon fin i hyn nu i flera veckor
    Bara dessa envisa runt munnen hon får av vete.
    De var helt borta i förrgår och nu är de tillbaka igen :(
    Bella får väldigt lätt eksem utan synbar anledning.
    Har hon inte ont utav dem brukar vi blunda ;)

• Kavat
    Tibell skrev 2011-05-13 16:46:57 följande:
    Kavat : hur mycket varor får ni på livsmedelsanvisning ?
    Fick hem Bellas mat idag. 6 påsar pasta, 3 paket lailas gula, ett paket jyttemjöl, 1 fibrex, 1 fiber husk, 2 paket ,2 paket müsli och 2 pofibrer. Ska testa pastan ikväll... Den ser jätte god ut så hoppas Bella ska gilla den.
    Hon har hittills vägrat all annan pasta vi testat..
    Men hon tål väl inte sojasläktingar? Jyttemjölket innehåller sojasläktingar!!!!

Teffmjöl av fabrikat Jytte är ok, men jag tror inte att man kan få det om det inte är ändrat?

Det står i min sädesslagsblogg hur mycket vi får!
Svar på tråden Allergitråden